ForsidePandrupSkal der gives tilladelse til blandeanlæg for spildevandsslam i Kaas?

Skal der gives tilladelse til blandeanlæg for spildevandsslam i Kaas?

Skal der gives tilladelse til blandeanlæg for spildevandsslam i Kaas?

Genoptagelse: Godkendelse af at ansøgning om landzonetilladelse til oplagsplads og blandeanlæg for spildevandsslam og kompost udsendes i 14 dages offentlig høring, er på dagsordenen når Teknik og Miljøudvalget i Jammerbugt Kommune holder møde den 31. marts 2025.

Sagsbeskrivelse
I november 2023 modtog Jammerbugt Kommune en ansøgning om landzonetilladelse til etablering af opbevaringsplads og blandeanlæg for spildevandsslam og kompost hos vognmandsvirksomheden LL Transport ApS på Tranekærvej 110 i Kaas.

Historik:
Der har været drevet produkthandel og vognmandsvirksomhed på ejendommen siden 1948. Ejendommen er ikke omfattet af en lokalplan, og virksomheden lå indtil 2011 i landzone uden en landzonetilladelse. 

I 2011 fik virksomheden efter ansøgning en lovliggørende landzonetilladelse og miljøgodkendelse til at opføre en omlastecentral for ikke-farligt byggeaffald og anlægge et mellemdepot for bl.a. lettere forurenet jord. 

I 2015 meddelte Jammerbugt Kommune landzonetilladelse til yderligere udvidelse af virksomheden ved etablering af en ny 8.000 m2 oplagsplads i umiddelbar tilknytning til den eksisterende virksomhed, med oplag af asfalt, grenaffald, ikke-støvende asbest, samt mulighed for nedknusning. Kommunens afgørelse blev imidlertid påklaget af omkringboende og DN. 

Klagenævnet meddelte i 2016 afgørelsen til et afslag, idet et flertal på 5 af nævnets 8 medlemmer fandt, at oplaget ville blive meget skæmmende og derfor stride imod de landskabelige hensyn, som skal varetages ved administrationen af planlovens landzonebestemmelser. Et oplag af den ansøgte størrelse burde ifølge klagenævnets afgørelse placeres i et udpeget erhvervsområde. 

I 2017 etablerede virksomheden derpå en ny miljøgodkendt plads i et lokalplanlagt erhvervsområde på Høgårdsvej 1-5 i Aabybro. Denne plads blev godkendt til modtagelse, oplagring, omlastning, forbehandling og nyttiggørelse af erhvervsaffald samt oplag af ikke-analyseret jord. 

I 2020 (under Corona) blev der gennemført et digitalt miljøtilsyn på virksomheden. Aktiviteten på affaldsanlægget (Tranekærvej 110) var da generelt meget begrænset og formodentlig under afvikling. Fremover skulle anlægget angiveligt primært bruges som garageanlæg og serviceværksted for virksomhedens lastvogne, og til oplag af containere og materiel. Godkendelsen blev dog efter virksomhedens ønske bibeholdt, da det var uklart hvad der skulle ske fremover, og udsat til næste tilsyn.

På miljøtilsynet i maj 2023 drev virksomheden fortsat ikke rigtig nogle godkendelsespligtige aktiviteter, både de larmende aktiviteter og affaldsoplagene var fjernet fra ejendommen og flyttet til Aabybro. Vurderingen var derfor, at miljøgodkendelsen burde revurderes til bortfald. Virksomhedens oplag af containere var til gengæld vokset. 

I august 2023 meddelte Jammerbugt Kommune derpå på ny landzonetilladelse til udvidelse af virksomheden med en 6.500 m2 oplagsplads for tomme containere, trailere og materiel. Denne afgørelse blev ikke påklaget.

I november 2023 modtog Jammerbugt Kommune derpå ansøgningen om landzonetilladelse til blandeanlægget for slam og haveaffald med tilhørende ansøgning om VVM-screening.

Projektet:
På nuværende tidspunkt henter virksomheden slam hos sine kunder (dvs. tømmer deres septiktanke), afvander slammet i sin specialbyggede lastbil med indbygget KSA-anlæg og afleverer det afvandede slam hos godkendte modtagere. 

Fremover ønsker virksomheden at bringe det afvandede slam hjem til sin oplagsplads, hvor det stabiliseres ved tilsætning af kalk og efterfølgende blandes med neddelt have-/parkaffald.

Det blandede produkt bliver til biomasse der komposteres over en periode på 4-12 uger.
Komposten kan nyttiggøres ved udbringning på landbrugsjord eller i rekreative områder, anvendes i private haver eller afsættes som råstof til varmeværker eller biogasanlæg.

