Hyttetur får børnene til at gro på Trekronerskolen
Hvert andet år samler Trekronerskolen alle børn på tværs af årgange og sender dem på hyttetur. I år gik turen til Hanbohus, hvor der blev overnattet, lavet aktiviteter og nydt fællesskabet mellem børn og voksne i andre rammer end hjemme på skolen.
“Det har været mega godt,” starter en begejstret skoleleder, da vi besøger Trekronerskolen for at høre mere om den netop overståede hyttetur. “Hytteturen på Trekronerskolen vægter vi højt; den er skrevet ind i vores principper og afholdes hvert andet år. Det handler jo om trivsel og fællesskab, og om at skabe en sammenhængende skole på tværs af klasserne med udfordrende elementer for hvert enkelt barn,” fortæller Trille Poulsen.
Skolebestyrelsen bakker op om hytteturen
“Det er helt vildt vigtigt, at børnene kommer væk fra skolen og er sammen på andre måder end normalt. Det er fedt, at hele skolen er af sted, så de større elever kan vise ansvar over for de mindre, og der knyttes venskaber på tværs af årgangene. Lærerne har virkelig lavet en spændende hyttetur, hvor der også er lavet forberedelser hjemme på skolen inden turen. For eksempel havde de ældre elever lavet maden i hjemkundskab, så det var forholdsvis nemt at få alle bespist med pasta og kødsovs.”
“Hytteturen er et stort aktiv for Trekronerskolen og fremmer vores fællesskab. Forældrene er også gode til at hjælpe med forskellige opgaver, fx at køre frem og tilbage, så der ikke skulle investeres i busser,” fortæller formand for skolebestyrelsen, Maren Jensen, der selv har tre drenge på skolen, som begge, ifølge moren, kom dejligt trætte hjem fra hytteturen.
Ved vores besøg på Trekronerskolen møder vi også tre elever og en lærer, som var med på hytteturen: Sine Pagh Torp fra 0. klasse, Axel Johan Stensen Jensen fra 2. klasse og August Friss Bjerre fra 6. klasse samt dansklærer i indskolingen Marian Mortensen.
Enighed om, at det har været en sjov tur
“Det var en god tur, især at prøve at sove sammen allesammen. Jeg sov øverst i køjesengen på værelset. Der var mange aktiviteter på turen, men det, jeg bedst kunne lide, var at spille Antonius med de store og ellers bare at lege sammen,” fortæller Sine Pagh Torp.
“Det var rart at lære andre at kende end mine egne klassekammerater. Det var bare sjovt at sove sammen, og der var masser af kage og hygge. Især skumfiduser over bålet var et hit. Vi var inddelt i hold og skulle rundt og løse nogle opgaver hos lærerne forskellige steder; det var sjovt,” fortæller Axel Johan Stensen Jensen.
“Aktiviteterne fodbold, rundbold, boldkast, Antonius og krig i skoven var sjove. Det er dejligt at være ude i naturen, bruge sin krop og være sammen med mange andre. Det var fedt, at vi store børn skulle sove i et stort telt og lave mad til alle de andre. Pasta og kødsovs samt en masse kage havde vi lavet, og det blev spist. Det var megafedt at være af sted og noget helt andet, end bare at være i skole,” fortæller August Friss Bjerre.
Indskolingslærer Marian Mortensen har været på hyttetur flere gange og bliver glad hver gang
“At se og opleve vores børn lege sammen på kryds og tværs, at se hvordan elever hjælper hinanden på tværs af klasserne, og se hvordan nogle af børnene nærmest vokser 10 cm på en hyttetur, er fantastisk at være med til. Nogle børn har nemt ved at sove ude, og andre kæmper med det. På vores hyttetur er der plads til begge dele; her er det vigtigste, at det enkelte barn udvikler sig med selvværd og selvstændighed, og det må vi sige, er tilfældet med hytteturen.”
“Børnene har selv opfundet nye lege, som sker når man kommer ud i nye rammer, og det er også skønt at se og opleve. Det bliver man glad over hver gang,” fortæller Marian Mortensen.
Trekronerskolen sender igen alle børn og lærere af sted på hyttetur i 2026, og ifølge dem vi talte med på skolen, er det noget, de allerede ser frem til.