Frank Østergaard (SF) vil på kommunalbestyrelsesmøde tale om godkendelse af etablering af privatpasningsordning til 10 børn i alderen 0-3 år, på Mirabellevej 6, 9440 Aabybro

Kommunalbestyrelsesmedlem i Jammerbugt kommune Frank Østergaard (SF) Foto: Jammerbugt.dk
Print Friendly, PDF & Email

Kommunalbestyrelsen holder ordinært møde den 25. Marts, hvor et af punkterne er drøftelse på vegne af Kommunalbestyrelsesmedlem Frank Østergaard (SF) som den 8. marts 2021 har anmodet om, at sagen (punkt 29 fra Teknik- og Miljøudvalgets dagsorden den 8. marts 2021) sættes på dagsordenen til kommunalbestyrelsens møde den 25. marts 2021.

Godkendelse af etablering af privat pasningsordning til 10 børn i alderen 0-3 år, på Mirabellevej 6, 9440 Aabybro

Beslutningstema

Godkendelse af etablering af privat pasningsordning til 10 børn i alderen 0-3 år på Mirabellevej 6, 9440 Aabybro.

Sagsbeskrivelse

Jammerbugt Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til at etablere en privat pasningsordning med 10 permanente heltidspladser til børn i alder 0-3 år, og med 2 ansatte, på ejendommen Mirabellebvej 6, 9440 Aabybro. Ejendommen skal ikke bebos.

Teknik- og Miljøudvalget har den 10. oktober 2008 besluttet, at ansøgninger vedrørende etablering af private institutioner skal forelægges Teknik- og Miljøudvalget. Teknik- og Miljøudvalget fastlægger det maksimale antal børn i private institutioner i byzonen.

Planmæssige forhold:

Ejendommen er et parcelhus, der ligger i byzone og er omfattet af Helhedsplan 17, kommuneplanramme 27.B1, og er udlagt til en bolig. Der ønskes ændret anvendelse fra bolig til en institution, derfor indebærer ansøgningen, at der meddeles en afgørelse om, at der ikke nedlægges forbud efter Planlovens § 12.

Der er i forvejen et dagplejetilbud på samme stikvej.

Plan – og Miljøafdelingen vurderer i dette tilfælde, at der er tale om en beskeden aktivitet, som ikke vil ændre områdets karakter af boligområde.

Eksisterende forhold:

Ejendommen er et parcelhus og har et matrikulært areal på 705 m². Bebyggelsen omfatter iflg. BBR en bolig på 128 m² samt en garage på 30 m² og et udhus på 30 m².

Etageareal:

Ansøger er af den opfattelse, at bruttoetagearealet vil kunne indeholde Jammerbugt Kommunes godkendelseskrav om mindst 10 m² pr. barn. Det oplyses i ansøgningsmaterialet, at det samlede brutto bygningsareal der anvendes til børneinstitution, 110 m², hvilket svarer til 11 m² pr. barn.

Der vil stilles som vilkår, at bebyggelsen skal opfylde bestemmelserne i BR18 for institutionsbyggeri for så vidt angår mindst 3 m² opmålt frit gulvareal pr. barn.

Lege- og opholdsarealer:

De udendørs lege- og opholdsarealer er indhegnet. Det fremgår af ansøgningen at udendørs lege- og opholdsarealer udgør 360 m², og dermed vil kravet om mindst 35 m² pr. barn ved 10 børn blive opfyldt.

Åbningstider:

Ansøger har oplyst at institutionens åbningstid vil være alle hverdage, således:

Mandag – torsdag: 7.00-16.30

Fredag: 7.00-15.30

Støj:

Det vurderes, at de støjende aktiviteter, der medfølger ved etablering af en privat pasningsordning til 10 børn i alderen 0-3 år, generelt vil finde sted indenfor almindelig arbejdstid, og derfor vil ikke være en væsentlig ulempe for omboende.

Vækst og Udvikling vurderer, at det er støjmæssigt forsvarligt at tillade etablering af en privat pasningsordning til 10 børn i alderen 0-3 år.

Skiltning:

Der ønskes et skilt på 100 x 60 cm, på muren ved siden af hoveddør.

