Jammerbugt-elever dystede i natur- og teknologiløsninger
Åbne opgaver med rod i virkelige problemstillinger opmuntrer til at arbejde innovativt og lære af sine fejl. Det oplever lærere i Jammerbugt Kommune, som derfor prioriterede Naturfagsmaraton igen i år.
DGI Huset i Aabybro summede af aktivitet og koncentration, da 120 elever fra 5. og 6. klasser i Jammerbugt Kommune mandag d. 8. maj dystede til dette års Naturfagsmaraton. Naturfagsmaraton er arrangeret af Naturvidenskabernes Hus, der også har sammensat de seks opgaver, som eleverne op til arrangement havde arbejdet med på den enkelte skole. I år handlede opgaverne blandt andet om upcycling, klimasikring og plastic i havene, og eleverne havde forud for dysten konstrueret diverse maskiner og instrumenter, som nu skulle stå deres prøve.
Intet facit med to streger under
Klar i kanten af aktivitetsområdet stod klassernes lærere med opbakning og gode råd. Karin Bach Andersen og Karin Odgaard fra Ørebroskolen havde taget henholdsvis en 5. og en 6. klasse med og deltog i Naturfagsmaraton på 7. og 10 år.
”Vi prioriterer konceptet, fordi vi oplever, at eleverne lærer meget af at arbejde med åbne opgaver, hvor der findes mere end én rigtig måde at gøre tingene på,” forklarer Karin Bach Andersen.
Både hun og kollegaen, sætter pris på den såkaldte Engeneering-tankegang, som ligger til grund for Naturfagsmaraton og det forudgående arbejde.
”De konkrete opgaver med rod i reelle udfordringer rundt om fra virksomheder og universiteter, giver mening for eleverne. De bliver stillet overfor virkelige problemstillinger, hvor det handler om at tænke innovativt – ikke hurtigst muligt at finde et facit, som der kan sættes to streger under. I den proces lægger vi vægt på at komme ”nulfejls-kulturen” til livs og i stedet dyrke en ”fejl-kultur”, hvor eleverne oplever, at fejl er nødvendige, for at man kan komme videre og forbedre sit løsningsforslag,” fortæller Karin Odgaard.
9. klasser var erfarne dommere
Med to konsulenter fra Naturvidenskabernes Hus til at styre slagets gang blev runder sat i gang og fløjtet af, og ved middagstid var hold fra hver af de deltagende skoler kommet med deres bud på de seks udfordringer. Til at bedømme de mange løsningsforslag var elever fra 9. klasse på fra Aabybro Skole inviteret. De var for manges vedkommende selv tidligere deltagere til Naturfagsmaraton og vidste derfor, hvad det handlede om.
”Jeg godt huske, da vi deltog i 5. klasse. Det var fedt, fordi vi fik lov til at arbejde mere selvstændigt. Mit hold arbejdede med, hvordan man bedst holder bananer friske, og vi fik en andenplads,” husker Josefine Aagaard, som til dette års Naturfagsmaraton, var dommer i disciplinen ”Red din slange”, hvor opgaven var at præsentere gode modeller for recycling af gummi.
Hun var tilfreds med præstationerne hos dette års maraton-deltagere.
”Jeg synes, de var gode alle sammen, megagode. Lige så gode, som vi var for fire år siden,” lød dommen, fra Josefine Aagaard, der selv drømmer om at komme til at arbejde med natur og udendørsliv.
Vinderholdene indenfor hver af de seks opgaver kom fra Skovsgaard-Tranum Skole, Saltum Skole, Ørebroskolen og Skolecenter Jetsmark.
Som det allersidste blev den bedste deltagerklasse fundet, og her tog 6.A. fra Ørebroskolen prisen, der blandt andet indbefattede et gruppebillede med naturfagsmaraton-mascotten, ”Aborren Arne”.
LÆS OGSÅ: BK Orion og Sparekassen Danmark fortsætter samarbejdet