Robotindustriens nøglepersoner kom til robotbyen Odense i Danmark fra hele Central- og Nordeuropa og fik en masse nye indsigter om morgendagens automation med hjem fra en eksklusiv event hos OnRobot. Den mest opsigtsvækkende nyhed er OnRobots banebrydende software D:PLOY: Den gør det muligt at automatisere store dele af den programmering, der normalt kræves, før en robotløsning går i drift i industrien.
80 % af den tid, som robotforhandlere og systemintegratorer bruger på at installere robotløsninger, kan frigøres med softwareautomation. Det var den klare besked, europæiske robotforhandlere fik under eventen OnRobot Partner Summit i Odense.
Med D:PLOY gør vi markedet for automatisering mange gange større ved at gøre det meget hurtigere at få en robotløsning i drift. Softwaren gør det meget mere overkommeligt også for mindre virksomheder og organisationer at realisere et automationspotentiale. Vi udvider markedet for vores partnere ved at sænke automationsbarriererne. Så slipper vores partnere også for at skulle konkurrere med hinanden. I stedet kan de koncentrere sig om at hjælpe endnu flere virksomheder i fremstillingsindustrien med at overvinde nogle af de mange udfordringer, der er at slås med for øjeblikket, siger Enrico Krog Iversen, CEO i OnRobot.
Han var vært, da godt 100 roboteksperter fra 15 lande fik et smugkig på OnRobots kommende produkter, da de i juni besøgte den danske robotvirksomhed. OnRobot har hidtil været kendt primært som en hardwareleverandør. Selskabet har de seneste år – trods pandemien – lanceret 12 nye produkter inden for robotgrippers og andre specialiserede værktøjer til montering på robotarme (end of arm tooling). Men med lanceringen af D:PLOY senere i slutningen af 2022 bliver OnRobot i lige så høj grad et softwarehus, der overflødiggør meget af den manuelle robotprogrammering, der ellers kan gøre det urentabelt og uoverskueligt at automatisere mindre stykserier eller en produktion med stor varians.
Der var stor nysgerrighed, spørgelyst og interesse for D:PLOY blandt OnRobots partnere fra Storbritannien, Norden samt Centraleuropa. Rent praktisk vil brugere af OnRobots teknologi få installeret en computebox og en cloudløsning, forklarede Vikram Kumar, General Manager, OnRobot og uddybede:
Kina investerer massivt i automation, så vi skal holde op med at sove her i Europa. Kun ni procent af verdens automationspotentiale er realiseret i dag, så vi og vores partnere kan samarbejde om at levere optimering. Der anslås at være 15 millioner manuelle arbejdsstationer her i Europa, som med fordel kunne tilsættes kollaborativ robotteknologi for at lette byrderne for medarbejderne. I 2050 vil Europa stå med 95 millioner færre erhvervsaktive end i dag, og allerede nu er der stor mangel på arbejdskraft i mange brancher.
OnRobot har allerede taget forskud på den nye måde at programmere robotløsninger på i sin nye palleteringsløsning OnRobot Palletizer, som blev præsenteret på robotmesserne Automate og Automatica, henholdsvis i Detroit og München. Her kunne de besøgende se, hvordan opsætning og omstilling bliver betydeligt mere intuitiv og tidsbesparende.
OnRobots event indeholdt også en kåring af selskabets bedst sælgende partnere: Her løb det danske automationshus BILA A/S med sejren i Nordeuropa, mens den ungarske partner VFP Systems var den partner, som i Centraleuropa havde landet flest ordrer på udstyr fra OnRobot.
Årets bedste case blev også hædret af OnRobot, og her løb det danske firma Technicon med sejren. Radiometer fik en løsning fra Technicon til håndtering af blodprøver, som i dag sælges som en samlet løsning til hele verden med OnRobot-teknologi indbygget. ABL800Flex, som løsningen hedder, betyder, at bioanalytikere slipper for at vente på forskellige led i en længere proces, i og med at robotløsningen overtager den manuelle håndtering.
Det polske firma ProCobot vandt en statuette for sin marketingindsats for OnRobots produkter.
Fakta om OnRobot:
- 170 ansatte
- 10 kontorer
- Næsten 700 partnere
- Til stede i 42 lande
- 18 produkter på hylderne
- Leverer løsninger, der kan bruges med robotter fra 14 forskellige producenter
- 40 procent salgsvækst globalt i perioden januar til maj 2022 sammenlignet med perioden i 2021.