Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at Nordjylland nu placerer sig over landsgennemsnittet inden for dansk turisme. Dermed er kurven for nordjysk turisme knækket efter flere år med stagnerende overnatningstal.
– Det glæder os, at vi nu begynder at mærke effekten af en øget brandingindsats i 2019 samt et styrket samarbejde i turismeerhvervet. Det har længe været kendt, at nordjysk turisme ikke har vækstet i samme takt som de øvrige regioner, men når vi ser på udviklingen i årets første seks måneder, placerer Nordjylland sig nu over landsgennemsnittet på samtlige markeder, forklarer direktør i VisitNordjylland, Ann Marie Søborg Karkov.
– Nordjylland har en masse at byde på overfor turister, og vi er blevet meget bedre til at fortælle om og udbrede kendskabet til regionen ude i verden samt i resten af Danmark. Men arbejdet er langt fra slut – vi er jo først lige startet, og der er behov for endnu mere fokus og samarbejde, hvis de kommende år også skal byde på vækst, understreger bestyrelsesformand i VisitNordjylland, Rikke Gandrup.
Nordjylland placerer sig desuden over landsgennemsnittet i fremgangen af danske, hollandske, engelske, amerikanske og svenske overnatninger, der samlet set er vækstet med over 35 procent.
Fælles vækst skaber resultater
Markedsføringen af Nordjylland er blevet intensiveret markant i 2019 som en del af den nye strategi ”Fælles retning for nordjysk turisme”. Strategien blev i juni 2018 vedtaget af alle 11 nordjyske kommuner i regi af Business Region North Denmark og omfattede blandt andet en stigning i markedsføringsbudgettet fra 15 millioner kroner i 2018 gradvist til 50 millioner kroner i 2021.
– Turisme er og bliver et af de vigtigste erhverv i Nordjylland, og det glæder os derfor nu at kunne konstatere, at den fælles indsats i 2019 har virket. Når vi er fælles om turismesamarbejdet, står vi stærkere i vores ambition om at løfte kvaliteten og dermed øge turismeomsætningen til gavn for vækst og udvikling i hele regionen, slutter bestyrelsesformand i Business Region North Denmark Mogens Christen Gade.
Faktaboks:
Udvikling i overnatningstal
År til dato | Danmark | Region Nordjylland |
I alt | 4,68% | 7,23% |
Danmark | 4,65% | 5,80% |
Udenfor Danmark | 4,70% | 9,45% |
Nederlandene | 1,87% | 6,79% |
Norge | 4,10% | 8,50% |
Storbritannien | 0,27% | 13,15% |
Sverige | -5,45% | -0,75% |
Tyskland | 8,68% | 14,30% |
USA | 2,32% | 10,18% |