Fra denne uge og frem til marts 2022 åbner SuperBrugsen ca. 160 helt nye afdelinger, der skal gøre de daglige måltider lettere for danskerne. Afdelingerne vil byde på inspiration til varierede, nemme måltidsløsninger af god kvalitet.
Over de kommende ti måneder vil der åbne nye afdelinger i 15 butikker pr. måned. Dermed er der tale om et af de største udrulningsprojekter i kædens historie.
Under navnet MadCooperativet bliver slagter- og delikatesseafdelingerne bygget om. Fra at være koncentreret om fersk kød, hvor kunderne selv laver maden derhjemme, bliver det nu anderledes afdelinger,opdelt i 4 zoner med vægt på færdige måltidsløsninger fra morgenmad til frokost og aftensmad og inspiration i brug af kød og grønt.
”Kundernes madvaner er under hastig forandring. Kravene til inspiration og til løsninger er langt større i dag. Med det nye koncept vil vi gå foran i den udvikling, hvor overskrifterne er kvalitet, lokal variation og bekvemmelighed,” siger kædedirektør Jesper Gottschalck Jensen, SuperBrugsen.
Forud for åbningen er der gennemført et uddannelsesprogram for medarbejderne, så kunderne kan få rådgivning af de faguddannede medarbejdere.
Danskernes indkøbsvaner er under hastig forandring. I forbindelse med et måltidsstudie i 2019 konstaterede Coop en klar differentiering mellem hverdag og weekend, hvor måltidet og fokus på nydelse kommer i centrum sidst på ugen. Salget viser, at op imod 40 procent af salget i slagter- og delikatesseafdelingerne ligger fredag/lørdag. Derfor ændrer sortimentet i MadCooperativet sig ikke alene i løbet af dagen, men også i løbet af ugen.
”At have faguddannede medarbejdere, større udvalg af lødige måltidsløsninger og lokalt tilpassede tilbud er helt afgørende i vores kamp mod discountkæderne. Det er her kunderne i fremtiden endnu tydeligere end hidtil skal opleve en mærkbar forskel mellem et kvalitetssupermarked som SuperBrugsen og en discountbutik,” siger Jesper Gottschalck Jensen.
Konceptet er blevet testet 12 forskellige steder i Danmark det seneste år med meget positive resultater.