Skotlander i Pandrup rider på Fairtrade-bølgen – nye produkter på vej
Skotlander Spirits, der producerer rom i Danmark, satser stort på Fairtrade og forventer at øge andelen af Fairtrade-certificerede produkter fra 8% i 2024 til 80% i 2025. Efterspørgslen på Fairtrade-produkter inden for spiritus stiger markant, og det har allerede resulteret i en større ordre fra det norske Vinmonopolet.
Den danske spiritusproducent Skotlander Spirits sætter fokus på Fairtrade som en naturlig forlængelse af sin B Corp certificering. Ifølge direktør Anders Skotlander ser virksomheden en stigende interesse for Fairtrade-produkter, der minder om den udvikling, man har set med økologi.
Fairtrade: Fra kaffe til rom – nu er spiritus også med
Fairtrade-mærket blev lanceret i 1988 og startede som en bevægelse for at sikre fair betaling og arbejdsforhold for kaffeproducenter i udviklingslande. I dag omfatter Fairtrade både kaffe, chokolade, bananer, sukker og senest også spiritus. Skotlander Spirits er blandt de danske producenter, der har taget Fairtrade til sig – og det betaler sig.
Vinmonopolet satser på Fairtrade-rom fra Skotlander
En af de største ordrer på Fairtrade-produkter kommer fra det norske Vinmonopolet, som har valgt Skotlander Spirits som leverandør. “Det norske marked har taget rigtig godt imod vores Fairtrade-produkter, og vi arbejder på flere spændende lanceringer i den kommende tid,” siger Anders Skotlander.
Kunderne kræver Fairtrade – og Skotlander leverer
Hos Fairtrade-mærket Danmark glæder man sig over samarbejdet med Skotlander: “Sukker er en af de råvarer, hvor produktionen ofte er plaget af rigtig dårlige arbejdsforhold og underbetaling af arbejderne, på lige fod med kaffe og kakao. Derfor er dejligt, at se, at alkoholindustrien nu følge trop,” udtaler Camilla Erika Lerberg, direktør for Fairtrade-mærket Danmark.
I 2024 var 8% af Skotlander Spirits’ omsætning Fairtrade-certificeret. I 2025 forventer virksomheden, at andelen vil stige til hele 80%, blandt andet drevet af den store ordre fra Vinmonopolet.
“Det er blot begyndelsen. Vi har flere nye produkter på vej, som kombinerer bæredygtighed, kvalitet og Fairtrade-certificering,” afslutter Anders Skotlander. Selskabet har i 2025 fordoblet sin omsætning grundet fokus på Fairtrade.