Corona-kampen tømte Danmark for berøringsfrie vandhaner

Foto: PR.
Print Friendly, PDF & Email

For at hindre smitte med coronavirus tømte især større virksomheder, skoler og daginstitutioner lageret for berøringsfrie vandhaner efter nedlukningen, viser ny rundspørge blandt de tre største producenter af berøringsfrie vandhaner. XL-BYG melder også om en flerdobling af salget.

Efter den historiske nedlukning af samfundet i marts og april arbejdede landets skoler og daginstitutioner på højtryk for at blive klar til at genåbne. Børnene skulle ifølge Sundhedsstyrelsens vejledning vaske hænder minimum hver anden time, samtidig med at de skulle holde afstand til hinanden. Det gjorde, at flere tusinde mobile håndvaske og håndspritdispenserer blev sat op på rekordtid.


En ny rundspørge, foretaget af XL-BYG, blandt de tre største producenter, der tilsammen leverer en meget stor del af alle solgte berøringsfrie vandhaner, viser, at efterspørgslen var så stor, at Danmark i den tidlige sommer var nærmest tørlagt for de moderne vandhaner i et par uger.

– Mange virksomheder, skoler og daginstitutioner var hurtige og effektive til at opsætte berøringsfrie vandhaner. De her vandhaner er ikke en vare, som normalt rives ned fra hylderne. Men i et par uger, mens det offentlige gjorde sig klar til at genåbne, kunne vores leverandører simpelthen ikke følge med den enorme efterspørgsel. Det er meget atypisk, siger Klaus Kaltoft, der er produktchef i XL-BYG.

50.000 berøringsfrie vandhaner på et halvt år

De tre store producenter melder alle om et salg det seneste halve år på meget høje indeks i forhold til sidste år. De understreger alle, at de kunne have solgt mere, hvis ikke de i perioder havde haft udsolgt. Det vurderes, at der samlet er solgt omkring 50 – 60.000 berøringsfrie vandhaner i Danmark i perioden. Det svarer til en vandhane per husstand i Esbjerg Kommune.

Hos XL-BYG forventer produktchef Klaus Kaltoft, at interessen vil vare ved. 

– Før corona var berøringsfrie vandhaner for dem, der ønskede at spare på vandet. Det var især børnefamilier, barer og restauranter, som vi solgte dem til. Nu er de interessante for næsten alle, og det mærker vi i vores byggemarkeder, forklarer Klaus Kaltoft.

– Generelt kan vi se, at folk er begyndt at efterspørge flere berøringsfrie produkter. Alt lige fra håndvaskarmaturet til berøringsfrie skylleknapper til toilettet. Det har vi aldrig solgt så meget af, men det rører virkelig på sig nu.

Fakta om berøringsfrie vandhaner:

– Med berøringsfrie vandhaner aktiveres vandet ved at holde hænder foran sensoren – man skal derfor ikke røre armaturet. Derved mindskes risikoen for deling af bakterier mellem brugerne, og vandhanen holder sig pæn og ren uden berøringerne.

– De koster cirka det dobbelte af en standard vandhane. På den lange bane er forskellen dog hurtigt tjent ind, da man kan spare meget på vandregningen. Studier viser besparelser på op til 50 procent i forhold til en almindelig vandhane.

– Batteriet holder typisk 3 – 5 år alt efter familiens størrelse og forbrug, og det udskiftes nemt.

– Berøringsfrie vandhaner står designmæssigt stærkt i dag, og Covid-19 har sat gang i en bølge, hvor der lanceres flere nye produkter i design og farver, der matcher ethvert badeværelse.