Nu siger vi det for 4. gang: Der skal være plads til alle på vejene
Der er for meget vrede og for mange konflikter på de danske landeveje. Med kampagnen ”Vi deler vejen” vil Vejdirektoratet og en række organisationer sende en kærlig påmindelse til bilister og cykelmotionister om at huske at vise hensyn og holde afstand til hinanden.
Tæl til ti. En følelse af frustration og utålmodighed kommer op i mange danskere, når de møder en anden trafikanttype på landevejene. De små skænderier opstår især om sommeren, når rapsmarkerne står i fuldt flor, og det gode vejr lokker motionscyklister ud i trafikken, hvor de skal dele pladsen med bilister.
Det fører til konflikter af både fysisk og verbal karakter – og ofte også til farlige overhalinger.
Vejdirektoratet har derfor vurderet, at det igen i år er nødvendigt at gentage kampagnen ”Vi deler vejen”. Kampagnen er henvendt til bilister og cyklister, og budskabet er enkelt: Del vejen! For hvis vi alle bliver bedre til at vise hensyn til hinanden, give plads og holde afstand, når der overhales, så bliver det mere trygt og sikkert for alle at færdes i sommertrafikken.
”Det er vigtigt, at vi hver især udviser hensyn til hinanden i trafikken. Når vi giver god plads til hinanden og deler vejen, kan alle komme trygt og sikkert frem. Derfor glæder det mig, at der endnu engang bliver sat fokus på dette langs landevejene hen over sommermånederne,” siger transportminister Thomas Danielsen.
Et sommerproblem
Kampagnen er et samarbejde mellem Transportministeriet, Vejdirektoratet, Rådet for Sikker Trafik, FDM, Cyklistforbundet, Danmarks Cykle Union og DGI Cykling. Blandt de mange aktører er der bred enighed om, at alle trafikanttyper har lige ret til vejene, og at det er afgørende at passe på hinanden og dele vejen.
Som en del af kampagnen vil trafikanter – om de er på fire eller to hjul – hen over sommeren blive mødt af gule skilte med sloganet ”Vi deler vejen” på udvalgte landeveje i hele Danmark. Håbet er, at det kan være med til at få folk til at vise større hensyn til hinanden.
”Hvis man vil ændre folks adfærd, så kræver det nogle gange, at man gentager sig selv, så nu siger vi det for fjerde gang: Vejen er til for alle. Det er vigtigt, at vi respekterer hinanden i trafikken og holder afstand. For os her i Vejdirektoratet er det lidt blevet et tilbagevendende tema, at så snart der er sol og glade sommerdage, så begynder vi også at høre om bilister og cyklister, der er kommet i clinch med hinanden. Det kunne vi godt tænke os at få lavet om på,” siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Gode råd til bilister og cykler
- Hvis du er bilist, så hold god og tilstrækkelig afstand, når du passerer en cyklist på landevejen. Er det ikke muligt, så vent til det kan lade sig gøre.
- Hvis du er cyklist, så skal du holde til højre i vejbanen, når der kommer en bil, som vil overhale.
- Hvis I er en gruppe cyklister, og der kommer en bil bagfra, så flet ind med lynlåsmetoden og kør på række.
Det står der i færdselsloven
Færdselslovens § 49:
- Cykel må ikke føres ved siden af andet køretøj. Hvor der er tilstrækkelig plads hertil, må to cyklister dog køre ved siden af hinanden, hvis dette kan ske uden fare eller unødig ulempe. Gives der signal til overhaling (ringeklokke, red.), må cyklister ikke køre ved siden af hinanden, medmindre færdselsforholdene tillader eller nødvendiggør dette. Cykel med tre eller flere hjul må dog aldrig føres ved siden af anden cykel.
- Stk. 2. Cyklist skal altid holde til højre på den vognbane, der er beliggende yderst til højre i færdselsretningen. Vognbanen ved siden af kan dog om nødvendigt anvendes under overhaling, såfremt denne ikke kan ske til højre.
Det siger vores samarbejdspartnere
”Vi er nødt til at deles om den plads, der er på vejene. Hvis det skal blive mere trygt og sikkert at færdes på landevejene, så kræver det noget af begge parter. Bilisterne bør holde afstand og ikke køre for stærkt, og cyklisterne skal trække ind, når der kommer biler. Hvis alle bliver bedre til at vise hensyn, så vil der opstå færre farlige og utrygge situationer i trafikken,” siger Mogens Kjærgaard Møller, der er adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.
”Vejene er til for alle, og derfor skal vi respektere hinanden og vise hensyn, når vi møder hinanden ude på vejene. Uanset om vi kører på fire eller to hjul. Et eksempel kan være, at bilister husker at holde god nok afstand, når de møder cyklister, og at cyklister, der kører i grupper, husker at trække ind, når der kommer en bil. Der er ingen grund til at udsætte sig selv eller andre for fare. Vi har alle et fælles ansvar for at sikre en tryg og sikker trafikafvikling for alle,” siger Stina Glavind, der er adm. direktør i FDM.
”Vi skal passe på hinanden i trafikken, og vi opfordrer især til, at bilister holder mindst 1,5 meters afstand til cykler ved overhaling. For en cyklist er det meget utrygt at blive overhalet med lille afstand på en landevej – især hvis det er af en lastbil. Og 1,5 meter eller mere er faktisk lovpligtigt i flere lande,” siger Kenneth Øhrberg Krag, der er direktør i Cyklistforbundet.
”Tusindvis af cyklister klikker i pedalerne for at dyrke deres sport. Det kan ses og mærkes på de danske landeveje. Med budskabet om, at der er plads til alle og at vi skal dele vejen, håber vi, at såvel bilister som cyklister vil huske og medvirke til at tage hensyn til hinanden. Med et venligt vink, en passende afstand, en thumbs up og ikke mindst en fælles vilje til at dele vejen, så glider det hele meget bedre. Det bakker vi op om,” siger Martin Elleberg Petersen, der er direktør i Danmarks Cykle Union.
”Tryghed i trafikken er en forudsætning for en stærk cykelkultur i Danmark. Derfor er kampagnen vigtig og vil gavne vores cykelklubber og alle som cykler,” siger Mogens Kirkeby, der er medlem af DGI’s hovedbestyrelse og politisk ansvarlig for DGI Cykling.
LÆS OGSÅ: Nu kan du få afhentet dit aflagte tøj og andet tekstil