Det er en dyr tid vi lever i – Her er bilmærkerne med de billigste reservedele
Der kan være mange grunde til at sende din bil på værksted, men når det kommer til størrelsen på regningen, er der stor forskel alt efter hvilket mærke, din bil har. Det viser en ny opgørelse over priser på brugte reservedele, som Autoparts24 har foretaget.
Det er en dyr tid, vi lever i.
Inflation, energipriser og stigende renter har alt sammen været med til at presse rigtig mange danskere på privatøkonomien den seneste tid.
Og derfor kan en tur på værksted med bilen i denne tid være noget, mange danske bilejere ser frem mod med både gru og ængstelse.
Men ikke alle bilejere behøver holde vejret lige meget over udsigten til størrelsen på en forestående værkstedsregning, for der er nemlig store forskelle på, hvad de enkelte bilmærker koster at reparere.
Det viser en ny analyse af priserne på originale brugte reservedele, somAutoparts24 har foretaget af otte af de mest efterspurgte reservedele blandt bilejere og værksteder.
Stor forskel på priserne
Her tegner den gennemsnitlige pris på reservedelene et billede af hvilke bilejere, der har mulighed for at slippe billigere hos mekanikeren, ligesom det måske kan få nogle til at overveje en ekstra gang, hvilken brugt bil der bedst kan betale sig at investere i.
Det fortæller Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
– Vi kan se, at det især er en type bilister, der har adgang til de billigste reservedele, og det er dem, der kører i de mest populære bilmærker i mellemklassen som eksempelvis Renault, Ford og Opel, der alle er i toppen over bilmærker med adgang til de billigste originale brugte reservedele, siger han.
Simpel årsag til dyre reservedele
Og mens tommelfingerreglen for adgangen billige reservedele altså er at køre i populære mellemklassebiler, så er det måske ikke overraskende tilsvarende dyrt, hvis man kører i dyrere bilmærker som eksempelvis Audi, Mercedes og BMW.
Og det er der en simpel årsag til, vurderer Troels Meier.
– Det er nogle bilmærker, der generelt set har høje priser på nye reservedele, og det kommer også til udtryk, når de skal sælges brugte. For selvom de stadig er væsentligt billigere end fabriksnye, så er de stadig dyrere end mange af de mest populære mellemklassebiler, der kører på de danske veje.
Se eksempler på prisforskelle blandt de mest populære brugte reservedele:
Starter:
Renault 436 kroner
Saab 441 kroner
Chrysler 442 kroner
Seat 464 kroner
Opel 466 kroner
Citroen 474 kroner
Ford 474 kroner
Volvo 517 kroner
Peugeot 523 kroner
Mazda 540 kroner
Forlygter:
Seat 337 kroner
Renault 387 kroner
Opel 399 kroner
Citroen 407 kroner
Chrysler 407 kroner
Ford 427 kroner
Nissan 439 kroner
Peugeot 434 kroner
Hyundai 432 kroner
Skoda 535 kroner
Baglygter:
Saab 205 kroner
Seat 287 Kroner
Opel 295 kroner
Skoda 299 kroner
Citroen 304 kroner
VW 306 kroner
Nissan 318 kroner
Ford 329 kroner
Peugeot 337 kroner
Volvo 337 kroner
Sidespejle:
Seat 322 kroner
Opel 374 kroner
Ford 375 kroner
Renault 389 kroner
Peugeot 392 kroner
Citroen 398 kroner
Hyundai 406 kroner
Chrysler 426 kroner
Mazda 428 kroner
Dacia 453 kroner
Viskermotor til foruden:
Saab 296 kroner
Seat 383 kroner
Opel 409 kroner
Chrysler 411 kroner
Ford 428 kroner
Mazda 425 kroner
Citroen 428 kroner
Volvo 411 kroner
Peugeot 463 kroner
Renault 466 kroner
Motor:
Chrysler 5468 kroner
Saab 5544 kroner
Citroen 6155 kroner
Renault 6330 kroner
Peugeot 6470 kroner
Seat 6548 kroner
Ford 6714 kroner
Opel 6844 kroner
Honda 6921 kroner
Dacia 7808 kroner
Manuel gearkasse:
Renault 2688 kroner
Chrysler 2975 kroner
Ford 2990 kroner
Opel 3049 kroner
Citroen 3193 kroner
Saab 3459 kroner
Peugeot 3481 kroner
Mazda 3720 kroner
Seat 3868 kroner
Honda 3934 kroner
ABS-pumpe:
Chrysler 1029 kroner
Saab 1127 kroner
Opel 1187 kroner
Renault 1245 kroner
Citroen