Ny undersøgelse: Omgangstonen på jobbet er det største dilemma

Print Friendly, PDF & Email

Når danske lønmodtagere finder sig selv i et dilemma på jobbet, er det oftest omgangstonen, der er skyld i det, viser en ny undersøgelse fra Krifas Videncenter for God Arbejdslyst og konsulenthuset Etikos.

Snak i krogene, kollegaens sygefravær eller en kommende omstrukturering. Et dilemma på jobbet kan skyldes mange ting, men ifølge en ny rapport ”Dit Dilemmafyldte Arbejdsliv” fra Videncenter for God Arbejdslyst og konsulenthuset Etikos oplever mere end hver fjerde medarbejder, som har stået i et dilemma på jobbet, at det i et eller andet omfang har handlet om omgangstonen på arbejdspladsen.


Det er til trods for, at hver anden mellemleder og knap hver anden medarbejder finder det vigtigst, at omgangstonen på arbejdspladsen er professionel – dvs. saglig, faglig og ordentlig.

– Det er problematisk, at omgangstonen er vigtig for de fleste samtidig med, at det er den hyppigste årsag til dilemmaer på jobbet, siger Christian Borrisholt Steen, der er projektleder på undersøgelsen og har en cand.mag. og MA i etik og værdier i organisationer.

Store konsekvenser
Undersøgelsen viser, at det går ud over oplevelsen af både tillid, retfærdighed og evnen til samarbejde, når dilemmaer ikke håndteres på en hensigtsmæssig måde.

– Det kan have store konsekvenser for den enkeltes arbejdslyst og trivsel, hvis ikke der bliver taget hånd om den dårlige omgangstone og dilemmaer generelt, pointerer Christian Borrisholt Steen.

– Den universelle løsning på dilemmaer findes ikke. Det er op til hver leder – og afdeling – at finde deres vej. Men en større bevidsthed og en mere reflekteret håndtering kan sikre større trivsel blandt medarbejderne, fortsætter han.

Dilemmaer om kollegers manglende arbejdsindsats tager andenpladsen over hyppigste dilemmaer på de danske arbejdspladser. Dernæst er det organisatoriske forandringer, der fylder, viser undersøgelsen.

De vigtigste resultater fra undersøgelsen:

  • Fire ud af ti medarbejdere har en oplevelse af, at den generelle tillid kollegerne imellem blev forringet i forbindelse med måden hvorpå et konkret dilemma blev håndteret på arbejdspladsen.
  • Godt fire ud af ti medarbejdere og knap tre ud af ti ledere synes, at måden hvorpå et dilemma blev håndteret betød, at den generelle oplevelse af retfærdighed blev mindre.
  • Fire ud af ti medarbejdere og ledere har en oplevelse af, at evnen til samarbejde blev forringet i forbindelse med måden hvorpå et konkret dilemma blev håndteret på arbejdspladsen.