Den ønskede oplagsplads vil få en udstrækning på ca. 1.000 m2, og blandeanlægget vil på årsbasis kunne håndtere op til 500 tons afvandet slam, 500 tons have-/parkaffald og 3 tons kalk.

Projektets realisering vil udover den aktuelle landzonetilladelse yderligere forudsætte, at Jammerbugt Kommune efterfølgende meddeler miljøgodkendelse til etablering af særligt forurenende virksomhed (listevirksomhed). 

Lov om Planlægning:
Ejendommen er beliggende i landzone og er ikke omfattet af kommuneplanramme eller lokalplan. 

Landzonebestemmelserne findes i planlovens § 34-38 og bestemmelserne har bl.a. til formål at sikre, at områder i landzone friholdes for anden (uplanlagt) bebyggelse og aktivitet end den der er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug og fiskerierhvervet. I landzone må der efter lovens § 35 ikke uden landzonetilladelse ske udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse og ubebyggede arealer. Der skal i den forbindelse foretages en konkret vurdering ud fra de hensyn, der ligger bag landzonebestemmelserne, herunder bl.a. planlægningsmæssige, landskabelige, miljøbeskyttelsesmæssige og naturbeskyttelsesmæssige hensyn.

Det vurderes, at karakteren og anvendelsen af den eksisterende virksomhed ikke ændres i væsentlig grad. Det vurderes ligeledes, at det ansøgte ikke er i strid med retningslinjerne i Kommuneplan21.
Produktion af et jordforbedringsmiddel i det ansøgte omfang er hensigtsmæssig at placere i det åbne land frem for i et erhvervsområde, hvor den ansøgte aktivitet kan give gener for nabovirksomheder.

Miljøvurderingspligt:
På baggrund af ansøgningen om landzonetilladelse vurderede Jammerbugt Kommune i december 2023, at det ikke kunne udelukkes, at påvirkningerne i form af støj, lugt og smittefare ville få væsentligt mærkbart omfang udenfor blandeanlægget – og at aktiviteten derfor ville påvirke mennesker, natur eller landskab i området væsentligt. 
Jammerbugt Kommune traf derfor afgørelse efter miljøvurderingsloven om, at projektet var omfattet af miljøvurderingspligt. 
Afgørelsen medførte, at der skulle udarbejdes en miljøkonsekvensrapport før der kunne træffes afgørelse og eventuelt meddeles tilladelse til etablering af anlægget. 

I januar 2024 sendte Jammerbugt Kommune sin udtalelse om afgrænsning af indholdet i miljøkonsekvensrapporten, med begrundelse for og krav til supplerende behandling af miljøfaktorerne: Støj, trafik, lugt, hygiejne og smitterisiko, regnvand og spildevand.

Miljøkonsekvensvurdering:
I august 2024 modtog Jammerbugt Kommune miljøkonsekvensrapporten om påvirkningerne ved etablering af anlægget.

Støjpåvirkningen vurderes samlet set at være begrænset negativ. Det vurderes, at støjen ikke vil overskride Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj fra virksomheder.

Støjen stammer primært fra neddelingen af have-/parkaffaldet. Støj fra transport til og fra anlægget samt interne kørsel vurderes ikke at blive væsentligt anderledes.

På den baggrund anbefales supplerende krav i miljøgodkendelsen om at neddeleren placeres længst væk fra eksisterende bebyggelse og at driftstiderne begrænses, herunder at neddeleren kun må anvendes på hverdage i dagtimerne i et begrænset antal gange årligt. 

Lugtintensiteten vurderes som middel, da lugt til tider kan opleves kraftig, men typisk vil være af hurtig og forbigående karakter. Samlet set vurderes lugtpåvirkningen at være begrænset negativ. 

Lugten stammer primært fra oplag af afvandet slam. Lugtgenerne reduceres betragteligt i forbindelse med stabilisering (tilsætning af kalk) og kompostering (opblanding med have-/parkaffald). 

Der findes ingen konkrete vejledende grænseværdier for diffuse lugtkilder, men det er oplagt at stille krav i miljøgodkendelsen om, at virksomheden ikke må give anledning til lugtgener udenfor virksomhedens område, som efter tilsynsmyndighedens vurdering er væsentlige.

Det anbefales desuden at stille supplerende krav i miljøgodkendelsen om overdækning af slamoplag f.eks. med en tæt presenning eller et mindst 10 cm tykt lag befugtet og snittet halm.

Samlet set vurderes det, at påvirkningen af hygiejne og smitterisiko er ubetydelig. Der vil ske daglig overvågning af temperaturen i biomassen, og der skal tages prøver af biomassen i slutningen af komposteringsfasen inden videre afsætning til landbrug, varmeværk eller biogasanlæg.

