AF Frank Trolle og Lisbet Emmery – Socialdemokratiet i Jammerbugt Kommune
Hvis vi skal bevare handel og den kollektive trafik i midtbyen i Aabybro, skal vejadgangene til omfartsvejen forbedres
Aabybro vækster i disse år markant. Byens nærhed til Aalborg, er med til at gøre Aabybro til en attraktiv bosætnings by. Aabybro er samtidig hovedby for flere oplandsbyer, der i dag benytter Aabybros udbud af offentlig service, handel og den veludbyggede offentlige transport til især Aalborg.
Det betyder en stigende trafik i de to centrale kryds på omfartsvejen syd og nord for byen. Som bilist oplever vi i dag ofte ventetid og kødannelse om eftermiddagen i de to kryds. Dette får måske nogen til at vælge Aabybro fra, når de skal handle. Det betyder også, at den kollektive trafik, der skal ind til busterminalen forsinkes, hvilket medfører øget rejsetid.
I forbindelse med de netop overstående forhandlinger med Nordjyllands trafikselskab om ruteplanen for nogle af de centrale ruter bl.a. 970X og 971X, var rejsetiden et meget centralt emne.
Derfor skal adgangsforholdene til og fra omfartsvejen forbedres og udbygges, så vi gør det
nemt at komme til og fra midtbyen. I 2025 fik vi i Teknik og Miljøudvalget taget hul på det sydlige kryds ved Ny Åbyvej / Østergade.
Som vist på ideskitsen skal der etableres en ny venstresvingsbane på Ny Åbyvej, så den venstresvingede trafik til Østergade ikke blokerer den øvrige trafik på vej ud af rundkørslen. I udvalget var der opbakning til at arbejde videre med dette og der blev fundet penge til ombygningen i budget 2025.
Tilsvarende har vi i udvalget også presset på for, at vi skal få Vejrektoratet, der er vejmyndighed på Omfartsvejen, i gang med at forbedre udkørslen i nord fra Toftegårdsvej og Vestergade til Omfartsvejen. Her oplever man ofte lang ventetid for at komme venstre ud på Omfartsvejen og at køen på Toftegårdsvej blokerer krydset ved Vestergade.

For mere end 10 år siden blev der tegnet på en ny rundkørsel i krydset, der skulle forbedre trafikafviklingen mod nord, men den blev meget dyr og derfor droppet. Vi mener, at der kan findes billigere løsninger, der vil forbedre adgangsforholdene til og fra Aabybro mod nord.
Der er masser af plads i krydset og asfalt på omfartsvejen, som kan bruges til at lave indfletninger ved udkørsel på omfartsvejen, hvilket vil nedbringe ventetiden og måske også forbedre trafiksikkerheden i krydset. Løsninger, som Vejdirektoratet og kommuner har benyttet med succes andre steder og som kunne indrettes, som vist på ideskitsen.
Får vi ikke snart sat gang i arbejdet med at ombygge krydset mod nord vil dette medføre øgede gener for både beboere og handlende i Aabybro, men vi risikerer også et øget pres fra Nordjyllands Trafikselskab om ikke at sende bustrafikken forbi busterminalen ved Torvegade, der et stor aktiv for Midtbyen.

