ForsideBrovstGodkendelse af deltagelse i arbejdet med etablering af ny busterminal på Vestergade...

Godkendelse af deltagelse i arbejdet med etablering af ny busterminal på Vestergade i Brovst

Teknik og Miljøudvalget holder møde den 11. januar 2021, hvor et af punkterne på dagsordenen er: Godkendelse af deltagelse i arbejdet med etablering af ny busterminal på Vestergade i Brovst

Beslutningstema – Nordjyllands Trafikselskab ønsker en bekræftelse på, om Jammerbugt Kommune vil deltage i planlægningen af etablering af en ny busterminal på Vestergade i Brovst.


Sagsfremstilling

Vækst- og Udviklingsforvaltningen har siden 2016 været bekendt med, at Nordjyllands Trafikselskab har arbejdet med at få igangsat et projekt mhp. flytning af Brovst Busterminal til en ny placering på Vestergade. Sagen har været behandlet i Teknik- og Miljøudvalget den 8. januar 2018 hvor beslutningen blev ” Projektet kan ikke godkendes i den nuværende form. Busterminalen vurderes i forbindelse med byfornyelsen af Brovst”. Sagen blev igen behandlet I Teknik og Miljøudvalget den 13. august 2018 hvor beslutningen blev ” Sagen udsættes mhp. at projektet skal indgå som en del af byfornyelsen i Brovst”

Der er endnu ikke påbegyndt en byfornyelsesproces på Vestergade, men der er elementer, som er under udarbejdelse. Selve planen ved Møllegaarden indgår i et forskønnelsesprojekt, som Lions Club i Brovst arbejder med. I projektet er der også en renovering af P-pladsen ved Kirkegade og opsætning af ladestandere. Ligeledes har private investorer / byggefirmaer arbejdet med skitser for en ny bebyggelse af hele området ved Vestergade 12-20 (bilforhandleren). I byfornyelsesplanen for Brovst arbejdes der ligeledes med en strategi om en grøn hovedgade.

Det er disse elementer, der evt. skal indtænkes i projekt omkring den nye terminal / superstop. Af bilag til denne sag er vist det byfornyelsesområde, der som udgangspunkt skal arbejdes med.

Udover at busterminalen er et element i en byfornyelse, har NT også det selvstændige formål at sikre bedre faciliteter for passagerne og bedre fremkommelighed for bussen ved at spare kørslen ned til den nuværende busterminal.

NT skriver i deres oplæg, at tidligere rummede mange busterminalerne og togstationer funktioner med billetsalg, kiosk, cafefunktion og fragtekspedition. Den teknologiske udvikling har betydet, at stort set alle billetsalg på busterminaler og togstationer er lukket, og det samme gælder mange af de små kiosker, der havde netop salg af billetter som en vigtig indtægt.
Det betyder, at busterminalerne og togstationerne i dag ikke har de bemandede funktioner, de havde engang.

De tomme og nedslidte busterminaler giver problemer med hærværk af ventesale og toiletter og tiltrækker uønsket ophold på terminalerne til gene for andre passagerer. Mange busterminaler er pga. pladsbehov placeret i byens periferi på steder, der særligt i aftentimerne kan opfattes som øde, hvilket også bidrager til en utryg oplevelse. Samtidigt er der ofte langt til de servicetilbud, der i øvrigt findes i byen, og som kunne benyttes i en naturlig forlængelse af en rejse med den kollektive trafik.

NT skriver at, Brovst busterminal er i dårlig forfatning og har en uhensigtsmæssig placering, ift. at sikre en tryg ventefacilitet for kunderne, sikre synlighed i byen og sikre sammenhæng til bylivet og de øvrige servicefunktioner der er i byen. Der er problemer med hærværk på busterminalen, og til trods for en løbende indsats for at renovere og vedligeholde busterminalen er det en udfordring at sikre et godt serviceniveau for passagerer på busterminalen.

Der er ønske om en helhedsløsning omkring et knudepunkt ved Vestergade, der erstatter den gamle busterminal. Heri sammenhængen til byen og parken, den trafikale løsning med buslommer, indretningen af ventefaciliteter, ladestander til el-biler og cykelparkering mv. De første skitser arbejder med en sydlige holdeplads etableres på Møllegårdens P-plads og en nordlig ved bilforhandleren – Vestergade 12-16-20.

Jammerbugt Kommune har ikke tilkendegivet over for NT, hvorvidt kommunen ønsker at deltage i arbejdet. At Jammerbugt Kommune deltager er en forudsætning for at projekter kan gennemføres da kommune bl.a. er grundejer ved Møllegården og der vil være behov for at kommunen indgår i en planlægning og evt. byfornyelses af de ejendomme der er beliggende ved Vestergade 12-20.

Projektet støttes af Vejdirektoratet (Trafikstyrelsen) med en godkendt til økonomisk frem vil 2022. Tidsplanen nu ser ud som vist i tabellen herunder.
Det vurderes at projektet fortsat kan holde sig inde perioden frem til udgangen af 2022, selv om der allerede på nuværende tidspunkt er en forsinkelse i projektet.
På den baggrund ønsker NT en tilkendegivelse fra Jammerbugt Kommune og kommunen vil fremme projektet.

Økonomi

Trafikstyrelsen støtter projektet med ca. 1.400.000 kr. Den endelige økonomi fastlægges i forbindelse med udarbejdelse af et planforslag.

Kommunikation

Såfremt samarbejdet indledes, skal der nedsættes en projektgruppe med NT, Jammerbugt Kommune samt ejere og brugere af området.
Ligeledes skal der være en offentlig debat om konkrete planskitser.

Indstilling

Vækst- og Udviklingsforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget tilkendegiver over for NT, hvorvidt Jammerbugt Kommune vil deltage i planlægningen af en ny busterminal på Vestergade i Brovst.

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER