En ny undersøgelse fra HK Handel viser, at 80 pct. af de butiksansatte har oplevet at blive talt grimt eller nedsættende til af kunder. Mange har også oplevet at få trusler.
”Pædofil”, ”dum”, og ”pas på, jeg ikke omrokerer dine briller til kontaktlinser”.
Det er blandt de kommentarer og trusler, som butiksansatte har oplevet at få fra kunder. Hele 80 pct. af de butiksansatte har inden for de seneste 12 måneder oplevet at blive talt grimt eller nedsættende til, mens 14 pct. er blevet truet verbalt af kunder. Det viser en ny undersøgelse lavet af TeamArbejdsliv for HK Handel, hvori 2.302 butiksansatte har deltaget.
Fagforeningen tager tendensen meget alvorligt.
”Det er helt uacceptabelt, at så mange ansatte bliver behandlet dårligt af kunderne. Det går hårdt ud over arbejdsmiljøet, når man skal stå model til grimme kommentarer eller endda trusler”, siger formand for HK Handel, Mette Høgh.
Hun efterspørger derfor, at arbejdsgiverne tager et større ansvar.
”Vi har selv lavet et kæmpe oplysningsarbejde i form af kampagner for at sætte fokus på kundernes dårlige opførsel. Men nu er arbejdsgiverne simpelt hen nødt til at tage det alvorligt. Medarbejderne skal ikke gå rundt med ondt i maven og i frygt for at blive overfuset, uden at ledelsen løfter en finger”, siger hun.
OM UNDERSØGELSEN
Undersøgelsen er udarbejdet af TeamArbejdslivs for HK Handel. Den består dels af et spørgeskema, hvor 3.089 erhvervsaktive medlemmer har svaret.
Af dem er 2.302 butiksansatte. Herudover er flere af respondenterne blevet interviewet om deres oplevelser med bl.a. krænkende handlinger fra kunder.