Den lokale erhvervsvenlighed på dagsordenen i Økonomiudvalget
Orientering om Dansk Industris (DI) måling af Lokal Erhvervsvenlighed 2024 og godkendelse af handlinger, er på dagsordenen når økonomiudvalget i Jammerbugt Kommune holder møde den 11. december 2024.
Sagsbeskrivelse
Dansk Industri offentliggjorde den 4. september 2024 resultatet af deres landsdækkende undersøgelse, som hvert år vurderer kommunernes erhvervsvenlighed på en række parametre.
I 2024 får Jammerbugt Kommune en samlet placering som nummer 31, og en placering som nummer 4. på det centrale punkt “Hvor tilfreds er du alt i alt med din kommunes erhvervsvenlighed?”.
Der er ti kategorier i analysen, og alle kategorier vægter 1/10. Analysen består af to typer indikatorer, dels virksomhedssvar og dels statistiske indikatorer. De vægter som udgangspunkt 50% hver, dog er det ikke alle kategorier, hvor begge typer indikatorer vægtes. De statistiske indikatorer baserer sig på data fra eksempelvis Danmarks Statistik, KL, Trafikstyrelsen, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Miljøstyrelsen, kommunernes egne hjemmesider mv.
Besvarelserne repræsenterer 702 arbejdspladser i kommunen, hvilket svarer til 8% af den private beskæftigelse i Jammerbugt Kommune.
I Jammerbugt kommune har 47 virksomheder svaret på undersøgelsen.
Både DI’s medlemsvirksomheder samt ikke-medlemsvirksomheder inden for de branchekoder, som DI’s medlemmer repræsenterer, er inviteret til at deltage.
Undersøgelsen er gennemført som en spørgeskemaundersøgelse i perioden marts-juni 2024.
Analysen måler på kommunernes erhvervsvenlighed indenfor følgende kategorier:
1. Overordnet erhvervsvenlighed
2. Infrastruktur og transport
3. Arbejdskraft
4. Uddannelse
5. Sagsbehandling
6. Grøn udvikling
7. Brug af private leverandører
8. Digitale rammer
9. Skatter, gebyrer og erhvervsarealer
10. Information og dialog
I 2024 får Jammerbugt Kommune en samlet placering som nummer 31.
I 2023 fik Jammerbugt Kommune en samlet placering som nummer 54.
Der er således tale om en fremgang og en placering, der er højere end gennemsnittet for perioden 2012 – 2024. Jammerbugt Kommune placerer sig som nummer 5 af de nordjyske kommuner.
Overordnet erhvervsvenlighed
Spørgsmål til virksomhederne | Værdi | Placering | ||
2023 | 2024 | 2023 | 2024 | |
Hvor tilfreds er du alt i alt med din kommuneserhvervsvenlighed? | 3,65 | 4,06 | 49 | 4 |
Vil du anbefale andre virksomheder at etablere sig i kommunen | 3,66 | 3,63 | 51 | 50 |
Der er ingen statistiske indikatorer i kategorien.
