ForsideJammerbugtMogens Gade: Færre gråzoner – mere helhed med borgeren i centrum

Mogens Gade: Færre gråzoner – mere helhed med borgeren i centrum

Af Mogens Christen Gade
Regionsrådskandidat for Venstre
Aarupvej 19, Skovsgård
9460 Brovst

Færre gråzoner – mere helhed med borgeren i centrum

I forbindelse med Folketingets vedtagelse af sundhedsreformen om det nære sundhedsvæsen var vores nordjyske region i fare for at blive nedlagt – og lagt sammen med Midtjylland.
En fælles nordjysk kamp reddede den nordjyske region – og dermed de muligheder, det overordnet set giver for mere nærhed for nordjyderne – også når det gælder sundhed.
Nu skal vi så sikre, at denne nærhed også bliver til virkelighed for borgerne, når vi i Nordjylland skal realisere det nære sundhedsvæsen – sådan at vi som borgere og pårørende sikres sundhedstilbud af høj kvalitet så tæt på, hvor vi bor, som muligt – også i områder, hvor der er længere mellem husene.

Her bliver det mit mål at bidrage til mere lighed i sundhed i vores region.
Det gælder f.eks. også lægedækningen, hvor alle borgere i Nordjylland skal have mulighed for en god gammeldags familielæge. Det at have den samme læge giver de bedste resultater – både når det gælder forebyggelse og helbredelse. Endvidere er det særligt for kronikere afgørende, at der er en læge som tovholder i bestræbelserne på at afhjælpe denne gruppes sundhedsmæssige udfordringer.
Så konklusionen er: Borgeren i centrum giver øget livskvalitet – og dermed mest sundhed og forebyggelse for pengene.

En anden mærkesag vil være, at vi får ”ryddet op” i psykiatrien – ikke mindst inden for børne- og ungeområdet – så vi får løst opgaverne bedre og hurtigere, end vi gør i dag. Det er af hensyn til de mange familier, som i den grad har brug for nogle løsninger, så de på en bedre måde kan komme videre i en i forvejen presset hverdag.

Skal vi lykkes med færre gråzoner og mere helhed med borgeren i centrum, er en vigtig forudsætning den politiske vilje og evne til samarbejde – ikke mindst samarbejdet mellem kommunerne og regionen bliver afgørende.
Min lange erfaring i politik – bl.a. som ansvarlig for at skabe aftaler og kompromisser mellem parter, der kan og vil – tror jeg vil blive en gevinst for det fortsatte samarbejde mellem region og kommuner. Her tænker jeg bl.a. på de kommende sundhedsråd, som netop bliver et nyetableret dialogforum og beslutningsorgan mellem region og kommuner, hvor politisk erfaring bliver afgørende for, at vi får en god begyndelse.

Sundhedsrådene bliver et forum med en stor økonomi, hvor der i høj grad skal skabes fælles løsninger – med borgeren i centrum – bl.a. med det mål at sikre mere helhed, højere livskvalitet og bedre forebyggelse, så kvalificeret og så tæt på borgeren som muligt.
Med 12 år i formandskabet for de 11 nordjyske kommuner har jeg haft en væsentlig rolle i bestræbelserne på at skabe de gode relationer mellem region og kommuner – den opgave fortsætter jeg gerne med. Også efter 1. januar.

Deltag i debatten på Jammerbugtposten.dk - Skriv en kommentar til denne artikel:

Skriv venligst en kommentar
Indtast dit navn

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER