Et travlt år for Borgerservice: Borgerne i Jammerbugt er klar til MitID

Foto: Jammerbugtposten.dk.
Print Friendly, PDF & Email


MitID har været en stor del af kommunernes opgaveløsning i 2022. Det gælder også i Jammerbugt Kommune, hvor Borgerservice har hjulpet over 13000 borgere med overgangen fra NemID til MitID. Der har derfor været travlt, men det er gået godt, og borgerne i Jammerbugt er klar til overgangen, som nærmer sig med hastige skridt.

Alle NemID-brugere skal være overgået til MitID senest 31. oktober 2022, og Borgerservice i Jammerbugt Kommune har derfor haft et travlt 2022, hvor medarbejderne har hjulpet over 13000 borgere med NemID og MitID. Samtidig har de håndteret henvendelser om pas, kørekort, pension, skat, valg og en lang række øvrige henvendelser til kommunen.


”Der har været travlt i Borgerservice på vores fire lokationer i Aabybro, Pandrup, Brovst og Fjerritslev. På den travleste dag har vi hjulpet knap 400 borgere i Borgerservice i Aabybro, så der har været brug for alles tålmodighed og gode humør. Det har vi heldigvis set meget af, og det vil vi gerne takke for”, siger Lone Sørensen, som er teamleder for Jammerbugt Kommunes Borgerservice.

Borgerne i Jammerbugt Kommune er klar til MitID

Processen med at overgå fra NemID til MitID har været lang og også skabt frustrationer. I Jammerbugt Kommune er borgerne nu ved at være i mål med aktivering af MitID, og medarbejderne i Borgerservice har spillet en vigtig rolle. Både i forhold til dét at få MitID og i forhold til vejledning om alternative løsninger, f.eks. fuldmagtsordninger, hvis en borger ønsker hjælp til håndtering af post, bankforretninger m.m. fra pårørende.

Der har i en periode været tilført ekstra ressourcer til Borgerservice i Jammerbugt Kommune for at håndtere opgaven med MitID. Der har nemlig været behov for at udvide åbningstiden, betjene endnu flere borgere samtidig og minimere ventetiden. Dét har vist sig at være en fornuftig prioritering, og på det seneste har personalet mærket en tydelig nedgang af ekspeditioner i det daglige.

”Vi er et godt sted nu. De fleste borgere i Jammerbugt Kommune er i gang med MitID, og det betyder, at vi i øjeblikket mærker, at vi har færre og færre ekspeditioner i forhold til perioden, hvor vi har haft allertravlest. Faktisk kan du i disse dage – som det ser ud lige nu – finde ledige tider i vores online bookingsystem. Skal du besøge os uden tidsreservation, er et godt tidspunkt over middag – særligt tirsdag og onsdag, hvor vi oftere ser hullerne i køen”, fortæller teamleder Lone Sørensen. 

Borgerservice giver en hjælpende hånd med de digitale udfordringer

Jammerbugt Kommune ser stadig ind i at få de sidste borgere over på MitID, mens opgaven omkring vedligeholdelse af MitID vækster. Her handler det især om borgere, som har behov for hjælp med ny kode, ny kodeviser eller andet vedligeholdelse i forbindelse med MitID.

Fremtiden byder generelt på øget digitalisering, og Jammerbugt Kommune er langt fremme med den digitale borgerservice. Samtidig er kommunen til stede og nærværende, så borgerne bliver mødt med det behov, de har – f.eks. hvis det digitale giver udfordringer. Således forsøger Jammerbugt Kommune at hjælpe med at klæde borgerne på til at finde vej i det digitale selvbetjeningsunivers, og i Borgerservice kan du f.eks. få hjælp ved en borger-pc.

Digital hotline hjælper dig, når kommunen er lukket

Medarbejderne i Borgerservice er desuden en del af et samarbejde på tværs af 42 kommuner, kaldet Den Digitale Hotline. Her har borgerne mulighed for at søge hjælp til selvbetjening og generelt hjælp og information. Samarbejdet har desuden ført til implementeringen af en chatbot på kommunens hjemmeside.

Den Digitale Hotline har åbent mandag-torsdag kl. 8-20, fredag kl. 8-16 og søndag kl. 16-20. Du kan kontakte Den Digitale Hotline på tlf. 7020 0000.