ForsideJammerbugtDanskerne skruede op for både lam og kylling i påsken

Danskerne skruede op for både lam og kylling i påsken

Danskerne skruede op for både lam og kylling i påsken

En ny opgørelse fra fødevarekoncernen Dagrofa viser, at klassikere som lam og kylling fortsat i høj grad finder vej til danskernes påskebord – uanset om påskefrokosten er blevet indtaget derhjemme eller på restaurant.

Påsken er netop overstået, og den har været travl for Dagrofa. Fødevarekoncernen står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb samt Dagrofa Foodservice, som leverer til professionelle køkkener.

Kategoridirektør i Dagrofa, Jesper Bjerring, fortæller:

“Vi har haft en god travl påske, og vi kan særligt se, at der har været høj aktivitet i de detailbutikker, som ligger ude i ferielandet tæt på de store sommerhusområder. Der er virkelig blevet handlet ind til det traditionelle danske påskebord.”

En frisk opgørelse over salget i påskeperioden viser, at påskeklassikere som lam og kylling endda i højere grad er endt i danskernes indkøbskurve sammenlignet med sidste år.

Omsætningen for både lam og kylling i Dagrofas detailbutikker tager et spring og lander på indeks 110. Stigningen er dog endnu mere udtalt i foodserviceregi, hvor salget af lam til restauranter og caféer når indeks 134 og kylling indeks 113 i forhold påsken 2024.

Kommerciel direktør i Dagrofa Foodservice, Jacob Bangsted, sætter disse ord på påskesalget:

“Helt generelt oplever vi, at danskerne fortsat har appetit på at spise ude på trods af, at der er en vis usikkerhed omkring os. Konkret kan vi se i vores tal, at lam og kylling fortsat er blandt danskernes favoritter, når det handler om at spise et godt påskemåltid, og det samme gør sig også gældende med laks, hvor vi også har oplevet en meget markant stigning op næsten halvtreds procent.”

Salget af andre traditionelle påskeingredienser som æg og rejer er i Dagrofas detailbutikker også vokset ift. 2024, mens salget af sild er meget stabilt og på niveau med sidste år.

Dagrofa Foodservice melder samtidig om, at salget af is til landets spisesteder også har taget et markant hop (indeks 153), hvilket kan hænge sammen med, at påsken i 2024 faldt tidligere på året.

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER