Brovst også ramt af kontaktbedrageri: Endnu en ældre kvinde snydt
Hjørring Politi har netop modtaget en anmeldelse om endnu et tilfælde af kontaktbedrageri i Jammerbugt Kommune, denne gang på Kirkegade i Brovst. Episoden, som fandt sted mandag eftermiddag omkring kl. 17, følger samme mønster som tre tidligere tilfælde fra samme dag i Fjerritslev. I alle sager er ældre borgere blevet narret af en person, der udgiver sig for at være fra deres bank og hævder, at der er opstået problemer med deres konto.
Ifølge politikommissær Lars Jensen fra sagscenteret hos Hjørring Politi blev den ældre kvinde i Brovst kontaktet af en mand, som tilbød at “hjælpe” med at sikre hendes konto. Kort efter opkaldet ankom en person til hendes adresse og fik udleveret bankkort og adgangskoder. Senere blev der hævet penge fra kvindens konto.
Politiet har en mistænkt i sagen baseret på optagelser fra videoovervågning. Der er tale om en yngre mand, dansk udseende og iført pænt tøj i form af skjorte og lang frakke.
De tidligere sager fra mandag eftermiddag i Fjerritslev involverede tre ældre borgere, som på skift blev kontaktet af en person, der påstod at være fra banken. Vedkommende oplyst, at der var mistanker om uregelmæssigheder på deres konti. En person dukkede kort efter op på deres adresser, hvor han fik udleveret deres bankkort og koder. De tre episoder fandt sted kl. 13.35, 14.15 og 15.35, og i alle tilfælde lykkedes bedragerne med at hæve penge fra ofrenes konti.
Hjørring Politi er nu i gang med en efterforskning og arbejder ud fra flere gode spor, herunder materiale fra videoovervågning. De opfordrer borgere, som måtte have set eller hørt noget mistænkeligt i de pågældende områder, til at kontakte politiet på telefon 114.
Politiet advarer desuden om, at hverken banker eller nogensinde vil bede om udlevering af bankkort, koder eller kontanter og opfordrer ældre borgere. og deres pårørende til at være på vagt.
LÆS OGSÅ: Tre tilfælde af kontaktbedrageri mandag eftermiddag i Fjerritslev
Jeg er af den opfattelse, at de ældre der er målgruppe for disse bedragerrier ikke læser Jammerbugt Posten eller andre elektroniske beskedtjenester.
Derfor vil jeg foreslå at disse udsatte borgere orienteres/advares ved information på skrift, evt. ved omdelt info i deres postkasser.
Dette kunne passende være en naturlig opgave for de lokale pengeinstitutter.
Venligst
Niels Ørndrup