P-pladser og de trafikale forhold:

Det er Jammerbugt Kommunes krav, at der skal sikres tilstrækkeligt parkeringsareal på egen grund til at betjene ejendommen. For daginstitutioner er kravet, at der etableres mindst 1 p-plads pr. 6 børn. Der skal indrettes mindst to befæstede og afmærkede P-pladser til institutionen.

Ansøger har oplyst, at der vil blive anlagt 3 parkeringspladser til institutionen udover den p-plads der er i carporten/garagen.

Det vurderes umiddelbart at det ansøgte ikke opfylder Jammerbugt Kommunes retningslinjer for placering og udformning af parkeringsarealerne. Dog det vurderes, at det er mulighed for at etablere minimum 2 p-pladser på ejendommen.

Der vil stilles krav om, at Jammerbugt Kommunes P-normen skal overholdes. Pladserne skal desuden markeres i belægningen.

Med det maksimale antal pladser på 10 vurderes der ikke at ske en så omfattende forøgelse af de trafikale forhold, at karakteren af boligområdet ændres i væsentligt omfang og dermed påfører ulemper for naboejendommene. Det vurderes, at infrastrukturen er god og kørende trafik til og fra institutionen kan ske uden komplikationer.

Børne- og Familieafdelingen har som udgangspunkt ikke indvendinger mod, at der tillades etablering af privat pasningsordning på ejendommen, under forudsætning af, at dette sker i overensstemmelse med kommunens godkendelseskriterier. Sagen skal vurderes iht. læringsmiljøet jf. dagtilbudsloven.

Vækst og Udvikling vurderer, at følgende bestemmelser skal være gældende for institutionen:

· At institutionen opfylder bestemmelserne i BR18 for institutionsbyggeri og legeplads.

· At institutionen opfylder Jammerbugt Kommunes godkendelseskriterier.

· At antallet af børn (0-3-årige) ikke overstiger 10.

· At der på egen grund etableres og opretholdes mindst 2 afmærkede og befæstede parkeringspladser.

· At institutionens åbningstid skal holdes inden for tidsrummet kl. 06.00 til 18.00.

· At eventuel skiltning skal forinden godkendes af Jammerbugt Kommunes byggesagsafdeling jf. administrationsgrundlag for skiltning.

· At der etableres en forsvarlig indhegning af institutionens udendørs opholds- og legearealer.Der må ikke etableres udendørs oplag af nogen art, og udendørs opholdsarealer/legeplads skal fremstå ryddelig of velholdte.Støj fra institutionen må ikke overstige miljøbeskyttelseslovens til enhver tid gældende bestemmelser.

Retsgrundlag

Planloven § 12

BR18

Budgetmæssige konsekvenser 

Ikke relevant.

Høring/borger- og brugerinvolvering

Vækst- og Udviklingsforvaltningen har foretaget to ugers partshøring af naboer og parter i sagen fra den 28. januar 2021 til og med den 12. februar 2021 (jf. Planlovens § 20 og Forvaltningslovens § 19).

Der er indkommet bemærkninger som en samlet skrivelse fra naboer, som er underskrevet af 22 personer. Det vurderes, at 8 personer ud af de 22 er parter i sagen.

De indkomne bemærkninger omhandler følgende:

Ændring af status af boligområde,trafikale udfordringer, støjgener, behov for særlige rolige forhold i området,værdiforringelse af naboejendomme.

Skema med bemærkninger, samt kortlægning af naboer der har sendt indsigelser vedlægges som bilag.

Der vedlægges ansøgernes kommentar til de indkomne indsigelser.

Indstilling

Vækst og Udviklingsforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at der ikke nedlægges forbud efter Planloven § 12 og dermed tillades etablering af privat pasningsordning til 10 børn i alderen 0-3 år på ejendommen Mirabellevej 6, 9440 Aabybro.

Teknik og Miljøudvalget, den 8. marts 2021

Godkendt idet det præciseres, at åbningstiden sættes til at begynde kl. 07.00 som ansøgt.

Lisbet Emmery kunne ikke godkende indstillingen pga. støjforhold og trafikbelastning.

Jens Christian Golding deltog ikke i behandlingen af punktet.”

Sagen drøftes på Kommunalbestyrelsesmøde den 25. marts.