ForsideJammerbugtJyderne haler ind på øboerne i kampen mod fartoverskridelser på landevejene

Jyderne haler ind på øboerne i kampen mod fartoverskridelser på landevejene

Jyderne haler ind på øboerne i kampen mod fartoverskridelser på landevejene

Der er fortsat forskel på, hvordan danskerne i Jylland og på øerne overholder fartgrænserne, men tendensen går den rigtige vej. Rådet for Sikker Trafik lancerer nu en kampagne, der skal reducere hastigheden på de danske landeveje yderligere, især i Jylland, hvor bilisterne traditionelt har været mere tilbøjelige til at køre for stærkt.

På trods af Danmarks beskedne størrelse viser Vejdirektoratets målinger, at jyderne generelt kører hurtigere end øboerne. Dette billede har dog ændret sig over de seneste år, hvor hastigheden er faldet på landsplan, og forskellen mellem regionerne er blevet mindre.

Foto: Rådet for Sikker Trafik

I 2017 nåede gennemsnitsfarten på landeveje øst for Lillebælt ned på de tilladte 80 km/t, og i 2024 ser jyderne ud til at følge trop. Målinger fra Vejdirektoratet for de første ni måneder af 2024 viser, at den gennemsnitlige hastighed i Jylland er faldet til 79,8 km/t, et markant fald over de seneste fem år. Til sammenligning er gennemsnitsfarten på øerne 77,3 km/t.

For høj fart på landevejene er en afgørende faktor i mange trafikulykker. Ifølge ulykkesstatistikkerne fra 2018-2022 mister omkring 48 mennesker livet årligt på de danske veje som følge af fartulykker, hvoraf de 30 sker på landeveje. Reduktionen i gennemsnitsfarten har allerede vist sig at redde liv, idet antallet af trafikdræbte på landevejene er faldet med mere end 40 procent fra 2017 til 2022.

Samtidig med at hastigheden falder, har teknologiske fremskridt som automatiske nødbremser og vognbaneassistenter gjort bilerne mere sikre. Men ifølge eksperterne er det vigtigste fortsat, at bilisterne selv overholder fartgrænserne.

Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet bemærker, at bilisternes motivation til at sænke farten både skyldes hensynet til trafiksikkerheden og ønsket om at spare brændstof, hvilket har været en drivkraft for mange i takt med stigende energiomkostninger. Dette har dog blot accelereret en udvikling, der allerede var i gang før prisstigningerne.

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER