Ændringer i den kollektive trafik: Flere rejser med expresbusser og kommer hurtigt frem
Der er fremgang i antallet af passagerer i de nordjyske expresbusser på de ruter, hvor de første ændringer i projektet Fremtidens Kollektive Trafik nu er implementeret. Mellem Asaa og Aalborg er der i løbet af et år kommet dobbelt så mange passagerer i expresbussen, mens der på strækningen mellem Løgstør og Aalborg er knap en tredjedel flere. Det tyder på, at ændringerne til flere expresbusser mellem de større byer er blevet vel modtaget, lyder det fra NT.
Expresbusser er et eftertragtet transportmiddel i den nordjyske, kollektive trafik. Det viser de første analyser af antal passagerer på de ruter, hvor der er skruet op for expresbus-dækningen.
I august 2024 trådte de første ændringer i projektet Fremtidens Kollektive Trafik i kraft, da antallet af afgange med expresbusser på ruterne Asaa-Aalborg og Løgstør-Aalborg blev øget både i hverdagene og i weekenderne. Med formålet om at øge antallet af kunder i den nordjyske, kollektive trafik og sikre mest mulig mobilitet og service for pengene bliver der i løbet af de kommende år implementeret en række ændringer, hvor blandt andet betjeningen med expresbusser udvides.
– De første analyser af antallet af passagerer på de ruter, hvor der er skruet op for expresbus-dækningen viser, at flere vælger expresbusserne til. Mellem Asaa og Aalborg er der tale om mere end en fordobling af antallet af passagerer, mens der mellem Løgstør og Aalborg er knap en tredjedel flere. Tallene skal ses i lyset af, at antallet af afgange på de regionale busser på samme strækninger – og dermed også antal passagerer – er reduceret. Der er dog stadig en fremgang af antal passagerer totalt set, forklarer Ole Schleemann, direktør, Kunder & Drift, NT.
Både antallet af passagerer og køreplantimer på expresbusnettet har været støt stigende, siden NT indførte de første daværende X Busser i midten af halvfemserne. Mottoet ”få stop, hurtigt frem” har tilsyneladende givet genlyd hos passagererne, som altså i stigende grad tilvælger expresbusserne, hvor der er god komfort, og som desuden scorer højt i de løbende kundetilfredshedsmålinger.
– Expresbusserne, der kører mellem de større byer og med minimum én afgang i timen alle hverdage, aftener og weekender, er en grundsten i Fremtidens Kollektive Trafik. Det giver god mening at udbygge og tilpasse expresbusnettet, der betjener de store rejsestrømme mellem de store rejsemål og byer i Nordjylland, siger Ole Schleemann og uddyber:
– Samtidig skal de regionale ruter og de fleksible muligheder som Flextur og Plustur i højere grad understøtte expresbusserne, særligt i områder og på tidspunkter, hvor der er et lille passagergrundlag. Det betyder overordnet, at vi udnytter vores samlede kapacitet bedst muligt og får frigjort ressourcer til der, hvor behovet er størst.
Næste fase af Fremtidens Kollektive Trafik implementeres i august 2025, hvor expresbusnettet mellem Hadsund, Hobro og Aalborg udbygges.