ForsideJammerbugtMillionbevilling fra Novo Nordisk Fonden skal styrke science i børnehaver og førskoler...

Millionbevilling fra Novo Nordisk Fonden skal styrke science i børnehaver og førskoler i Jammerbugt

Millionbevilling fra Novo Nordisk Fonden skal styrke science i børnehaver og førskoler i Jammerbugt

Novo Nordisk Fonden har bevilget 2,7 millioner kroner til Jammerbugt Kommune, så der i de kommende år kan sættes mere fokus på science og det naturfaglige område hos de ældste børnehavebørn og i førskolen.

Det skal ikke være forbeholdt skolebørn at beskæftige sig med naturvidenskabelige stofområder og problemstillinger. Der er nemlig ingenting i vejen for at starte tidligere. Det var tanken, da Jammerbugt Kommune søgte Novo Nordisk Fonden om midler til en særlig science-indsats for de ældste børnehavebørn og i førskolen.

Med 2,7 millioner kroner bevilget til projektet ”Science som fælles afsæt i overgangen mellem dagtilbud og skole” vil der allerede fra næste år blive kompetenceudviklet science-kulturbærere i alle kommunale børnehaver og førskoletilbud.

En naturfaglig rød tråd fra dagtilbud til skole

I skolevæsnet er der siden 2020 arbejdet med ”Engineering” som didaktisk metode på tværs af alle skolerne – en indsats, der har været og er tænkt tæt sammen med blandt andet arbejdet omkring, de innovative værkstredsmiljøer, ”makerspace”.

Engineering-metoden understøtter børnenes nysgerrighed og skaber rammer for en systematik tilgang, og netop det ses der også potentialer i på dagtilbudsområdet. Ved at inddrage erfaringer fra skoleområdet og omsætte det til en mere legende tilgang i dagtilbud, kan der skabes en rød tråd fra dagtilbud og i overgangen til skole, som det er beskrevet i den kommunale naturfagsstrategi, hvor der er fokus på børnenes naturfaglige kompetencer, og hvordan de udvikles.

“Engineering handler om at forstå, mens man arbejder konkret med tingene – og på sin egen måde. Rundt om på skolerne har vi de seneste fire år netop fået rigtig gode tilbagemeldinger på den tilgang. Eleverne synes simpelthen, det er mere spændende at blive sat fri til selv at arbejde med tingene og forstå sammenhængene i deres egen rækkefølge. Tilgangen er fleksibel, fordi den bygger på den enkeltes egen nysgerrighed, og derfor vil den også med fordel kunne bruges hos de lidt yngre. Det får vi nu lejlighed til, og det bliver spændende at følge,” fortæller næstformand for Børne- og familieudvalget, Ulla Flintholm.

Et fælles sprog

Med projekt “Science som fælles afsæt i overgangen mellem dagtilbud og skole” bliver der, udover undervisning til pædagogfaglige medarbejdere i børnehaver og i SFO’er, også indkøbt science-rygsække og -kuffert til hvert dagtilbud og skole. Hver år inviteres der desuden til netværksmøde, hvor der udveksles erfaringer og fyldes på. Hele indsatsen følges løbende og evalueres på en afsluttende konference i 2028.

”Med projektet styrkes det praktisk naturvidenskabelige fokus for en ny gruppe. Et stort plus bliver desuden at tilgange og begreber kommer til at gå igen i dagtilbud og skole. På den måde bliver overgangen mellem science-aktiviteteter i dagtilbuddene og science-undervisning i skolen mere flydende. Samlet set vil det styrke STEM*-kompetencerne yderligere hos børn og medarbejdere – akkurat som det står beskrevet i Jammerbugt Kommunes naturfagsstrategi. Det betyder, at den opvoksende generation står styrket til et samfund, hvor netop disse kompetencer i stigende grad efterspørges,” beskriver formand for Børne- og familieudvalget, Susanne Møller Jensen.

Susanne Møller Jensen (A)
Susanne Møller Jensen (A) formand for Børne- og familieudvalget. Foto: Jammerbugt Kommune

Deltag i debatten på Jammerbugtposten.dk - Skriv en kommentar til denne artikel:

Skriv venligst en kommentar
Indtast dit navn

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER