Elever på EUX Teknisk samarbejder med THYMøllen
Fredag, inden efterårsferien blev skudt i gang, besøgte Grundforløb 1 på EUX Teknisk på EUC Nordvest virksomheden THYmøllen for at blive klogere på den virksomhed, de i deres første skoleforløb har brugt som case-virksomhed. I danskundervisningen får eleverne nemlig lov til, gennem samarbejdet med THYmøllen, at producere hjemmesidetekster, skrive pressemeddelelser og lignende med THYmøllen som fiktiv afsender.
Når der står dansk på skemaet får eleverne lov til at prøve kræfter med erhvervslivet og det skrevne ord i praksis. Gennem samarbejdet med THYmøllen bruger eleverne nogle af deres dansktimer på at skrive forskellige tekster som læserbreve, pressemeddelelser, hjemmesidetekster og lignende, og de arbejder også med at optimere virksomhedens hjemmeside.
– Det er givende for eleverne, der lærer, hvordan man kommunikerer som virksomhed både internt og eksternt. De lærer, at der er forskel på fagsprog og hverdagssprog, og de får et indblik i, hvordan man reklamerer for en virksomhed, fortæller dansklærer Christian Junge Sørensen.
Eleverne var i fredags inviteret ud til THYmøllen for at se produktionen af hustandsvindmøllen og høre et oplæg om møllens historie og konkurrencen på markedet for vedvarende grøn energi. At se virksomheden i praksis letter arbejdet med tekstproduktionen, da det bliver mere konkret for eleverne, hvem afsenderen er, og dermed hvem de fiktivt produktudvikler for, når de arbejder med hjemmesider og tekst.
– EUX-eleverne er jo en særlig elevtype, da de både ønsker et svendebrev og en studenterhue. Derfor er et virksomhedsbesøg, som det vi var ude på ved Thymøllen, en spændende oplevelse for dem, fordi den viser, at der er en sammenhæng mellem at kunne produktudvikle og samtidig kommunikere om sine produkter, uddyber Christian Junge Sørensen.
Sammenhæng mellem teori og praksis er noget, der vægtes højt på EUX Teknisk, som uddannelseschef Marianne Svenningsen påpeger.
– For elever på EUX Teknisk er det væsentligt, at den teoretiske undervisning med HTX-fagene ikke kommer til at stå alene. Vi sætter derfor stor pris på samarbejdet med lokale virksomheder, så eleverne oplever den sammenhæng, der er mellem deres faglige uddannelse og det tilhørende erhvervsliv, fastslår Marianne Svenningsen.