Mand snydt af falsk bankmedarbejder
Nordjyllands Politi fortæller, at de onsdag den 13. september modtog en anmeldelse fra en mand fra Nordjylland, som havde været udsat for svindel.
-Manden havde modtaget en sms med et link fra en afsender ved navn ”Mobilepay”. Heri blev han bedt om at bekræfte sine personoplysninger, herunder sit personnummer, oplyser Nordjyllands Politi og fortsætter:
-Efterfølgende blev manden så ringet op af en person, som udgav sig for at være en medarbejder fra Sydbank, som præsenterede en del troværdige oplysninger om manden. Den falske bankmedarbejder oplyste, at manden skulle godkende noget med sit MitID, hvilket involverede brug af en QR-kode.
-Manden fandt ud af, at han var blevet snydt, da han efterfølgende ringede Sydbank op; de kendte ikke noget til opkaldet.
-Manden fik spærret sine kort og sit MitID og ønskede også med sit opkald til politiets servicecenter, at advare andre borgere om svindel.
HUSK!
Banker, politiet eller andre myndigheder ringer aldrig til dig for at bede om dine personlige oplysninger, hjælpe med/afværge køb eller assistere dig med at ændre login.
LÆS OGSÅ: 3 tilfælde af tyveri fra personbiler