Christian Hem: Vi lytter til borgernes bekymringer vedrørende busrute 70

Modelbillede Foto: Nordjyllands Trafikselskab.
Print Friendly, PDF & Email

Christian Hem: Vi lytter til borgernes bekymringer vedrørende busrute 70

AF Christian Hem (V) Formand Teknik og Miljøudvalget Jammerbugt Kommune

Først vil jeg ønske Peter Thellufsen Pedersen velkommen på den politiske scene,- dejligt at vi er flere der ønsker at tage et medansvar for at drive og udvikle Jammerbugt kommune. Jeg håber, at vores samarbejde i fremtiden vil være til gavn og glæde for vores medborgere i kommunen, hvis vi bliver valgt til den kommende kommunalbestyrelse. 

I så fald vil du få mulighed for at sande, om beslutningerne i Jammerbugt Kommune bliver taget på en lemfældig måde som du påstår. Sådan er virkeligheden heldigvis ikke. 

Når det er sagt, er busrute 70 et meget vigtigt emne, der rør sig i flere dele af kommunen og som vi også politisk arbejder med at påvirke. Infrastrukturen er særdeles vigtig for vores kommunes sammenhængskraft, hvad enten det gælder veje, stier eller den elektroniske infrastruktur. Vi er en decentral landdistriktskommune og det skal vi fortsat være.

I alle beslutninger i livet skal man arbejde med fakta – og det også i det politiske arbejde, så hermed lidt reel fakta omkring rute 70.

Der gives udtryk for, at omlægningen af rute 70 til rute 970X er en spareøvelse i Jammerbugt Kommune. Det forholder sig dog således, at det er Regionen der betaler for denne rute, dermed er det også regionen der bestemmer om man ønsker at omlægge ruten fra rute 70 til rute 970X, så det har intet med økonomien i Jammerbugt Kommune at gøre. 

Der står i læserindlægget at Birkelse i fremtiden får 5 km til bussen i Åbybro, hvilket jeg ej heller kan genkende. Birkelse vil i fremtiden blive betjent fra hovedvejen uden for Birkelse, hvor der, som jeg er informeret, er 450 meter fra et af de stoppesteder midt i byen, hvorfra borgerne betjenes i dag. Så jeg er ærgerlig over at Peter beskriver dette som afvikling af et bysamfund,-  særligt når fremtiden byder på en udvidelse af antallet af busafgange fra 18 til 28 pr. dag. At flytning af et stoppested 450 meter betyder afvikling af et lokalsamfund, syntes jeg ikke er en helt fair betragtning.

Dog mener jeg, vi nøje bør overveje om busdækningen er god nok fra hovedvejen, set i lyste af antallet af borgere i Birkelse By, samt antallet af afstigninger og påstigninger.

Derfor har jeg respekt for de bekymringer der er bragt op – ikke kun bekymringer der vedrører den fremtidige busdrift i Birkelse, men naturligvis også de andre steder i vores kommune hvor ændringerne har betydning.

Jeg er meget optaget af, at alle borgere føler sig så oplyste som muligt, så derfor afholdes et borgermøde i september måned. Netop for at sikre, at alle i de berørte lokalsamfund får mulighed for at tilkendegive deres holdninger eller komme med ideer i en høring, som vil blive gennemført i efteråret. 

Derefter er det op til Regionsrådet at komme med den endelige køreplan, hvor jeg  naturligvis vil gøre mit til,  at høringssvar fra hele kommunen bliver hørt og taget alvorligt. 

I NTs bestyrelse har jeg været med til at godkende de overordnede rammer for busdriften i Nordjylland. De handler om flere passagerer i busserne, attraktive knudepunkter/stoppesteder, bedre fleksible løsninger for den kollektive trafik, hurtigere busser fra A til B samt flere afgange fra A til B. 

Alt sammen gode argumenter for at få flere passagerer med busserne, som jeg kan stå inde for, set i samlet nordjysk perspektiv. 

Men set med et lokalt perspektiv er der ting der kan gøres anderledes, og dem er jeg gerne med til at sætte spot på.

