Danskerne har fået mere tid under coronakrisen, og det har ifølge en af landets førende byggematerialeproducenter fået mange boligejere til at hoppe med på gør det selv-bølgen og gå all in på kreative projekter i hjemmet. Det skyldes blandt andet, at kriser skaber nye tankebaner og giver rum til kreativ fordybelse og refleksion, lyder det fra fremtidsforsker.
Med begrænset adgang til aktiviteter udenfor hjemmet har danskerne måtte tænke ud af boksen for at få tiden til at gå under det seneste års skiftende nedlukninger. Det er blandt andet kommet til udtryk gennem en populær gør det selv-bølge og en spirende kreativitet blandt danske boligejere, og det kan mærkes hos landets byggematerialeproducenter, der i øjeblikket oplever et boom i salget af produkter til optimering af hjemmet.
– Flere danskere har det seneste år tilbragt mere tid i hjemmet end nogensinde før, og det har for mange givet anledning til at tage hul på de gør det selv-projekter, som tidligere er blevet nedprioriteret i en travl hverdag. Hos Swedoor har vi oplevet en væsentlig øget interesse af indvendige såvel som udvendige døre til private boligejere, og vi forventer, at udviklingen fortsætter de kommende måneder, lyder det fra Peter Sejling, der er salgsdirektør hos Swedoor.
Peter Sejling fremhæver, at det særligt er energioptimerende hoveddøre og indvendige døre, som skiller sig ud fra mængden, der er i høj kurs blandt danskerne i disse måneder.
– Danskernes bevidsthed omkring energibesparelser og miljøvenlige byggematerialer er støt stigende i disse år, og det mærker vi i høj grad også i valget af døre, hvor vores bæredygtige tilvalg til yderdøre, ECO, fortsat bliver mere populært, siger han og fortsætter:
– Derudover er danskerne generelt blevet mere modige og kreative i valget af indvendige døre, som i dag gerne må tjene til mere end blot at adskille to rum. Døren bliver i stigende grad brugt aktivt i indretningen ved at vælge spændende farver eller alternative funktioner såsom tavler eller spejle.
Kriseperioder øger kreativitet
Ifølge Kirsten Østergaard Poulsen, der er fremtidsforsker og direktør i Firstmove, skal den spirende kreative bølge og gør det selv-aktiviteten ses som et udtryk for, at kriseperioder skaber nye tankebaner og forstærker vores kreative mindset. Det skyldes blandt andet, at vi bruger mere tid hjemme, og at vi søger projekter, der kan mindske stress og give anledning til selv-tid og refleksion:
– Corona har i høj grad accelereret en række af de værdier, der har været på vej hos firstmovere gennem en længere periode. Vi ser generelt ind i en stigende individualiseringsbølge med fokus på rummelighed, refleksion og mig-tid, hvilket stemmer godt overens med den momentære adfærdsændring, vi har oplevet under pandemien, hvor disse værdier ligeledes er kommet til udtryk hos den bredere befolkning, fortæller Kirsten Østergaard Poulsen og fortsætter:
– De fleste af os har behov for nogle definerede rammer for at være kreative, og det har nedlukningen givet os. Hjemmet har pludselig fungeret som det altoverskyggende omdrejningspunkt, og det har fået kreativiteten til at blomstre med udgangspunkt i de aktiviteter, der primært foregår bag hjemmets fire vægge.
Kirsten Østergaard Poulsen tilføjer afslutningsvis, at corona-pandemien sandsynligvis ikke vil have permanent indvirkning på danskernes adfærd, men at de generelle strømninger og blomstrende værdier med fokus på rummelighed og refleksion vil fortsætte på den anden side af krisen.