Tre gode råd til dig der arbejder med salg i udlandet

Arkivbillede
Print Friendly, PDF & Email

Dette indhold er sponsoreret

Ejer eller arbejder du i et firma, der sælger varer i udlandet, er der meget du skal have styr på, inden i kommer i gang. Først og fremmest er det selve juraen og handelsaftalerne der tillader dig at eksportere dine varer til udlandet, og herefter venter en lang og sej kamp med at markedsføre dit produkt og gøre forbrugerne bekendte med det produkt eller den service du tilbyder. Her er tre ting du skal være opmærksom på.

Hvilke kanaler og platforme tager du i brug

Overvej først og fremmest om du kan genbruge dine nuværende kommunikations- og salgsplatforme såsom din hjemmeside og de sociale medier. Ofte vil store dele af indholdet kunne genanvendes på et nyt marked, hvor det dog oftest kræver at du lige får dit indhold oversat først. Arbejder du med salg af elektronik eller et andet specifikt fagområde, kan det være en god ide at hyre hjælp til at lave de tekniske oversættelser, for at dine platforme ser så professionelle ud som muligt. 

Husk dog, at ikke alt materiale bør kopieres direkte. Visse typer af markedsføring fungerer måske godt på det danske marked, men fungerer mindre godt i udlandet, hvor humoren og kulturen kan være noget anderledes.

Undersøg markedet nøje

Inden du går i gang med at udvide din virksomhed til udlandet, skal du gøre dig de overvejelser, om det overhoved kan betale sig. Undersøg hvordan markedet er i det specifikke område du ønsker at udvide til, samt spørg dig selv, hvorfor kunderne lige netop skal vælge dit produkt frem for deres. Har du svært ved at besvare dette spørgsmål, og kan du umiddelbart ikke finde noget hul i markedet, kan det være fordi, at der simpelthen ikke er et marked for dig at komme efter. Her bør du være forsigtig med at kaste dig ud i noget nyt, da du nemt risikere at miste det investerede i projektet.

Opbyg en stærk CSR-strategi

En CSR-strategi, også kaldet Corporated Social Responsibility, er en strategi der går ud på, at få kunderne til at kunne lide dit firma. En stærk CSR-strategi er de seneste år blevet utrolig vigtig indenfor mange brancher, hvor flere forbrugere i dag ønsker at trække de etiske og moralske gode valg. En stærk CSR-strategi opnår du blandt andet ved at knytte bånd til de samfund de handler med. Det vil sige ved at benytte sig af deres arbejdskraft, donere penge til godgørende formål, samt ved at vise dem, at dit firma går ind for både klima og menneskerettigheder. Kan du vise alt dette udadtil, øges chancen betydeligt for, at det nye marked vil tage godt imod dit produkt eller din service.