Infrastruktur og transport
Samlet placering 2023: 71, 2024: 88. Udvikling: -17
Statistiske indikatorer | Værdi | Placering | ||
2023 | 2024 | 2023 | 2024 | |
Nettoindpendling pr. person med arbejdssted i kommunen | -27,40 | -29,54 | 69 | 71 |
Køreplanstimer pr. indbygger på kommunale busruter | 0,53 | 0,54 | 73 | 72 |
Ændring i køreplanstimer pr. indbygger på kommunale busruter | -0,01 | 0,02 | 44 | 27 |
Udgifter i 1.000 kr. til det kommunale vejnet pr. indbygger | 1,25 | 0,95 | 53 | 77 |
Ændring i udgifter i 1.000 kr. til det kommunale vejnet | 0,15 | -0,33 | 30 | 77 |
Spørgsmål til virksomhederne | ||||
Det kommunale vejnet (lokale veje, men ikke motorveje og lign.) | 3,36 | 3,47 | 52 | 29 |
Medarbejderes mulighed for kollektiv transport til og fra arbejde | 2,90 | 2,30 | 60 | 90 |
Arbejdskraft
Samlet placering 2023: 52, 2024: 28. Udvikling: +24
Statistiske indikatorer | Værdi | Placering | ||
2023 | 2024 | 2023 | 2024 | |
Antal fuldtidsbeskæftigede pr. 1.000 indb. i alderen 16-64 år | 276,8 | 278,7 | 68 | 67 |
Ændring i antal fuldtidsbeskæftigede pr. 1.000 indb. i alderen 16-64 år | 16,82 | 12,46 | 35 | 58 |
Forskel mellem forventet og faktisk erhv.frekvens for 16-64 årige | 0,89 | 0,61 | 43 | 50 |
Forskel mellem forventet og faktisk andel på offentlig forsørgelse | -0,17 | -0,03 | 28 | 36 |
Forskel mellem forventet og faktisk andel på førtidspension | 102,0 | 101,93 | 52 | 49 |
Spørgsmål til virksomhederne | ||||
Kommunens indsats for at tiltrække og sikre kvalificeret arbejdskraft | 3,29 | 3,44 | 43 | 27 |
Jobcentrenes samarbejde med virksomhederne | 3,31 | 3,67 | 61 | 29 |
Uddannelse
Samlet placering 2023: 5, 2024: 40. Udvikling: -35
Statistiske indikatorer | Værdi | Placering | ||
2023 | 2024 | 2023 | 2024 | |
Andel 25-64-årige med en uddannelse efter grundskolen (pct.) | 79,15 | 79,49 | 73 | 72 |
Kompetencedækning i folkeskolerne (pct.) | 91,25 | 87,82 | 9 | 32 |
Ændring i kompetencedækning i folkeskolerne (pct.point) | -0,10 | -1,58 | 34 | 50 |
Andel elever, der søger ind på en erhv.udd. efter 9./10. klasse (pct.) | 25,80 | 30,57 | 24 | 5 |
Ændring i elever, der søger ind på en erhvervsudd. efter 9./10. klasse | -2,28 | -2,09 | 84 | 83 |
Karakterer ved folkeskolens afgangsprøve ift. den socioøkonomiske reference | 0,32 | -0,02 | 20 | 53 |
Andel elever med høj trivsel i folkeskolen | 88,80 | 85,47 | 20 | 50 |
Ændring i andel elever med høj trivsel i folkeskolen (pct.point) | -0,63 | -1,88 | 4 | 2 |
Sagsbehandling
Samlet placering 2023: 37, 2024: 46. Udvikling: -9
Statistiske indikatorer | Værdi | Placering | ||
2023 | 2024 | 2023 | 2024 | |
Sagsbehandlingstider for byggesager (dage) | 98,67 | 111,22 | 73 | 79 |
Ændring i sagsbehandlingstider for byggesager (dage) | 25,00 | 42,50 | 63 | 78 |
Sagsbehandlingstider for miljøsager (dage) | 41,98 | 112,83 | 12 | 40 |
Ændring i sagsbehandlingstider for miljøsager (dage) | -36,11 | 77,33 | 13 | 51 |
Andel af afsluttede sygedagpengeforløb af under to måneders varighed | 90,67 | 84,42 | 34 | 12 |
Spørgsmål til virksomhederne | ||||
Kompetent og effektiv sagsbehandling i forbindelse med byggesager | 3,00 | 3,33 | 57 | 28 |
Kompetent og effektiv sagsbehandling af din virksomheds miljøforhold | 3,57 | 3,61 | 26 | 15 |
Kompetent og effektiv sagsbehandling af sygedagpengesager | 3,86 | 3,73 | 15 | 50 |
Grøn udvikling
Samlet placering 2023: 75, 2024: 56. Udvikling: +19
Statistiske indikatorer | Værdi | Placering | ||
