ForsideAabybroGodkendelse af projekt for nyt klubhus hos Aabybro Idrætsforening

Godkendelse af projekt for nyt klubhus hos Aabybro Idrætsforening

Godkendelse af projekt for nyt klubhus hos Aabybro Idrætsforening

Godkendelse af projektet for et nyt klubhus hos Aabybro Idrætsforening (AAIF) er på dagsordenen når Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget holder møde den 5. december 2024.

Sagsbeskrivelse

Baggrund for projektet
Aabybro IF har igennem efterhånden nogle år haft et stort ønske om et nyt klubhus, idet det nuværende klubhus ikke længere er tidssvarende og er nedslidt. Aabybro IF udarbejdede i 2020 et projekt i samarbejde med en rådgiver, indeholdende et samlet forslag for både et nyt klubhus og udearealerne ved AAIF. Idet det ikke er muligt at finansiere det udarbejdede projektforslag fra 2020 har AAIF besluttet at gennemføre en omvendt licitation med den til rådighed værende økonomi. Et forslag som AAIF præsenterede for kommunalbestyrelsen på temamødet den 19. september 2024.

I forbindelse med budgetaftalen for 2021 og 2022 blev der afsat i alt 8 millioner kroner til projektet og nedsat en styregruppe for projektet med deltagelse af formand og næstformand for Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget. AAIF har brugt 75.000 kr. af bevillingen til udvikling af projektet. Bevillingen til projektet blev givet under forudsætning af, at det samlede projekt blev gennemført. Kommunalbestyrelsen godkendte den 31. august 2023 at forlænge bevillingen til udgangen af 2024.

I forbindelse med arbejdet i styregruppen er AAIF af kommunalbestyrelsens repræsentanter i styregruppen blevet gjort opmærksom på, at der er tale om en endelig bevilling samt, at driftstilskuddet til AAIF jævnfør de vedtagne principper for driftstilskud ikke øges i relation til projektet.

Projektets indhold

  • AAIF er bygherre på projektet.
  • Den allerede nedsatte styregruppe fortsætter mens projektet realiseres.
  • Der nedsættes et byggeudvalg, hvor Jammerbugt Kommune repræsenteres af chefen for Kultur-, Fritid- og Landdistrikter og Jammerbugt Kommunes bygherrerådgiver.
  • Der gennemføres en omvendt licitation, med udgangspunkt i den kendte økonomi. Hvor det er en betingelse, at udbuddet beskriver et fuldt fungerende klubhus med de funktioner som hører et klubhus til, herunder at der i udbuddet lægges op til, at byggeriet som udgangspunkt skal have 6 omklædningsrum.
  • Jammerbugt Kommunes bygherrerådgiver hjælper AAIF med udarbejdelse af udbudsmaterialet.
  • Der hensættes 655.000 kr. af projektets samlede økonomi til fremtidig nedrivning af det eksisterende klubhus. Såfremt det viser sig, at udgifterne til nedrivningen bliver større end det hensatte beløb, er det AAIF som skal finansiere merudgifterne til nedrivningen og genetablering af de befæstede området ved klubhuset. Det eksisterende klubhus ønsker AAIF at nedrive, når der er opført det nødvendige antal omklædningsrum.

Det er AAIF’s prioritering, at det eksisterende Klubhus ikke nedrives før der er opført det nødvendige antal omklædningsrum, det eksisterende Klubhus har minimum 6 omklædningsrum, der er fire omklædningsrum i den anden bygning som er ejet af Jammerbugt Kommune.

AIF er blevet gjort bekendt med at kommende lovgivning alt andet lige vil betyde stigende udgifter til nedrivning, særligt efter 1. juli 2025. Loven om håndtering af asbest og eventuel asbestsanering træder i kraft per første januar 2025, og ny lov omkring selektiv nedrivninger træder i kraft 1. juli 2025, hvilket øger udgifterne til nedrivning. Det eksisterende klubhus er på 524 m2, baseret på erfaringstal koster det pt. 1.250 kr. inkl. moms pr m2 at nedrive, med udgangspunkt i nuværende lovgivning.

AAIF er også blevet gjort opmærksom på, at de bør budgettere med øgede driftsudgifter, i den periode hvor AAIF både skal drifte det eksisterende klubhus og et nyt klubhus. I den sammenhæng er AAIF blevet gjort opmærksom på, at Jammerbugt Kommunes driftstilskud til AAIF ikke øges som følge heraf, idet det vil være modstridende med vedtagne principper for tilskud til foreninger.

Med den ønskede placering skal petanquebanerne flyttes, udgifter hertil skal finansieres af projektet ligesom andre afledte omkostninger.

