10 pointer at have in mente, hvis I overvejer at gå fra NAV til Business Central
En af de grundlæggende tankegange bag Dynamics 365 Business Central er en stærk integration mellem ERP-systemet og andre centrale løsninger som Office og CRM. Et højt integrationsniveau optimerer effektiviteten af jeres værktøjer, minimere tidsforbruget og maksimerer udnyttelsen af jeres data.
Overgangen til Dynamics 365 Business Central adskiller sig fra de periodiske opgraderinger, mange kender fra tidligere opdateringer af NAV-systemet. Og når I først har migreret til Business Central i skyen, vil opdateringer og opgraderinger nærmest blive automatiseret, svarende til den velkendte procedurer fra opdateringer af f.eks. Windows-operativsystemet.
1. I vil helst bare blive på NAV
Der er en begrænset tidsramme forbundet med at blive på NAV. Uanset hvilken version, man er på, vil supporten ophøre på et tidspunkt.
Derfor er det ikke så meget en overvejelse om, hvorvidt man skal migrere til Business Central (BC), men snarere om, hvornår man skal gøre det. Det er vigtigt at udarbejde en grundig plan for opgradering af ens ERP-system, hvilket bør være et af de primære fokusområder i den nærmeste fremtid.
2. Business Central er en god investering
Ved at migrere til den kommende generation af ERP-platformes teknologi, sikrer du kontinuiteten og værdien af dine IT-investeringer – i modsætning til at tildele ressourcer til en forældet platform, der nærmer sig enden af sin karriere. En opgradering giver dig mulighed for at investere i yderligere funktionalitet, i form af tillægsløsninger (Extensions eller Apps), som er specifikt designet til at integrere med Business Central.
Fortsætter du med at benytte en ikke-understøttet version af NAV, vil du stå over for udfordringen med at vedligeholde og opretholde de eksisterende tillægsløsninger, der gradvist vil miste deres effektivitet og support. Det kan i sidste ende begrænse din evne til at tilpasse og optimere dine forretningsprocesser, hvilket er afgørende for at følge med de skiftende krav til din virksomhed.
3. Skyen er fremtiden for ERP
Mange af de IT-værktøjer, I benytter i dag, er allerede implementeret i cloud-baserede løsninger. Et eksempel herpå er Office 365 og Dynamics 365 for Sales, tidligere kendt som Dynamics CRM. Det er sandsynligt, at I allerede opbevarer dokumenter og andet materiale sikkert i skyen via tjenester som OneDrive, og jeres kommunikation og samarbejde faciliteres effektivt gennem Microsoft Teams.
Når det kommer til ERP, indikerer udviklingen den samme retning. Jeres ERP-løsning vil over tid blive overført til skyen, og dette er en udvikling, I bør hilse velkommen med åbne arme.
Når I vælger Microsoft Azure som jeres cloud-platform, får I adgang til en skalérbar infrastruktur, der kan imødekomme selv de mest krævende behov. Dette betyder, at systemet nemt kan tilpasses, hvis der f.eks. skulle opstå behov for dobbelt så meget lagerplads eller regnekraften fra 10 servere på en given dag.
De seneste teknologier og den software, som tidligere var forbeholdt store organisationer med betydelige ressourcer, er nu tilgængelige for selv de mindste virksomheder. Med cloud-baserede løsninger kan du få adgang til dine data uanset din fysiske placering, og du kan gøre det med en hvilken som helst enhed, uanset om det er en PC, mobiltelefon eller tablet.
Med cloud-baserede tjenester betaler du kun for det faktiske forbrug, hvilket typisk er mere omkostningseffektivt end at investere i en hel IT-løsning. Implementerings- og vedligeholdelsesomkostningerne er lave, og du slipper for besværet med manuelle backup-processer og opdateringer, da disse processer kører automatisk og problemfrit.
4. Business Central er klar til skyen
Når I har migreret til Microsoft Business Central i skyen, vil I operere under en såkaldt Cloud SaaS-licensaftale. Det indebærer, at løsningen leveres online, og at I betaler en licensafgift per bruger per måned. Desuden sikrer denne aftale, at I automatisk får adgang til opdateringer til den seneste version.
