Mens sommeren står for døren: Røde Kors Parat oplever stigning i behovet for akut hjælp
Når Danmark lukker ned for sommeren, og mange pakker taskerne for at tage i sommerhus eller sydpå, er der stadig tusindvis af danskere, som står alene med hverdagsproblemer og akutte situationer. I hele landet træder helt almindelige danskere til for hinanden gennem Røde Kors Parat, når ingen andre er at ringe til – og sommeren bliver ingen undtagelse.
Røde Kors Parat oplever en stigning i behovet for hjælp. I årets første seks måneder er antallet af henvendelser steget med knap 24% procent sammenlignet med samme periode sidste år. Det dækker over alt fra en lampe, der skal hænges op, til hjælp med at samle en seng for en kvinde, der netop er flyttet fra et krisecenter, eller følge en ældre borger til lægen. Og selvom sommeren står for døren, risikerer rigtig mange mennesker med at stå alene og have brug for hjælp.
”Sårbare menneskers kriser holder ikke sommerferie. De forsvinder ikke mens resten af os spiser is, nyder solen eller er taget i sommerhus. Mange står alene, og det er her, lokale frivillige træder til,” siger Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors.
Hjælp til de oversete
Hvad der startede under COVID-19 som “coronahjælp”, er senere blevet født som Røde Kors Parat. Et landsdækkende netværk af frivillige, også kaldet parathjælpere, der står klar til at yde hjælp i deres nærområde, ofte med kort varsel. ”Det vi lærte af COVID-19 er, at når der er store kriser, så kigger folk mod Røde Kors og melder sig til at hjælpe. Det er de erfaringer, som vi har bygget Røde Kors Parat på, hvor man yder medmenneskelige handlinger og hjælper hinanden – også i hverdagen. Også i sommerferien”, fortæller Anders Ladekarl.
Hver dag løser, i snit, fem parathjælpere en konkret, praktisk opgave for en medborger i en sårbar situation. Det kan være en psykisk sårbar mand, der har brug for hjælp til at pakke ud efter en flytning, eller en ældre, dårligt gående kvinde, som har brug for at få afleveret glas på genbrugspladsen. Det har i år resulteret i, at knap 900 gange, har en parathjælper hjulpet i sit nærområde.
Parate hele sommeren – og med ny app
For at imødekomme det stigende behov har Røde Kors Parat valgt at holde åbent med samme tilgængelighed som resten af året. Samtidig lancerer Røde Kors en ny version af appen Røde Kors Parat, der gør det lettere for frivillige at blive aktiveret, når der opstår et behov i nærheden.
”Vi ved, at mange gerne vil hjælpe – men det skal være nemt og kunne passes ind i en travl hverdag og feriekalender. Med appen bliver man en slags lokalt beredskab i sit eget nabolag. Det kræver måske kun en time, men det kan gøre en stor forskel for den, der modtager hjælpen,” siger Anders Ladekarl.