ForsideJammerbugtFremtidens vogtere: Børn og unge skal lære at navigere kritisk i AI's...

Fremtidens vogtere: Børn og unge skal lære at navigere kritisk i AI’s verden

Fremtidens vogtere: Børn og unge skal lære at navigere kritisk i AI’s verden

Kunstig intelligens vinder stadig større indpas i vores liv. Den nye teknologi kommer med store muligheder, men også store udfordringer og faldgruber. Det stiller krav til, at man forholder sig nysgerrigt og kritisk til kunstig intelligens – ikke mindst blandt børnene, skriver Trygfonden i en pressemeddelelse.

ENIGMA – museum for post, tele og kommunikation vil med støtte fra TrygFonden de kommende år tilbyde gratis undervisning til tusindvis af skoleelever over hele landet under navnet ”AI’ens ABC”.   

Børn og unge i Danmark skal i langt højere grad, end det sker i dag, lære at bruge kunstig intelligens og forholde sig kritisk til det. Det kommer ikke af sig selv. Men kræver undervisning, samtaler og øvelse.

Det er budskabet fra ENIGMA – museum for post, tele og kommunikation, der med støtte fra TrygFonden skal udvikle et nyt undervisningstilbud til udskolingseleverne omkring AI og digital kommunikation.

Projektet hedder ”AI’ens ABC” og er et gratis undervisningstilbud, som vil blive udbudt til skoleklasser via biblioteker og museet selv.

Undervisningen skal klæde eleverne på til at tage stilling til kunstig intelligens ved at gøre dem til bevidste brugere af den nye teknologi. Og samtidig gøre børnene i stand til at blive kritiske brugere gennem undervisning, øvelser og teknisk indsigt i kunstig intelligens.

Det er vigtigt, at vi ikke kun overlader det til børnene selv at blive klogere gennem egne erfaringer, men også giver dem nogle redskaber, viden og undervisning i kunstig intelligens, lyder det fra ENIGMA: 

”Børnene er demokratiets fremtidige vogtere, og de skal inviteres til at forstå teknologien bag den kunstige intelligens og den påvirkning, den kan have på vores dagligdag, vores måde at omgås hinanden og sågar på vores fremtidige demokrati. Det tror vi på vil bidrage til en bedre udnyttelse af den nye teknologi og flere nysgerrige samtaler om fremtiden”, fastslår museumsdirektør Magnus Restofte, ENIGMA – museum for post, tele og kommunikation. 

Med den hastige udvikling inden for kunstig intelligens, kan man roligt tale om en teknologisk landvinding, som vil have stor betydning for menneskers måde at agere på og samtidig tage vare på hinanden og i særdeleshed det demokratiske samfund.

Derfor er der brug for mere viden og mere dialog om kunstig intelligens, så samtalen om, hvordan vi navigerer bedst muligt i den nye teknologi, fortsætter og gøres mere håndgribelig for flere. 

Museumsdirektør Magnus Restofte fortsætter: ”Kunstig intelligens, AI, har sneget sig ind i vores hverdagssprog, men mange føler sig forvirrede, bange og giver op i forhold til at forstå den nye teknologi. Dermed forsvinder vores evne til at stille krav til den nye udvikling eller værre endnu vores evne til at tage aktivt stilling til, hvordan vi selv synes, kunstig intelligens skal bruges i fremtiden. Det vil vores projekt ”AI’ens ABC” forsøge at gøre op med. Og vi vil gerne gøre en særlig indsats målrettet børnene, så de får de bedste værktøjer til at navigere i en verden fuld af digital kommunikation.”.

Projektet har modtaget en donation på 3.97 mio. kr. fra TrygFonden, og her er der store forventninger til, hvad projektet kan bidrage med:

”Et trygt og tillidsfuldt samfund bygger på, at vi kan stole på de oplysninger, som vi modtager, og kan navigere i, hvad der er sandt og falsk. Den viden, og skelnen, er i dag udfordret, da manipulation og desinformation er blevet endnu sværere at gennemskue pga. brugen af kunstig intelligens. Med ENIGMAs projekt kan TrygFonden bidrage til at øge børn og unges kritiske sans og give dem værktøjer til at færdes trygt i en verden, hvor kunstig intelligens spiller en stadig større rolle”, siger projektchef Peter G.H. Madsen fra TrygFonden.

Nationale undervisningsforløb

Hovedfokus for projektet ”AI’ens ABC” er etableringen af mobile nationale undervisningsforløb om kunstig intelligens, der vil rejse rundt i hele landet og tilbydes til skoleklasser de næste to skoleår. Tilbuddet bliver gratis og tilbydes i samarbejde med de lokale biblioteker. Undervisningen styres af en underviser med ekspertise i teknologi og undervisning af børn. Målgruppen er elever og lærer i udskolingen.

Udover undervisningen vil de aktiverede biblioteker også kunne tilbyde en mindre kunstig intelligens-udstilling samt debatter om kunstig intelligens til deres daglige brugere.

Processen med at vælge de rette biblioteker går i gang primo 2025.

ENIGMA – et museum med mange års erfaring i undervisning af børn og unge

ENIGMA har knap 20 års erfaring med undervisning af børn og unge i digital dannelse samt udvikling. På museet eksisterer der allerede succesfulde undervisningsforløb omkring at forstå vigtigheden af at kunne udøve kildekritik, når verden forandrer sig omkring en, og der kommer nye teknologier til, som vi skal lære at forholde os realistisk til. Med donationen bliver disse forløb nu udvidet, så de også inkluderer et fokus på kunstig intelligens.

Periode og effekt

Projektperioden strækker sig over 2,5 år fra primo 2025 til medio 2027.

”AI’ens ABC” indeholder 3 grundelementer: Undervisningsforløb, udstillingselementer og en debatrække. Forløbene vil foregå i hele landet samt på selve museet i København.

På et skoleår vil projektet kunne nå op til 4.000 elever i hele landet.  Oveni kommer estimeret 10.000 årligt besøgende til den mobile kunstig intelligens-udstilling samt til debatrækken.

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER