ForsideAabybroJørgen Ravn Christensen: Måske skulle vi ansætte Marianne Stein i Jammerbugt Kommune

Jørgen Ravn Christensen: Måske skulle vi ansætte Marianne Stein i Jammerbugt Kommune

Af Jørgen Ravn Christensen (C), medlem af kommunalbestyrelsen i Jammerbugt Kommune og borgmesterkandidat for Det Konservative Folkeparti

Måske skulle vi ansætte Marianne Stein i Jammerbugt Kommune

Som politikere i Jammerbugt Kommune møder vi i stigende grad udfordringer, når kommunale afgørelser ender som klagesager i Ankestyrelsen og bliver sendt tilbage til Jammerbugt Kommune til videre sagsbehandling. Det gælder både administrative og politiske afgørelser, og i særdeleshed afgørelser i personsager vedrørende de enkelte borgere. Den kommunale sagsbehandling opleves af nogle borgere som mangelfuld eller upræcis i forhold til lovgivningen på de forskellige områder, og i nogle tilfælde ender sagen med at blive omgjort i Ankestyrelsen.

Dette er et stort problem, der ikke kun påvirker Jammerbugt Kommune som organisation, men i høj grad også de borgere, som vi har pligt til at hjælpe. Den unødvendigt lange sagsbehandling er meget dyr for Jammerbugt Kommune og samtidig meget utilfredsstillende for borgerne. Derfor foreslår jeg, at kommunen ansætter Marianne Stein – eller måske mere realistisk – tilknytter hende som konsulent i sagsbehandlingen.

Marianne Stein arbejder som privat socialrådgiver og har allerede et skarpt fokus på Jammerbugt Kommune. Hun har set, hvor skoen trykker, og har erfaringen til at kunne hjælpe os politikere i Jammerbugt Kommune med at forbedre kommunens beslutningsprocesser.

Under et nyligt afholdt dialogmøde i en lokal handicapforening blev det tydeligt for mig, hvor stort problemet er. En markant andel af sager vedrørende hjælp til borgere med handicap ender i Ankestyrelsen. Manglende tillid og dårlig kommunikation mellem sagsbehandler og borger resulterer i, at alt for mange sager bliver til klagesager, som – efter en utilfredsstillende lang sagsbehandlingstid – sendes tilbage til yderligere behandling i Jammerbugt Kommune. I mellemtiden venter borgeren, og i nogle tilfælde forværres borgerens helbred og trivsel betydeligt.

Hvis vi starter et samarbejde med Marianne Stein, kan hun udfordre politikerne og ledelsen i Jammerbugt Kommune, så vi lærer nye og mere effektive måder, hvorpå kommunens sagsbehandlere kan løse deres opgaver. Hun kan bidrage med en faglig indsigt, der sikrer, at borgerne får den hjælp, de har ret til – hverken mere eller mindre. Målet med at inddrage Marianne Stein er at sikre, at sagsbehandlingen er korrekt fra starten, så borgerne ikke skal igennem lange og opslidende klageprocesser, som både koster Jammerbugt Kommune dyrt og i nogle tilfælde forværrer borgerens helbred. En skarpere sagsbehandling er til fordel for både borgerne og kommunen.

Lad os tage ansvar – for de borgere, der behøver hjælp, og for kommunens økonomi – ved at inddrage Marianne Steins kompetencer. Med Marianne Stein som medspiller kan vi i Jammerbugt Kommune måske tage et vigtigt skridt i en ny og bedre retning mod en mere effektiv og retfærdig sagsbehandling, så borgerne igen kan være tilfredse og føle tillid.

I stedet for at kommunen kæmper mod borgerne hen over bordet, bør vi sætte os på samme side. Det vil give hurtigere sagsbehandling og mere tilfredse borgere. Både vi som kommune og Marianne Stein ønsker jo netop at gøre det bedste for vores borgere. Det er konkret, konsekvent og konservativt.

Deltag i debatten på Jammerbugtposten.dk - Skriv en kommentar til denne artikel:

Skriv venligst en kommentar
Indtast dit navn

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER