Er det på tide at flytte firmaet til en ny matrikel? Så skal du have fat i et flyttefirma, der kan hjælpe med at flytte tunge effekter. Erhvervsflytning adskiller sig ikke synderligt fra privat flytning, selv om der selvfølgelig er visse ting i et kontormiljø, der kræver særlige hensyn. Det kræver eksempelvis mere omhyggelighed at flytte et serverrums maskiner end at flytte en lille stationær computer og et par skærme.
Men hvad skal du have for øje, når du vælger et flyttefirma? Det kan være en fordel at kigge på, hvad et flyttefirma tilbyder af tjenester, inden du vælger, og hvad de har mulighed for – og samtidig ikke har mulighed for. Læs med nedenunder, hvor vi forklarer lidt om, hvad du skal tænke over, når du leder efter et flyttefirma, og hvilke tjenester du har mulighed for at betale dig fra, så det hele går lidt lettere.
Adgang til en flyttelift og andre hjælpemidler
Det er værd at vide, om firmaet har de rette redskaber til at flytte dine ting forsvarligt. Skal tunge ting flyttes højt op, kan det for eksempel være smartere at gøre brug af en flyttelift, i stedet for at flyttemændene skal sno sig om gelændere og balustre på vej med møbler og maskiner, der ikke tåler stød eller tryk. Det er ikke alle, der tilbyder flyttelifte eller andre lignende hjælpemidler, som der måske kan være brug for i dit tilfælde.
Lad flyttemændene stå for ned- og udpakning
Når du skal planlægge din flytning, skal du tage stilling til, om du selv vil stå for ned- og udpakning af firmaets ting, eller om du vil lade flyttemændene om det – og i så fald, om det pågældende flyttefirma tilbyder pakning. Typisk vil det ved en erhvervsflytning være oplagt, at du lader flyttemændene stå for det. På den måde kan du være sikker på, at alt inventar og IT-udstyr pakkes sikkert ned og risikoen for skader og ødelagte ting minimeres.
Bortskaffelse af uønskede møbler
Rykker dit firma ud på en ny matrikel, ønsker du måske ikke at tage alle møbler med dig. Hvis du vil skille dig af med gamle møbler, kan flyttefirmaet også her hjælpe dig. Bortkørsel af møbler og affald er nemlig en ydelse mange flyttefirmaer tilbyder i forbindelse med en erhvervsflytning. Så slipper du for selv at skulle stå med storskrald efter endt flytning – især hvis der også er tale om elektronik og lignende, der skal afskaffes på forsvarlig vis.
Mulighed for international erhvervsflytning?
Hvad gør du, hvis dit firma flytter til udlandet og har brug for erhvervsflytning? Heldigvis findes der flyttefirmaer, som tilbyder erhvervsflytning på tværs af landegrænser. Ved international flytning er der et større logistisk regnestykke, der skal gå op. Men du behøver ikke selv at sidde med det, hvis du finder et kvalificeret flyttefirma, der har erfaring med internationale flytninger.
Få hjælp til samling af møbler
Nogle møbler skal skilles ad forud for flytning for at gøre det nemmere for flyttemændene at løfte og transportere dem. Hos flere flyttefirmaer kan du betale flyttemændene for at skille dine møbler ad og samle dem igen. Så slipper du selv for at skulle prøve at hitte ud af, hvordan dine skabe helt præcist skal sidde sammen.
Hvad koster en erhvervsflytning?
Er du usikker på, hvad en erhvervsflytning vil koste? Flyttefirmaer takserer deres arbejde på baggrund af en række forskellige faktorer, som for eksempel antallet af tunge møbler, afstand fra flyttebil til hoveddør og adgangsforhold. Prisen kan derfor variere meget, og det kan være en fordel at få et prisoverslag på forhånd, så du er sikker på, hvad der skal ske, og hvad det vil koste.