Nedlukningen af landet i foråret medførte, at flytrafikken gik i stå og mange flyrejser blev aflyst. Aflysningerne har været meget omkostningsfulde for flyselskaberne, men også for de passagerer, der ikke længere kunne bruge deres flybillet. I dag, syv måneder efter nedlukningen, venter mange kunder stadig på at få deres penge retur.
Ifølge lovgivningen skal flyselskaberne, i tilfælde af flyaflysninger, betale pengene tilbage til kunderne senest syv dage efter aflysningen. Men virkeligheden er, at mange kunder får lov til at vente i måneder, og flere venter stadig på at få sine penge den dag i dag.
”Det er useriøst, at mange danskere forgæves har ventet på at modtage deres penge, og det er endnu mere skrækkeligt, at mange danskere stadig venter. Det er ikke i orden, og derfor har vi indkaldt transportministeren i samråd. Der skal klarhed over situationen.” siger Anne Honoré Østergaard.
Venstres folketingsmedlemmer Anne Honoré Østergaard og Hans Christian Smidt har indkaldt transportminister Benny Engelbrecht i samråd, så ministeren kan redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at flyselskaberne efterlever gældende lov og tilbagebetaler danske kunder for de aflyste flyrejser
”Alt hvad vi har været vidne til det sidste halve år, har været en situation, vi aldrig har stået i før. Det anerkender jeg fuldt ud, og jeg har stor medfølelse for flyselskaberne, som økonomisk har lidt et stort tab. Men jeg må understrege, at lovgivningen er meget klar i forhold til refusion af flyaflysninger, og derfor må transportministeren på banen. De berørte danskere skal have deres penge tilbagebetalt.” siger Anne Honoré Østergaard.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har siden nedlukningen modtaget usædvanlig mange klagesager. Derfor har styrelsen fastsat en deadline til flyselskabernes behandling af kundernes refusion, og disse sager skal være behandlet inden den 15. november 2020. Hvis ikke flyselskaberne overholder dette, truer styrelsen med at gå til politiet.