Plangrundlag

AAIF ønsker, at det nye klubhus opføres på kanten af det eksisterende byggefelt i forhold til lokalplanen for Viaduktvej 28A og 28B. Formålet med placeringen er blandt andet at skabe en større sammenhæng mellem klubhuset og banerne, som ligger længst væk fra det eksisterende klubhus. Formålet er også, at man har et klubhus i perioden frem til det nye klubhus står klar. Det er Planafdelingens vurdering, at den ønskede placering kan tillades med en dispensation fra den gældende lokalplan. Vurderingen er endvidere, at der er juridisk mulighed for at meddele dispensation til placering af byggeri udenfor byggefeltet. Dispensationen skal muligvis politisk behandles.

Den placering som AAIF ønsker betyder, at klubhuset kommer til at ligge på et kommunalt ejet areal, derfor kunne en mulighed være i forhold til at forenkle den fremtidige administration at arealet udmatrikuleres til AAIF.

Budget for projektet

Gennem moms positivlisten er det muligt at udbetale 9.548.193 kr. til AAIF, hvis projektet gennemføres af foreningen, det vil sige, at der inklusiv sponsorater og egenbidrag i alt brutto er 12.163.193 kr. til projektet, såfremt det lykkes at fundraise 1.000.000 kr. Der er selvfølgelig ingen garantier for, at der kan opnås 1.000.000 kr. ved fundraisingen. De aktuelle fonde søges af AAIF med hjælpe fra Jammerbugt Kommune. De to fonde som er i spil støtter ikke kommunale projekter.

Hvis projektet gennemføres som kommunalt projekt skal der betales fonds moms på 17,5% af tilskud fra sponsorater fra virksomheder, foreningen og tilskud som ikke er givet direkte til projektet. Det er alene sponsorater fra privatpersoner som er givet direkte til projektet som, der ikke skal betales fonds moms af.

Intern bygherrerådgivning på 2,5% omfatter bl.a. styring af anlægsopgaven, behovsanalysen, indstillinger til fag- og økonomiudvalg, statusmøder med forvaltninger og politikere, anlægsbudgetter, udbudsprocesser, projektudvikling, kontrahering med håndværkere og entreprenører. Desuden byggeledelse, fagligt tilsyn og aflevering af byggeri.

Det nye klubhus må ikke anvendes til at kommercielle aktiviteter, som kan virke konkurrenceforvridende, idet en stor del af finansieringen af de nye klubhus er finansieret af offentlige midler. Eksempelvis må man ikke drive cateringvirksomhed eller lignende fra klubhuset. Ligesom det primære formål med samlingssalen ikke må være udlejning, det er alene en rest kapacitet som kan lejes ud.

Såfremt projektet ønskes gennemført som kommunalt projekt, forudsættes en beregning af de administrative omkostninger gældende for de år projektet skal optages på det kommunale regnskab, det beregnede beløb fratrækkes det disponible beløb til projektet.

Tidsplan for projektet

Det vurderes, at fra start til slut vil realiseringen af projektet tage omkring 16 – 17 måneder. Se bilag hvor processen for projektet uddybes nærmere.

Tidsplan
KFL den 5. december 2024.
ØKU den 11. december 2024.
KMB den 19. december 2024.

Retsgrundlag
Kommunalfuldmagten.

Budgetmæssige konsekvenser
Der er givet tilsagn om et samlet anlægstilskud på 8 millioner kroner, heraf er anvendt 75.000 kr., i forbindelse med budgetaftalerne for 2021 og 2022.

Høring/borger- og brugerinvolvering
Der er nedsat en styregruppe med repræsentanter fra foreningen, kommunalbestyrelsen og forvaltningen.

Indstilling
Vækst- og Udviklingsforvaltningen indstiller, at Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget anbefaler Kommunalbestyrelsen at godkende,

atder gennemføres et projekt ved omvendt licitation med det til rådighed værende beløb,
atprojektet gennemføres af AAIF og ikke som kommunalt projekt,
atprojektet gennemføres i overensstemmelse med den beskrevne prioritering,
atarealet det nye klubhus anlægges på udmatrikuleres til AAIF uden beregning,
atJammerbugt Kommunes medarbejdere sidder i byggeudvalget uden beregning,
atdet eksisterende klubhus nedrives, når det nødvendige antal omklædningsrum er opført,
atbevillingen frigives, når projektet er finansieret og lever op til de krav der er forbundet med bevillingen,
atbevillingen er til endelig afregning,
atdriftstilskuddet ikke øges som konsekvens af projektet, og
atafledte udgifter som konsekvens af projektet betales af projektet.

Deltag i debatten på Jammerbugtposten.dk - Skriv en kommentar til denne artikel:

Skriv venligst en kommentar
Indtast dit navn

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER