Det kræver anderledes
oplevelser og nye forretningsmodeller, hvis dansk kystturisme skal udvikle sig
i fremtiden…
.
AF Klaus Hansen
Det er konklusionen i et nyt projekt, som forskere, forretningsdrivende og
offentlige turismeorganisationer står bag. De peger bl.a. på nye
formidlingsformer i fortællingen om historiske begivenheder og giver input til,
hvordan turister gennem utraditionelle samarbejder kan blive en del af et
”local-hood”.
Kystturisme er det største forretningsområde inden for dansk turisme målt i
omsætning og antal overnatninger, og lige nu er kystturismen i vækst blandt
både danske og udenlandske besøgende. Der er dog ingen tvivl om, at dette
turistområde i fremtiden får konkurrence fra andre destinationer, og det er
derfor vigtigt at udvikle dansk kysturisme – ikke mindst uden for højsæsonen –
for fortsat at tiltrække turister. På den baggrund har en gruppe forskere som
led i projektet InnoCoast sammen med offentlige turismeorganisationer og mindre
forretningsdrivende arbejdet med at udvikle fremtidens oplevelser og
forretningsmodeller.
– Det handler om at udvide oplevelsespaletten for turisterne og i højere grad
inddrage dem i oplevelserne fx i formidlingen af historiske begivenheder. I
stedet for primært at tænke i, hvordan noget historisk har set ud, så har vi
tænkt i, hvordan det har lydt. Hvordan lyder en hekseforfølgelse fx? Det har vi
eksperimenteret med og er kommet med et koncept til et kommende heksemuseum i
Ribe, forklarer projektleder og lektor på Institut for Kultur og Globale
Studier på Aalborg Universitet Anette Therkelsen.
Lokalhistorien levendegøres gennem nye samarbejder
Forskerne har derudover fokuseret på at skabe nye deleøkonomiske
forretningsmodeller, som i fremtiden kan binde mindre forretningsdrivende,
lokale ildsjæle og turister sammen og skabe et mere robust grundlag for
kystturismen.
– I fremtiden bliver vi nødt til at tænke samarbejde på nye måder på tværs af
private, offentlige, civilsamfundets og turisternes interesser og gerne med
inddragelse af aktører, som ikke normalt er en del af turismen. Som led i
projektet er mikro-iværksættere som kunsthåndværkere og lokale
fødevareproducenter fx gået sammen med borger- og idrætsforeninger,
kulturinstitutioner og kirker om at formidle en pilgrimsrejse og levendegøre
lokalhistorien. En af de tendenser, vi ser, er, at turisterne ønsker at lære et
givent ”local-hood” at kende, og det har været centralt for forretningsmodellerne,
siger Anette Therkelsen.
Fakta:
– InnoCoast er et treårigt forskningsprojekt om innovation i dansk kystturisme
– Projektet er støttet med seks mio. kr. af Innovationsfonden
– I projektet indgår AAU, SDU, RUC, CBS og CRT, Dansk Kyst og Naturturisme,
VisitDenmark og Feriehusudlejernes Brancheforening samt mindre
forretningsdrivende langs kysterne
– Læs mere på innocoast.aau.dk