2023 | 2024 | 2023 | 2024 | |
Andel af kommunale bygninger, der har energimærke D-G | 66,96 | 48,61 | 70 | 38 |
Andel erhvervsbygninger, der opvarmes af fjernvarme/varmepumpe | 33,02 | 34,37 | 68 | 66 |
Ændring i andel erhvervsbygninger, der opvarmes af fjern/varmepumpe | 1,48 | 1,57 | 43 | 65 |
Andel af energiforbrug i kommunen der dækkes af vedvarende energi | 51,00 | 52,00 | 21 | 34 |
Spørgsmål til virksomhederne | ||||
Prioritering af bæredygtige og grønne indkøb | 3,23 | 3,16 | 69 | 77 |
Kommunens indsats for at fremme klimavenlig el og varme | 3,05 | 3,47 | 62 | 44 |
Fokus på at fremme bæredygtig transport | 3,06 | 3,26 | 57 | 25 |
Brug af private leverandører
Samlet placering 2023: 39, 2024: 35. Udvikling: +4
Statistiske indikatorer | Værdi | Placering | ||
2023 | 2024 | 2023 | 2024 | |
Konkurrenceudsættelse af byudvikling, transport samt infrastruktur | 44,61 | 42,66 | 60 | 68 |
Konkurrenceudsættelse af undervisning, kultur, administration og it | 26,96 | 26,44 | 24 | 30 |
Konkurrenceudsættelse af sundhed og sociale opgaver | 42,33 | 42,17 | 2 | 2 |
Ændring i den samlede konkurrenceudsættelse | 0,77 | -3,19 | 28 | 91 |
Spørgsmål til virksomhederne | ||||
Kommunens udbudsproces over for private leverandører | 2,90 | 3,00 | 56 | 44 |
Fleksibilitet i kommunens udbudskrav | – | 3,21 | – | 15 |
Digitale rammer
Samlet placering 2023: 83, 2024: 61. Udvikling: +22
Statistiske indikatorer | Værdi | Placering | ||
2023 | 2024 | 2023 | 2024 | |
Bredbåndsdækning (andel som har adgang til min. 1 Gbit/s download, pct.) | 97,80 | 97,80 | 24 | 24 |
5G-dækning (andel som har adgang til min. 600 Mbit/s download, pct.) | 5,10 | 6,80 | 86 | 77 |
Spørgsmål til virksomhederne | ||||
Sikring af digitale rammevilkår for virksomhederne | 3,5 | 3,44 | 77 | 83 |
Kommunens digitale erhvervsservices | 3,18 | 3,57 | 74 | 21 |
Skatter, gebyrer og erhvervsarealer
Samlet placering 2023: 47, 2024: 30. Udvikling: +17
Statistiske indikatorer | Værdi | Placering | ||
2023 | 2024 | 2023 | 2024 | |
Byggesagsgebyr | 650,00 | 650,00 | 51 | 44 |
Kommunal udskrivningsprocent | 25,70 | 25,70 | 58 | 55 |
Samlet promille for grundskyld og dækningsafgift | – | 13,20 | – | 48 |
Erhvervsbygningsareal i pct. af samlet bygningsmasse | 9,65 | 9,29 | 87 | 87 |
Spørgsmål til virksomhederne | ||||
Sikring af erhvervsgrunde med plads til udvikling | 3,56 | 3,92 | 27 | 3 |
Hensyn til erhvervslivet i den lokale planlægning | 3,35 | 3,71 | 49 | 8 |
Niveauet af de kommunale erhvervsskatter, afgifter og gebyrer | 3,28 | 3,30 | 31 | 28 |
Information og dialog
Samlet placering 2023: 53, 2024: 17. Udvikling: +36
Spørgsmål til virksomhederne | Værdi | Placering | ||
2023 | 2024 | 2023 | 2024 | |
Dialogen mellem erhvervslivet og kommunens politikere | 3,29 | 3,53 | 59 | 29 |
Dialogen mellem erhvervslivet og kommunens embedsmænd | 3,30 | 3,76 | 62 | 13 |
Kommunens formidling af væsentlig information til din virksomhed | 3,52 | 3,66 | 37 | 19 |
Generelle kommentarer
Der er fremgang på alle kategorier med undtagelse af Infrastruktur og transport, Uddannelse og sagsbehandling. I forhold til Infrastruktur er det i særdelesded Medarbejderes mulighed for kollektiv transport til og fra arbejde, som virksomhederne vurderer lavt. I forhold til Uddannelse er det Kompetencedækning i folkeskolerne, Karakterer ved folkeskolens afgangsprøve ift. den socioøkonomiske reference samt Andel elever med høj trivsel i folkeskolen, hvor der er tilbagegang.
