Arkivbillede
Print Friendly, PDF & Email

Private og erhvervsmæssige hjemmesider

De fleste ved hvad en hjemmeside er. En hjemmeside er noget man finder på internettet, når man søger efter noget direkte eller på Google. Men tænker du nogensinde på, hvor hvilke forskellige typer hjemmesider, der egentlig er? Nedenfor får du et hurtigt overblik over private og erhvervshjemmesider.

Kan man skelne mellem privat eller erhverv? 

Det første overordnede man kan skelne mellem er, hvorvidt hjemmesiden er privat eller til erhvervsmæssigt brug. Med andre ord: er der en virksomhed, som forsøger at tjene penge bag hjemmesiden? Når man tænker på en typisk erhvervsvirksomhed, vil bl.a. man kommer i tanke om e-handels virksomheder.

E-handels virksomheder er hjemmesider, der fungerer som en digital butik, med fysiske produkter som du kan bestille. Verdens største e-handels virksomhed er Amazon, som i 2020 omsatte for 113 milliarder dollars, eller 840 milliarder danske kroner. Amazons smarte strategi er, at de også lader andre virksomheder benytte deres digitale handelsplatform, således at alle i princippet kan sælge på nettet – enten igennem Amazons lagre eller sende direkte fra dem selv.

Men nok om Amazon. Af andre typer erhvervsvirksomhed kan nævnes Sociale Medier (eller den moderne forkortelse SoMe). SoMe hjemmesider forhandler ikke fysiske produkter, men stille derimod en platform til rådighed, som private kan bruge til at socialisere og blive underholdt.

Men hvor kommer deres omsætning så fra? Svaret er reklamer, og nogle vil måske blive overrasket over at høre, at Facebook i 2020 omsatte for 86 milliarder dollars, eller 639 milliarder danske kroner. Facebook er særlig attraktiv for virksomheder, som ønsker at reklamere for deres produkter, fordi de igennem deres dataindsamling kan ramme målgrupper ekstremt præcist.

De forskellige omsætningskilder for erhvervsmæssige hjemmesider er utallige, men hvilke hjemmesider kan man så klassificere som Privat? Det første mange vil tænke på, er formentligt en blog, på en klassisk wordpress hjemmeside, hvor et individ skriver om sit liv eller sin passion. Men også her vil vi mange gange falde under den erhvervsmæssige kategori, da hjemmesiden har værdi i form af antal besøgende.

Ligesom Facebook sælger reklameplads, gør 95% af bloggere det nemlig også. Man skal altså lede længe efter dem, som ikke udnytter værdien i sin hjemmeside. 

Muligheder for alle med en hjemmeside 

Der er stor forskel på en milliard virksomhed som Facebook og en blog med 250 læsere, men ikke desto mindre generer begge hjemmeside en indkomst. Internettet har gjort det muligt for alle at have en chance for at skabe grundlag for en omsætning.

Der er et hav af muligheder, og det kan til tider forekomme uoverskueligt. Men det grundlæggende er, at mulighederne ikke længere er gemt væk bag gode sociale kontakter, eller en høj uddannelse.

Der kan f.eks. mindes om, at Facebook startede i 2004, hvor det var værd. Året efter lød vurderingen på 100 millioner dollars, og i dag – 1 billion dollars. Nemlig, ikke milliard, men Billion. Internettet åbner op for ufattelige rigdomme, som man tidligere aldrig kunne forestille sig – måske på nær olieindustrien.

Success historierne er talrige, men kommer selvfølgelig heller ikke uden en mørk side. Statistikker viser, at 210 millioner mennesker verden over lider af afhængighed af de såkaldte Sociale Medier, som netop Facebook. Internettet kan dermed muliggøre en enorm forøgelse af produktivitet for nogle, imens det kan slukke alt produktivitet for andre.

Afhængighed af sociale medier er en reel negativ side, som skal håndteres som et problem for sig selv, men på samme tid på vi ikke lade den overskygge det potentiale internettet bringer til den enkelte – herunder muligheden for at have sin egen hjemmeside.