Ny madspildsklub skal styrke Danmarks kamp mod madspild
Danmarks minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen (V), har lanceret et nyt initiativ i kampen mod madspild: Fødevareministeriets “Klub 12.3”. Klubben har til formål at forene centrale aktører i den danske fødevarebranche og fremme FN’s Verdensmål 12.3, som indebærer en global målsætning om at halvere madspild inden 2030. Selina Juul, en af landets mest markante stemmer mod madspild og stifter af organisationen Stop Spild Af Mad, er udpeget som ambassadør for klubben.
Med et samlet årligt madspild på over 873.000 tons står Danmark stadig over for en stor udfordring på området. Klub 12.3 har derfor fokus på konkrete handlinger, hvor medlemmerne, ti førende danske fødevarevirksomheder som Dagrofa, Salling Group og Coop Danmark, forpligter sig til at engagere yderligere 20 samarbejdspartnere hver. Dette er en del af “10x20x30”-initiativet, der sikrer, at når de 10 kernevirksomheder når deres mål, vil 200 danske virksomheder deltage aktivt i kampen mod madspild.
Ved klubbens første møde, afholdt på FN’s Madspildsdag, blev der delt erfaringer og strategier for fremtidens madspildsindsats. Derudover modtog deltagerne en videohilsen fra H.K.H. Prinsesse Marie, protektor for Stop Spild Af Mad, som understregede vigtigheden af vedholdende indsats på området.
Selina Juul har i over 16 år arbejdet målrettet for at sænke madspild og modtaget international anerkendelse for sine resultater. Med lanceringen af Klub 12.3 ser hun frem til, at initiativet kan blive et ”next level” i indsatsen mod madspild. ”Sammen kan vi bestige det enorme madspildsbjerg,” udtalte Juul og pointerede, at klubben skal være en handlingsklub, hvor målsætninger kan måles og dermed reduceres.
Madspildsproblematikken engagerer også danskerne. Ifølge en ny undersøgelse fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri mener 90 % af danskerne, at det er vigtigt at reducere madspild. Dette er en stigning fra 2022, hvor tallet lå på 80 %.
Stop Spild Af Mad har siden 2008 spillet en afgørende rolle i at skabe forandring både hos forbrugere og i fødevaresektoren. Gennem partnerskaber med aktører som REMA 1000, Jespers Torvekøkken og Danish Crown Foods har organisationen bidraget til, at store mængder af ellers ukurante fødevarer er blevet solgt frem for at blive kasseret. Dette er afgørende skridt i kampen mod madspild i Danmark, og Klub 12.3 forventes at blive et stærkt supplement til disse tiltag.