Derfor anbefales der ikke særlige supplerende krav i forhold til hygiejne- og smitterisiko. Kravene til temperatur, indhold af salmonella, E-coli og enterokokker samt krav til dokumentation i henhold til slambekendtgørelsen vurderes at være tilstrækkeligt til at sikre overholdelse af miljømål inden biomassen kan godkendes til nyttiggørelse som jordforbedringsmiddel.

Den trafikale belastning af området vurderes at være uændret. Forskellen ved etablering af slambehandlingsanlægget består alene i Jammerbugt af at KSA-bilerne vil medbringe slam retur til virksomheden fremfor at aflæsse den hos anden modtager før returnering.

Endelig vurderes påvirkningen af jord og vandkredsløb i området at være begrænset negativ. Grundvandet vurderes ikke at være i fare for påvirkning.

Overfladevand fra oplagspladsen hvor slam, have-/parkaffald og biomasse oplagres, betragtes som industrispildevand og håndteres i et lukket system adskilt fra det øvrige overfladevand på virksomheden. 

Spildevandet holdes inde i et kredsløb, med særskilt rørbassin og samletank med overrislingsanlæg og overfyldningsalarm, som vurderes at være tilstrækkelig sikret mod ukontrolleret udløb til det omgivende miljø. 

På den baggrund anbefales, at der stilles supplerende krav om belægningens tæthed og fald på oplagspladsen, samt løbende overvågning af spildevandsmængden i det lukkede system og krav om tømning til renseanlæg hvis systemet bliver for fyldt.

Tidsplan
Teknik- og Miljøudvalget den 23. september 2024
Teknik- og Miljøudvalget den 31. marts 2024 (genoptagelse)

Retsgrundlag
Miljøvurderingsloven, Planloven og Miljøbeskyttelsesloven med tilhørende bekendtgørelser.

Budgetmæssige konsekvenser
Sagsbehandling i forbindelse med udarbejdelse af miljøgodkendelse og gennemførelse af efterfølgende miljøtilsyn er omfattet af brugerbetaling efter bestemmelserne i brugerbetalingsbekendtgørelsen.

Høring/borger- og brugerinddragelse
Ansøgning om landzonetilladelse, VVM-ansøgning og afgørelse om miljøvurderingspligt har været offentliggjort på kommunens hjemmeside.

Udkast til afgrænsningsudtalelse har været i høring hos interne og eksterne myndigheder.

Dagsorden til og efterfølgende referat fra dette møde offentliggøres på kommunens hjemmeside.

Indstilling
Vækst- og Udviklingsforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at den påtænkte landzonetilladelse til oplagsplads og blandeanlæg for spildevandsslam og kompost udsendes i 14 dages offentlig høring.

Teknik- og Miljøudvalget den 23. september 2024
Sagen udsættes, idet de miljømæssige konsekvenser ønskes belyst yderligere.

Genoptagelse i Teknik- og Miljøudvalget den 31. marts 2025

Sagsbeskrivelse
I november 2023 modtog Jammerbugt Kommune en ansøgning om landzonetilladelse til etablering af opbevaringsplads og blandeanlæg for spildevandsslam og kompost hos vognmandsvirksomheden LL Transport ApS på Tranekærvej 110 i Kaas.

Sagen blev drøftet i Teknik og Miljøudvalget i september 2024, men beslutningen herom udsat, idet de miljømæssige konsekvenser ønskedes belyst yderligere.

Ansøger har udarbejdet et notat, som søger at besvare udvalgets yderligere ønsker. Samtidig er miljøkonsekvensrapporten opdateret, idet mængden af kalk ønskes hævet fra 3 ton/år til 40 ton/år. Se vedlagte bilag.

I vedlagte notat har ansøgeren forsøgt at besvare de spørgsmål, som angiveligt var begrundelsen for udsættelsen, og har samtidig udbygget notatet med et afsnit om erfaringer fra lignende anlæg i Danmark.

Forvaltningen har vurderet informationerne i notatet og finder, at besvarelserne og afsnittet med erfaringerne på udmærket vis belyser de miljømæssige konsekvenser.  

På denne baggrund fastholdes indstillingen om, at et udkast til landzonetilladelse udsendes i 14 dages offentlig høring.

Indstilling
Vækst- og Udviklingsforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at den påtænkte landzonetilladelse til oplagsplads og blandeanlæg for spildevandsslam og kompost udsendes i 14 dages offentlig høring.

Bilag
Notat vedr slambehandling28022025.pdf
Miljøkonsekvensrapport LL Transport 28-2-2025.pdf

Deltag i debatten på Jammerbugtposten.dk - Skriv en kommentar til denne artikel:

Skriv venligst en kommentar
Indtast dit navn

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER