ForsideAndetDet er en dyr tid vi lever i - Her er bilmærkerne...

Det er en dyr tid vi lever i – Her er bilmærkerne med de billigste reservedele

Det er en dyr tid vi lever i – Her er bilmærkerne med de billigste reservedele

Der kan være mange grunde til at sende din bil på værksted, men når det kommer til størrelsen på regningen, er der stor forskel alt efter hvilket mærke, din bil har. Det viser en ny opgørelse over priser på brugte reservedele, som Autoparts24 har foretaget.

Det er en dyr tid, vi lever i. 

Inflation, energipriser og stigende renter har alt sammen været med til at presse rigtig mange danskere på privatøkonomien den seneste tid. 

Og derfor kan en tur på værksted med bilen i denne tid være noget, mange danske bilejere ser frem mod med både gru og ængstelse. 

Men ikke alle bilejere behøver holde vejret lige meget over udsigten til størrelsen på en forestående værkstedsregning, for der er nemlig store forskelle på, hvad de enkelte bilmærker koster at reparere.

Det viser en ny analyse af priserne på originale brugte reservedele, somAutoparts24 har foretaget af otte af de mest efterspurgte reservedele blandt bilejere og værksteder. 

Stor forskel på priserne

Her tegner den gennemsnitlige pris på reservedelene et billede af hvilke bilejere, der har mulighed for at slippe billigere hos mekanikeren, ligesom det måske kan få nogle til at overveje en ekstra gang, hvilken brugt bil der bedst kan betale sig at investere i. 

Det fortæller Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.

– Vi kan se, at det især er en type bilister, der har adgang til de billigste reservedele, og det er dem, der kører i de mest populære bilmærker i mellemklassen som eksempelvis Renault, Ford og Opel, der alle er i toppen over bilmærker med adgang til de billigste originale brugte reservedele, siger han. 

Simpel årsag til dyre reservedele

Og mens tommelfingerreglen for adgangen billige reservedele altså er at køre i populære mellemklassebiler, så er det måske ikke overraskende tilsvarende dyrt, hvis man kører i dyrere bilmærker som eksempelvis Audi, Mercedes og BMW. 

Og det er der en simpel årsag til, vurderer Troels Meier. 

– Det er nogle bilmærker, der generelt set har høje priser på nye reservedele, og det kommer også til udtryk, når de skal sælges brugte. For selvom de stadig er væsentligt billigere end fabriksnye, så er de stadig dyrere end mange af de mest populære mellemklassebiler, der kører på de danske veje. 

Se eksempler på prisforskelle blandt de mest populære brugte reservedele:

Starter:

Renault 436 kroner

Saab 441 kroner

Chrysler 442 kroner

Seat 464 kroner

Opel 466 kroner

Citroen 474 kroner

Ford 474 kroner

Volvo 517 kroner

Peugeot 523 kroner

Mazda 540 kroner

Forlygter:

Seat 337 kroner

Renault 387 kroner

Opel 399 kroner

Citroen 407 kroner

Chrysler 407 kroner

Ford 427 kroner

Nissan 439 kroner

Peugeot 434 kroner

Hyundai 432 kroner

Skoda 535 kroner

Baglygter:

Saab 205 kroner

Seat 287 Kroner

Opel 295 kroner

Skoda 299 kroner

Citroen 304 kroner

VW 306 kroner

Nissan 318 kroner

Ford 329 kroner

Peugeot 337 kroner

Volvo 337 kroner

Sidespejle:

Seat 322 kroner

Opel 374 kroner

Ford 375 kroner

Renault 389 kroner

Peugeot 392 kroner

Citroen 398 kroner

Hyundai 406 kroner

Chrysler 426 kroner

Mazda 428 kroner

Dacia 453 kroner

Viskermotor til foruden:

Saab 296 kroner

Seat 383 kroner

Opel 409 kroner

Chrysler 411 kroner

Ford 428 kroner

Mazda 425 kroner

Citroen 428 kroner

Volvo 411 kroner

Peugeot 463 kroner

Renault 466 kroner

Motor:

Chrysler 5468 kroner

Saab 5544 kroner

Citroen 6155 kroner

Renault 6330 kroner

Peugeot 6470 kroner 

Seat 6548 kroner

Ford 6714 kroner

Opel 6844 kroner

Honda 6921 kroner

Dacia 7808 kroner

Manuel gearkasse:

Renault 2688 kroner

Chrysler 2975 kroner

Ford 2990 kroner

Opel 3049 kroner

Citroen 3193 kroner

Saab 3459 kroner

Peugeot 3481 kroner

Mazda 3720 kroner

Seat 3868 kroner

Honda 3934 kroner

ABS-pumpe:

Chrysler 1029 kroner

Saab 1127 kroner

Opel 1187 kroner

Renault 1245 kroner

Citroen

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER