Det er for alvor blevet forår, og bilen fortjener en grundig klargøring. Her får du en række gode råd, der gør bilen klar til det varmere vejr
Din bil er blevet udsat for lidt af hvert i løbet af vinteren, hvor vand, snavs, salt og fugt formentlig har fået både dig og bilen til at se frem til solskin.
Nu er foråret kommet, og det giver god mening at afsætte lidt tid til at få bilen rengjort, tjekket og vedligeholdt.
Ud over at det er komfortabelt at køre i en klargjort bil, så kan det også spare dig penge på sigt, hvis den får pleje nu.
1. Væk med snavs, salt og fugt
I løbet af vinteren samler der sig en del snavs og salt i bilens lister og udvendige hulrum. Overvej derfor at starte med en tur i vaskehallen, og vælg her en vask med undervognsskyl, der gør bilen ren i de områder, du har svært ved at komme til. Herefter skal du dog selv i gang.
Åbn alle døre, frontklap og til bagagerummet. Begynd med at støvsuge rundt i hele kabinen, på sæderne og under dem. Og så skal du i gang med en fugtig klud, så du kan gøre rent der, hvor vaskemaskinen ikke kan komme ind. Lad herefter bilen stå i et par timer med åbne døre og bagklap, så den bliver helt tør. Der kan nemlig også samle sig en del fugt i bilen hen over vinteren.
Fugten er vigtig at få ud. Dels ruster bilen nemmere, når den er fugtig. Dels har interiøret ikke godt af fugten i det hele taget, og samtidig kommer kabinen også til at lufte hengemt, så det er en god idé at få luftet godt ud.
2. Kig efter lakskader og stenslag
Mens bilen bliver luftet ud, kan du passende gennemgå lakken for småskader i form af stenslag i såvel lak som ruder. Hvis der er stenslag, så bør du få dem behandlet med det samme. I ruden handler det om, at de ikke bliver større og ender med en udskiftning, der nemt kan løbe op i flere tusinde kroner. Omvendt koster en mindre udbedring af stenslag mellem to og tre hundrede kroner.
For lakkens vedkommende handler det om at få lidt lak på de småskader, som opstår. Dels samler der sig rust og snavs i huller, og dels er der større risiko for, at lakken krakelerer rundt om de små skader og udvikler sig, så der skal en større omlakering til.
I begge tilfælde handler det om, at hvis man får ordnet skaderne, mens de er små, så kan man spare penge til større reparationer og udskiftninger på et senere tidspunkt.
3. Skift fra vinter- til sommerdæk
Om efteråret skifter man bilens dæk til vinterdæk af sikkerhedshensyn, da bilen står bedre fast og bremser hurtigere med vinterdæk på. I foråret og om sommeren handler det om, at bilen kører mere komfortabelt på sommerdæk end på de hårde vinterdæk. Samtidig bliver vinterdækkene hurtigt slidte ved høje temperaturer, så det er på flere måder en god idé at skifte mellem vinter- og sommerdæk.
Den generelle anbefaling er at skifte til sommerdæk i april. Sommerdæk er den bedste løsning, når temperaturen er over syv grader.
Når man skifter dæk, kan man eventuelt tjekke, om dækmønsteret er minimum 1,6 mm, som lovkravet lyder på. Men det anbefales faktisk, at der mindst er tre mm dækmønster. Samtidig kan man også lige kigge efter skader og ridser i dækket, og det skal også have en omgang luft, så dæktrykket er korrekt.
Et par timers arbejde i forårsvejret, og så er bilen klar til solskin og varmere temperaturer.
Opsummeret:
- Kør bilen i vaskehal – husk undervognsskyl
- Rengøring af alle hulrum og dørkarme samt ved frontklap og ved bagagerum
- Støvsugning og udluftning af kabinen
- Tjek ruder og især frontklap for stenslag og småskader. Bør udbedres, så de ikke udvikler sig
- Skift fra vinter- til sommerdæk