Betegner du dig selv som dygtig og god, når det kommer til salg? Hvis det er noget af det, du sidder med til daglig, er det bestemt en fordel at være klar over sine egne kompetencer, men det er ikke altid, man helt kan sætte ord på, hvad det egentlig er, der er med til at gøre en til en dygtig sælger. Der er heldigvis mange andre, der har analyseret på det.
Salg består af rigtig mange dele, og det har du garanteret allerede opdaget. Måske du er specialiseret inden for B2B-salg og primært sidder med de ting, der skal sælges fra virksomhed til virksomhed. Salg til den almindelige kunde kræver andre kompetencer, så det kan være, dine kolleger sidder med det i stedet – eller omvendt. Men der er nogle generelle punkter, man kan have styr på, så man er godt rustet til at blive en god sælger.
Få overblik over opgaverne
Noget af det, der altid vil stå først på listen, er din struktur. Er du i stand til at danne dig overblik over ikke kun din dagligdag men også dine opgaver og din proces fra A til Å, når det kommer til salg? Hvis du har helt styr på, hvordan du starter med research af de enkelte kunder til at få pitchet dit salg, planlagt dine møder og endeligt underskrevet et salg, er du allerede rigtig godt på vej. Det er vigtigt, at du kan motivere dig selv – også selvom du måske har en dag, hvor salget er gået lidt i stå.
Det er også vigtigt, at du får dannet en god relation med dine kunder. Ofte er der tale om virksomheder, I forsøger at skabe gentagne salg med, og så er det godt at kunne skabe gode relationer samt virke troværdig i mødet og arbejdet med jeres partnere.