Niels Christian Hem (V)
Christian Hem. Foto: Jammerbugt Kommune

5 KOMMENTARER

  1. Kære Christian Hem.
    Hvor langt har Ryaa borgerne til det nærmeste stoppested for 970x.?
    Tror vi er mange i Ryaa som føler sig svigtet big time.
    Vi er mange der arbejder for mere attraktive forhold i landsbyen, og hvorfor har vore politiker i Jammerbugt Kommune ikke værnet om rute 70s beståen, som en væsentlig del af kommunen landdistrikts politik

  2. Kære Christian Hem
    Lytter du? For du har fuldstændig “glemt” at nævne Ryaa i din artikel. Det er to forskellige byer. Selv om det er et lille sted så bliver der nu rigtig langt til en bus for folk i Ryaa.
    Da vi valgte at bosætte os i Ryaa var det netop på baggrund af cykelsti, gadebelysning – og busforbindelsen. Alle tre parametre har været godt udfordret i vores tid. Vores ældste søn starter snart på en videregående uddannelse. Det bliver et forhindringsløb for ham at nå ind til uddannelsesstedet. Og for vores næste søn og de andre børn og voksne her i Ryaa.
    Så derfor Christian Hem – bliver der talt om afvikling af et bysamfund i Ryaa.

    • Jeg har stor forståelse og respekt for de mindre lokalsamfund i vores kommune, om nogle så ved Preben Dalgaard dette.
      Jeg prøver at forholde mig og rette nogle faktuelle emner i forhold til læserindlæg skrevet af Peter T. Pedersen. Disse emner handler meget om Birkelse, derfor er mit svar som det er.
      Jeg har ikke glemt Ryå og der tænker jeg også mange i Ryå er helt klar over. Jeg har holdt møder og talt i telefon med flere borgere fra området.
      Nu er processen den, at der vil blive et informationsmøde i september og en høringsperiode i oktober og november. Den endelige beslutning træffes primo 2025.

  3. Jeg synes ikke om at man nedlægger rute 70 og dermed også imod at bussen skal køre udenom ryå/Birkelse.
    Men jeg synes ik vi høre meget om konsekvenserne for resten af byerne op til Fjerritslev. Xbus er jo høje smarte busser som slet ik er særlig handicap venlige. Hva med os der med rollater rullestol eller barnevogn.
    Hvordan kommer vi nu frem.

  4. Dette indslag blev lagt forkert ind af mig, under Lily Purkær. Det var tiltænkt denne klumme. Da det er rettet til Christian Hem.
    Susanne Kristensen

    Susanne Kristensen 22. juni 2024, 8:32 at 8:32
    Kære Christian Hem

    En hurtig Xbus er intet værd for lokale borgere, der kan ingen jo nå at stå på. 70er bussen stopper der, hvor passageren er på landevejen, og stopper også igen, der hvor passageren vil af på landevejen. Min 80 år gamle mor tager gerne bussen fra Nibe, for at besøge hendes oldebørn og børnebørn, her kan hun få bussen til at stoppe tæt på deres adresser, hun er meget glad for linie 70, da hele tre børnebørn har valgt netop at bo i nærheden af en god rute 70 tæt på deres boliger. Det sidste barnebarn kommer ellers fra Hasseris, hvor der altid er en bus på vejen, Han fandt et hus i Birkelse, som netop var en godt sted i forhold til offentlig trafik ( rute 70 ), nu snart en købmand i byen, og alligevel lidt ude på landet, og tæt på resten af hans søskende og vi forældre. Vores kommune er jo et lækkert smørhul, hvor vi næsten har alt detailhandel, skove og strande indenfor rækkevide, så er det da helt yt, at skære ned på muligheden for at komme til disse steder med offentlig trafik, vi bliver jo alle ældre, og ikke alle har mulighed for en til to biler på matriklen. Nedlæg hurtigbusserne, der ikke har tid til at samle passagerer op, lav special busser til uddannelsesstederne og store arbejdspladser, der kun kører dertil, når de skal møde, og hjem igen.
    Det gælder vel om at have så mange med i bussen, som det er muligt. så skal busserne jo køre på de tidspunkter, som passagererne har behovet, og stoppe der, hvor passagererne er? Passagererne orker ikke at skulle med flere alternative transporter for at komme til et xbus- stoppested, så finder de andre løsninger, og så kører Xbussen tom rundt til hvad nytte?
    Jeg håber, at nogen kan tænke lidt mere alternativt, skal der nogen i butikken, så må man gøre en indsats for at synliggøre sig, man kan jo godt tænke ud af boksen ved specielle arrangementer, med julebusser, festivalbusser osv. hvad med busser til nattelivet, så undgik vi helt sikkert nogle alkohol-påvirkede på vejene. og de unge kunne komme sikkert hjem.
    Hvad med at spørge borgerne om deres behov/ønsker. måske kunne NT vokse, i stedet for at afvikle. Bare et håb.

Deltag i debatten på Jammerbugtposten.dk - Skriv en kommentar til denne artikel:

Skriv venligst en kommentar
Indtast dit navn