Når jeres løsning er trygt forankret hos Microsoft i skyen, er det Microsofts ansvar at vedligeholde og opdatere servere og databaser som en inkluderet del af cloud-licensaftalen.
5. Ikke flere store opgraderingsprojekter
Det er en indlysende fordel, at med implementeringen af Business Central behøver I ikke længere afsætte værdifulde ressourcer til omkostningstunge og tidskrævende opgraderingsprojekter, der sandsynligvis også vil kræve et omfattende arbejde i forhold til jeres tilpasninger. Inden for Business Central implementeres tilpasninger som såkaldte Extensions; udvidelser, der fungerer uafhængigt af selve kerne-systemet. Eventuelle Extensions bliver automatisk overført til nye versioner af Business Central, hvilket resulterer i en betydelig reduktion af kompleksiteten og nedetiden i forbindelse med opgraderinger.
6. Licensformen for brugere ændres med Business Central
I Microsoft Business Central introduceres begrebet “navngivne brugere”. De tidligere kendte “samtidige” brugere, som eksisterede i NAV (On Premises), konverteres nu til navngivne brugere i en forholdsmæssig konverteringsrate på 1 til 3. Dette betyder, at for hver tidligere samtidige bruger i NAV, vil I nu have adgang til tre navngivne brugere i Microsoft Business Central.
7. Business Central kan bruges i Outlook
Business Central definerer nye benchmarks inden for brugervenlighed og funktionalitet. Den stærke integration med Office 365 muliggør en problemfri proces for oprettelse af tilbud, ordrer og fakturering uden behov for at initiere handlinger i ERP-systemet.
Business Central åbner direkte inden for Outlook-miljøet, hvilket effektivt strømliner arbejdsprocesserne, og i sidste ende betyder en mere effektiv og produktiv arbejdsdag.
8. Få bedre rapportering sammen med Power BI
Business Central tilbyder også en integreret Business Intelligence-løsning. Ved hjælp af Power BI har I mulighed for at trække data fra jeres ERP-system og præsentere dem visuelt. NORRIQ Power BI Accelerator tilbyder desuden en fuldt operationel pakke, der inkluderer foruddefinerede rapporter og dashboards med de mest anvendte KPI’er og nøgletal. Dette omfatter f.eks. budgetopfølgning med omsætning, bruttoavance (DB) og EBITDA, samt en oversigt over debitorer og kreditorer. Inden for salg kan dette inkludere et dashboard, der giver overblik over ordrer og sælgerpræstationer.
9. Indbyggede automatiseringsmuligheder kommer de manuelle processer til livs
Business Central i Cloud-udgaven åbner for adgangen til hele Power Platform-økosystemet, hvilket inkluderer en imponerende funktion kaldet Power Automate.
Power Automate introducerer sofistikeret software-robotteknologi, som giver organisationer mulighed for at automatisere en bred vifte af rutinemæssige opgaver ved at opbygge skræddersyede arbejdsgange (“flows”). Denne automatisering erstatter manuelle processer, hvor medarbejdere traditionelt har brugt tid på at trække data fra et system eller område, systematisk behandle disse data og derefter indtaste dem i et andet system eller område. Resultatet er meget mere effektivitet, en reduktion i fejl og generelt en højere medarbejdertilfredshed. Den frigjorte energi og tid kan nu målrettes anden problemløsning og mere værdiskabende aktiviteter, i stedet for at blive investeret i repetitive opgaver.
Power Automate udgør således et betydeligt potentiale for forbedringer, besparelser og mere intelligente løsninger, som kan gavne organisationen som helhed.
10. Dynamics 365 er en del af jeres Microsoft-strategi
Mange erhvervsvirksomheder har allerede valgt at forankre deres IT-investeringer i Microsoft-baserede løsninger.
Dynamics 365 har tilført yderligere robusthed til begrebet “Microsoft-strategi” ved at inkorporere Common Data Service-modellen i sin kerne. Visionen er at harmonisere alle systemer og muliggøre fri dataudveksling. Over denne model er der opbygget et omfattende økosystem af funktionalitet, herunder Business Central.