Nordjylland er
udfordret inden for et af sine vigtigste erhverv. Turismen er i modsætning til
andre regioner stagnerende, og en af årsagerne er, at Nordjylland ikke formår
at skille sig tilstrækkeligt ud….
.
Af Klaus Hansen
Derfor har VisitNordjylland nu bedt regionens turismeaktører om hjælp til at
identificere nye turismefyrtårne.
Turismeerhvervet i Nordjylland har tabt markedsandele til de øvrige regioner de
seneste 10 år. Regionen har haft en tilbagegang på overnatningstallene siden
2008, mens Hovedstaden, Midtjylland og Syddanmark har haft vækstrater på helt
op til 45 procent i samme periode. Derfor vil VisitNordjylland fordoble
markedsføringsindsatsen i de kommende år og tage initiativ til at identificere
de nye nordjyske fyrtårne, der især kendetegner og lokker turister til
regionen. Det sker ved en konference tirsdag den 15. januar 2019 i Aalborg, hvor
op mod 80 aktører har meldt sig på banen.
– De nordjyske turismeaktører er enige om, at vi skal have vendt udviklingen,
og vi er glade for den store opbakning, vi mærker til et arrangement som dette.
Danskerne har generelt en meget positiv opfattelse af Nordjylland, men vi
skiller os ikke nok ud i forhold til de øvrige regioner, og der er derfor behov
for at få defineret nye nordjyske fyrtårne, der kan tegne et billede af
Nordjyllands identitet og danne grundlag for vores fremtidige
markedsføringsindsats, forklarer direktør for VisitNordjylland, Ann Marie
Søborg Karkov.
En ny markedsundersøgelse viser, at danskerne opfatter Nordjylland og
Vestjylland ens, og at danskerne har en opfattelse af, at de kan få de samme
behov indfriet begge steder. Mens Østjylland, Fyn og Hovedstaden har mere
differentierede positioner i markedet, knytter Nordjylland og Vestjylland sig
tæt sammen i danskernes bevidsthed:
– Kortlægningen og prioriteringen af de nye fyrtårne skal naturligvis ske på et
kvalificeret grundlag. Her sidder de lokale partnere og erhvervet rundt omkring
i Nordjylland inde med en masse viden qua deres daglige kontakt med gæsterne
ude på destinationerne og et indgående kendskab til deres rejsemotiver.
Derudover skal vi naturligvis også spørge den allervigtigste kilde – nemlig
gæsterne selv og herefter sammenligne alle vurderingerne med de tendenser, der
generelt gør sig gældende i turismebranchen lige nu, siger Ann Marie Søborg
Karkov.
Fælles indsats skal styrke turismen
Hos Nordsøen Oceanarium i Hirtshals hilser man initiativet velkommen og slår
fast, at det netop skal være markedets efterspørgsel og ikke aktørernes egne
interesser, der viser retningen.
– Der er behov for nytænkning i markedsføringsindsatsen, når nu vi skal vende
udviklingen og lokke flere turister til Nordjylland. Hidtil har fokus været på
at fordele indsatsen ligeligt blandt de forskellige aktører, hvor der nu er
lagt op til en mere strategisk indsats baseret på turisternes adfærd og
efterspørgsel. Det ser vi som en yderst positiv udvikling, siger Karl Henrik
Laursen, direktør for Nordsøen Oceanarium, og fortsætter:
– Når jeg møder op til konferencen i dag, er mit hovedfokus derfor ikke for alt
i verden at få fremhævet Nordsøen Oceanarium som et af regionens fyrtårne. Vi
skal i stedet se på, hvad der tiltrækker flest turister og indrette vores
indsats herefter, så vi i fællesskab kan komme de stagnerende overnatningstal
til livs.
De nordjyske fyrtårne bliver en del af den intensiverede turismeindsats for
Nordjylland i perioden fra 2019-2021. Det er den nye strategi ”Fælles retning
for nordjysk turisme”, der sætter retningen for arbejdet. Strategien er i juni
2018 vedtaget af alle 11 nordjyske kommuner i regi af Business Region North
Denmark og omfatter blandt andet en stigning i markedsføringsbudgettet fra 15
millioner kroner i 2018 gradvist til 50 millioner kroner i 2021. 70 procent af
budgettet dækkes af erhvervet, mens de resterende 30 procent finansieres af det
offentlige.