I forhold til sagsbehandling er værd at bemærke, at der er positive virksomhedssvar selv om de statistiske indikatorer viser en tilbagegang. Dette gør sig eksempelvis gældende ift. sagsbehandlingstider for byggesager og miljøsager, hvor virksomhedernes svar er positive og medfører fremgang. Dette kan skyldes, at der bruges meget tid med ansøgerne, hvor selv sager med betydelige mangler behandles. Dette medfører en længere dialog og dermed sagsbehandlingstid.
Den største fremgang ses på Information og dialog samt Arbejdskraft, hvor det er virksomhedernes svar, der har drevet fremgangen.
Det er generelt værd at bemærke, at fremgangen i 2024 høj grad er drevet af virksomhedernes svar. Ud af de 22 spørgsmål til virksomhederne er der fremgang på de 17, tilbagegang på 4 og et enkelt af spørgsmålene er nyt.
Afslutningsvis kan det bemærkes, at der er områder, hvor der er fremgang på resultatet ift. statistiske indikatoerer men alligevel tilbagegang ift. placeringen. Det gælder eksempelvis ”Andel af energiforbrug i kommunen der dækkes af vedvarende energi” hvor der er en positiv udvikling fra 51% til 52%, men en tilbagegang fra fra 21. plads i 2023 til en 34. plads i 2024. Dette kan skyldes, at omstillingen går hurtigere andre steder.
Input fra Erhvervs- og turistrådet
Analysen blev præsenteret og drøftet på Erhvervs- og turistrådets møde d. 27. november 2024.
På mødet blev det vurderet som positivt, at fremgangen i høj grad er drevet af virksomhedernes svar. Erhvervs- og turistrådet havde fokus på punktet Infrastruktur og herunder Medarbejderes mulighed for kollektiv transport til og fra arbejde. I den forbindelse var Nordjyllands Trafikselskab inviteret til at præsentere mulighederne for behovsstyrede og fleksible løsninger ift. den kollektive trafik samt kommunikationsstrategi ift. udbredelse af kendskabet.
Erhvervs- og turistrådet foreslog, at udbredelsen af kendskabet styrkes med fokus på erhvervet.
Drøftelsesoplæg til handlinger for 2025
Handlingskatalog 2024-2025 til Erhvervs- og vækststrategi 2024-2027 har indarbejdet de handlinger, der blev vedtaget og iværksat på baggrund af analysen i 2023. Herunder med et særligt fokus på det virksomhedsnære arbejde og ift. kommunikation og dialog med erhvervet.
Med afsæt i input fra erhvervs- og turitsrådet foreslås en kommunikationsindsats i 2025, der synliggør de fleksible løsninger i den kollektive transport for erhvervet.
Derudover anbefales det, at der ikke tilføjes additionelle handlinger, men derimod at der arbejdes ud fra handlingskataloget.
Tidsplan
Økonomiudvalget: 11.12.2024
Indstilling
Vækst- og Udviklingsforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget tager orienteringen om resultaterne fra undersøgelsen til efterretning.
Bilag
Jammerbugt Rapport 2024
Lokal Erhvervsvenlighed Metoderapport 2024_endelig
LÆS OGSÅ: Bilist i Fjerritslev måtte en tur bagi patruljebil