ForsideBrovst9. årgangs læringsspil: Fra idé til færdigt produkt på Brovst Skole

9. årgangs læringsspil: Fra idé til færdigt produkt på Brovst Skole

9. årgangs læringsspil: Fra idé til færdigt produkt på Brovst Skole

På Brovst Skole har 9. årgang i sidste uge haft hænderne fulde med et spændende og udfordrende årgangsprojekt. Eleverne har arbejdet intensivt med at udvikle deres egne læringsspil – helt fra idéfasen til det færdige produkt, der blev præsenteret og testet på skolen 7. årgang fredag.

Projektet har haft fokus på innovation, teknologi og samarbejde, og eleverne skulle selv tegne, programmere og producere elementer som spilbrikker og æsker. Undervejs fik de også hjælp fra Ungdomsskolen Jammerbugt, der stillede deres rullende Makerspace til rådighed.

Fra idé til præsentation
Projektet var delt op i flere faser, hvor eleverne begyndte med idégenerering og skitsering af prototyper. Herefter gik de i gang med at udvikle og forbedre deres spil, inden de til sidst præsenterede dem for både lærere og 7. årgang. Arbejdet kræver ikke kun kreativitet, men også teknisk snilde, da eleverne skulle lære at bruge teknologier som 3D-print og lasercutting fra bunden.

“En enorm læringskurve”
Janni Dorf, lærer på Brovst Skole, er imponeret over elevernes indsats og resultater:
“Deres læringskurve har været enormt stejl, fordi de startede fra nul med teknologierne i Makerspace. Mange af dem havde aldrig prøvet noget lignende før, men de kastede sig ud i det, inspirerede hinanden og hjalp hinanden, når lærerne ikke lige kunne være der. Det har været fantastisk at se deres udvikling.”

Hun fremhæver også den stolthed, eleverne viste, da de kunne præsentere deres færdige spil:
“Det var tydeligt, at eleverne følte, at det var deres eget produkt, de stod med. De havde arbejdet hårdt hele ugen og overvundet en masse udfordringer undervejs. Det gav en helt særlig glæde og stolthed.”

Et unikt læringsforløb
Projektet har været en succes både fagligt og socialt, og det har givet eleverne erfaringer med alt fra teamwork og problemløsning til kreativitet og teknologisk forståelse. Lærerteamet bag er enige om, at det er et format, der giver eleverne mulighed for at vokse både som individer og som gruppe.

“En kombineret teknologi, kreativitet og læringsmål på den måde har virkelig løftet niveauet. Eleverne har vist, hvad de kan, når de får ansvaret for hele processen,” afslutter Janni Dorf.

Fredagens præsentationer efterlod ingen tvivl: Brovst Skoles 9. årgang har sat en høj standard for, hvad et årgangsprojekt kan være.

Stemningsbilleder fra ugen:

Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat
Årgangsprojekt på 9. årgang på Brovst Skole Foto: Privat

Deltag i debatten på Jammerbugtposten.dk - Skriv en kommentar til denne artikel:

Skriv venligst en kommentar
Indtast dit navn

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER