Haste-møde i ØK: Etablering af evt. indkvartering af migranter og asylansøgere mv. i tilfælde af større tilstrømning fra Ukraine

Foto: Jammerbugtposten.dk.
Print Friendly, PDF & Email

Økonomiudvalget i Jammerbugt kommune er indkaldt til møde mandag den 28. februar med et eneste punkt på dagsordenen: Etablering af evt. indkvartering af migranter og asylansøgere mv. i tilfælde af større tilstrømning fra Ukraine

Stillingtagen til hvorvidt Jammerbugt Kommune har faciliteter, der kan indmeldes til Udlændingestyrelsen til brug for asylansøgere på baggrund af hændelserne i Ukraine.

Sagsbeskrivelse

I forlængelse af den russiske invasion af Ukraine har Udlændingestyrelsen ved brev af 24. februar 2022 kontaktet de danske kommuner for at varsle om, at Udlændingestyrelsen vurderer, at der er betydelig risiko for, at der snarligt kan opstå en situation med tilstrømning til Danmark, hvorfor der kan blive behov for tilvejebringelse af offentlig ejendom, der kan anvendes til indkvartering.

Udlændingestyrelsens normale proces med at tilvejebringe indkvarteringssteder bygger på frivillighed og dialog med kommuner og operatører. Danmark kan imidlertid, afhængigt af den sikkerhedsmæssige udvikling i Ukraine, risikere at stå over for en stor tilstrømning af migranter og asylansøgere. Udlændingestyrelsen ønsker derfor at varsle om, at Udlændingestyrelsen i nær fremtid kan få behov for at indgå i et tæt operativt samarbejde, ligesom det vil kunne blive nødvendigt at benytte de bestemmelser i udlændingeloven, der giver styrelsen udvidede beføjelser i relation til at sikre tilstrækkelig indkvarteringskapacitet. Det være sig blandt andet muligheden for at pålægge kommunerne at tilvejebringe offentlig ejendom, der kan bruges som indkvartering, og supplerende kan pålægge kommunerne at drive disse indkvarteringssteder, hvis der opstår en situation med en betydelig stigning i indrejsen.

Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvarteringsstederne for asylansøgere m.fl. Indkvarteringsstederne er placeret rundt i landet og drives på Udlændingestyrelsens vegne af operatører.

Det er Udlændingestyrelsens klare udgangspunkt, at styrelsen vil tilsigte først at opnå en evt. nødvendig kapacitetsudvidelse på centerområdet, gennem de sædvanlige spor. Det vil sige, at styrelsen – i samarbejde med en nuværende indkvarteringsoperatører – etablerer og driver indkvarteringsstederne, herunder samarbejder med værtskommuner i forhold til bl.a. plangrundlag og myndighedsgodkendelser mv.

Hvis Udlændingestyrelsen er nødsaget til at benytte hjemlerne i udlændingelovens § 37 f-h understreger styrelsen, at man stadig vil tilstræbe den størst mulige inddragelse af de berørte kommuner, men at hensynet til hurtigt at kunne agere naturligvis vejer tungt i denne sammenhæng.

Udlændingestyrelsens anmodning til kommunen

Udlændingestyrelsen anmoder om, at kommunen giver snarest muligt besked, hvis Jammerbugt Kommune er vidende om egnede lokaler. Udlændingestyrelsen kan efterfølgende indgå i det sædvanlige, dialogbaserede samarbejde med kommunen omkring etablering af indkvarteringssted/-er.

Jammerbugt Kommune har igennem en længere årrække frem til april 2019 drevet asylcentre på vegne af Udlændingestyrelsen. I Jammerbugt Kommune er der således bygninger, der tidligere har været anvendt til det ønskede formål, og kommunen kan umiddelbart i første fase pege på:

  • Udlændingestyrelsens egen bygning i Brovst, beliggende Sygehusvej 3-5
  • Det tidligere asylcenter i Tranum, ejet af Jammerbugt Kommune, beliggende Vestkystvejen 78, Tranum.

Udlændingestyrelsens egen ejendom i Brovst vil efter kommunens opfattelse umiddelbart kunne tages i brug igen. Kapaciteten her har tidligere været ca. 115 beboere.

I forhold til det tidligere center i Tranum besluttede Økonomiudvalget i juni 2021, efter en proces med flere interessenter, at arbejde videre med muligheden for, at en kommende efterskole kunne etablere sig i bygningerne. Denne proces kan sættes i bero henset til den givne situation. Plangrundlaget her er ikke siden Jammerbugt Kommunes ophør som operatør ændret, og er således tilpasset drift af netop aylcenter. Kapaciteten her har været ca. 350 beboere.

Det vurderes, at begge centre i givet fald kan drives af eksisterende opreratører.

Såfremt opgaven bliver mere omfattende, kan der søges afklaret mulighederne for eventuelt at bringe ledige ældreboliger i spil, idet disse dog måske særligt kan komme i spil på den længere bane i forhold til længerevarende ophold i kommunen og integration, da der her er tale om selvstændige boliger, fremfor et center med tilhørende faciliteter.

Hvis der bliver tale om at etablere indkvarteringspladser i Jammerbugt Kommune, skal der også sikres rammer for sundheds- og sociale ydelser mv.

Hvis og såfremt der er opbakning til etablering og at dette realiseres, skal det afklares, hvorledes Integrationsrådet og civilsamfundet i almindelighed og foreningslivet i særdeleshed inddrages i løsningen af opgaven.

Retsgrundlag

  • Hjemmel til at fravige planlovgivningen mv. i forhold til asylindkvartering (udlændingelovens § 37 f)
  • Hjemmel til – uden ejerens samtykke – at gøre brug af offentlig ejendom til asylindkvartering eller tilbageholdelsesfaciliteter (udlændingelovens § 37 g). Benyttelse af denne hjemmel forudsætter, at Udlændingestyrelsen betaler et rimeligt vederlag til ejeren af den offentlige ejendom.
  • Mulighed for at Udlændingestyrelsen i særlige tilfælde kan pålægge kommuner at være indkvarteringsoperatør (udlændingelovens § 37 h).

Indstilling

Staben indstiller, at Økonomiudvalget indstiller til Kommunalbestyrelsen, hvorvidt der skal indmeldes indkvarteringsfaciliteter til migranter og asylansøgere fra Ukraine i Jammerbugt Kommune.