ForsideAndetUngdomsorganisation involverer erhvervslivet i ny kampagne

Ungdomsorganisation involverer erhvervslivet i ny kampagne

Ungdommens Røde Kors rækker ud til erhvervslivet i den aktuelle kampagne #SygtUng – sygdom på pause. Kampagnen skal sikre støtte til organisationens indsats for syge børn og unge på hospitalerne og i psykiatrien.

I en helt ny kampagne søger Ungdommens Røde Kors nye partnere blandt landets virksomheder, der vil støtte op om indsatsen for syge børn og unge på landets hospitaler og psykiatriske afdelinger. Kampagnen hedder #SygtUng – sygdom på pause og skal sikre, at organisationens frivillige kan fortsætte med at drive hospitalscaféer for unge patienter.


”Vi er afhængige af sponsorater for at kunne sikre den fremtidige drift af hospitalscaféerne. Derfor er den støtte, vi får fra virksomheder, så vigtig for os,” siger Sidsel Nybo Andersen, der er konsulent for erhvervspartnerskaber i Ungdommens Røde Kors.

”Vi er vilde med, når virksomheder involverer sig lokalt i indsatsen for børn og unge. Derfor sørger vi altid for, at de virksomheder, der støtter, får mulighed for at blive en synlig del af kampagnen – ikke blot passive sponsorer. F.eks. har vi produceret mundbind med kampagnelogo, som vores partnere kan få.”

DFD giver muleposer til frivillige

En af de virksomheder, der allerede er med i kampagnen, er De Forenede Dampvaskerier, som har givet et sponsorat og ydermere har taget initiativ til at lave muleposer af kasserede tekstiler med kampagne-logo, som skal deles ud til de frivillige i Ungdommens Røde Kors.

“Som leverandør til mange af landets hospitaler er vi glade for, at vi også kan være med til at støtte hospitalscaféerne for indlagte børn og unge. Der er mange udfordringer forbundet med at være ung og syg, og her kan hospitalscaféerne give en tiltrængt pause fra sygdommen,” siger divisionsdirektør hos De Forenede Dampvaskerier, Hanne Selsholt Britz.

”Jeg håber, at muleposerne kan være med til at sprede det gode budskab om at støtte kampagnen, når de frivillige har dem med, når de handler.”

Gør en forskel for syge børn og unge

Det er en kæmpe udfordring at være kronisk syg og langtidsindlagt, når man er barn eller ung. Mange oplever, at deres almindelige børne- og ungdomsliv er sat på pause, mens de er væk fra venner og klassekammerater.

Isolation fra andre børn og unge har store fysiske og psykiske konsekvenser for helbredet. Børn, der har været indlagt, føler sig markant mere ensomme end deres jævnaldrende, og hver tredje ung med en kronisk sygdom har overvejet selvmord.

Derfor driver Ungdommens Røde Kors 14 børne- og ungecaféer på landets hospitaler og psykiatriske afdelinger. Her får indlagte børn og unge et frirum med hinanden og de frivillige, hvor de kan glemme medicin og behandling for en stund og blot være unge sammen.

Skuespiller hjælper til

Med på kampagnen er også en række unge ambassadører, der hjælper med at samle ind til hospitalscaféerne. En af ambassadørerne er skuespilleren Alex Høgh Andersen, som mange kender fra sin rolle i tv-serien Vikings. Færre ved, at han har døjet med både stress og angst under filmoptagelserne.

”Jeg kender til ensomhed, angst og depression – både hos mig selv og mine nærmeste. Det er ikke samme type modgang, som de børn og unge, der kommer i Ungdommens Røde Kors’ hospitalscaféer, har oplevet, men jeg kom kun igennem det, fordi jeg fik hjælp og stadig får hjælp,” siger Alex Høgh Andersen.

”Når jeg har besøgt hospitalscaféerne, har det været en livsbekræftende oplevelse hver gang. Den hjertevarme og energi, de frivillige har, skaber et rum, hvor syge børn kan få en tiltrængt pause fra de kedelige hospitalsomgivelser. Vi har tegnet, spillet og snakket. Det er lige så vigtigt, når livet er sværest.”

FAKTA

Vil du som virksomhed være med i Ungdommens Røde Kors’ kampagne #SygtUng – sygdom på pause, kan du læse mere og kontakte organisationen direkte her.

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER