Ny millionindsats skal booste virksomheders udviklingspotentiale

Lars Erik Jønsson, adm. direktør, Erhvervshus Nordjylland
Print Friendly, PDF & Email

Fra i dag får 600 virksomheder en unik mulighed for at få tilskud på op til 100.000 kr. til nye tiltag, der kan udvikle og udvide forretningen. Smv PRO er en skræddersyet løsning til mindre ejerledede virksomheder, der gerne vil søsætte nye initiativer og samtidig ønsker professionel rådgivning til at sætte retning på initiativerne.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har afsat 75 mio. kr. til smv PRO, der skal tilføre ejerledede virksomheder med mellem 3-50 ansatte støtte til indkøb af ekstern rådgivning. Coronakrisen har ramt mange danske virksomheder hårdt.


Når man er i en krisetid, kan det være en udfordring at investere i den udvikling, som er afgørende for fremtiden. Smv PRO er en unik mulighed for at få tilskud til at planlægge og udvikle nye initiativer og også sikre, at de sættes i gang. Indsatsen skal blandt andet være med til at optimere interne processer og sætte fokus på udvikling og vækst i danske SMV’er.

Smv PRO henvender sig til mindre virksomheder og favner bredt – fra den lokale smedevirksomhed, der skal styrke sin indtjening, over den lokale men internationalt orienterede handelsvirksomhed til den familieejede produktionsvirksomhed, der står over for et generationsskifte.

Det er Erhvervshus Sjælland og Erhvervshus Nordjylland, der i fællesskab har udviklet projektet. Erhvervshusene er stolte over det produkt, de i dag kan præsentere for landets SMV’er. Ud over en kontant håndsrækning fra smv PRO vil de deltagende virksomheder blive præsenteret for en bred palette af tiltag, blandt andet uvildig sparring, professionel rådgivning og en konkret plan for gennemførelse af initiativerne:

– Der er jo altid et væld af initiativer, som man kan igangsætte i en virksomhed, men det kan ofte være svært at finde tid i en travl hverdag. Smv PRO handler om at vælge dét initiativ og dén satsning, som er vigtigst. Der kan være mange ting i spil, og sammen med virksomheden kigger vi på, hvor både behovet og virkningen er størst. Det er i sidste ende virksomhedens beslutning; vores fornemste opgave er at give uvildig sparring, udtaler adm. direktør Lars Erik Jønsson fra Erhvervshus Nordjylland.

Indsatsen løftes og drives af landets seks Erhvervshuse i tæt samarbejde med SMVdanmark. Her ser direktør Ane Buch gode muligheder for landets SMV’er i det nye projekt:

– Udvikling og fremdrift er afgørende for danske virksomheder, og smv PRO kan virkelig hjælpe virksomhederne med udgangspunkt i deres konkrete behov og potentiale. Vi har nogle meget stærke SMV’er, som kan konkurrere i hele verden. Det skal de også kunne i fremtiden, og det er smv PRO en gylden mulighed for, udtaler Ane Buch.

I dag lyder startskuddet således til smv PRO, og landets seks Erhvervshuse er klar:

– Det er virksomhederne, der skaber udviklingen, og vi glæder os til at være med på rejsen sammen med 600 virksomheder over hele landet, kommenterer adm. direktør Lars Erik Jønsson fra Erhvervshus Nordjylland.

Fakta om indsatsen

Smv PRO gennemføres i et landsdækkende partnerskab mellem de seks Erhvervshuse, SMVdanmark og Center for Ejerledede Virksomheder på Copenhagen Business School. Projektet støttes med op til 75 mio. kr. – 50 mio. kr. fra Den Europæiske Fond for Regional Udvikling og 25 mio. kr. fra decentrale erhvervsfremmemidler. Smv PRO er dermed finansieret af Den Europæiske Fond for Regional Udvikling og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, og tilbuddet gælder virksomheder over hele landet.