Ændringer i skolestrukturen: Forældrebetaling i SFO stiger fra august 2025
Godkendelse af reduceret tildeling til folkeskoleområdet, forhøjelse af forældrebetalingen i SFO i forbindelse med afkortning af skoledagen og tilsvarende udvidet åbningstid i SFO samt afledte merudgifter til befordring, er på dagsordenen når Økonomiudvalget i Jammerbugt Kommune holder møde den 19. marts 2025.
Sagsbeskrivelse
Folkeskolens Kvalitetsprogram betyder en kortere skoledag fra 1. august 2025. Dette fordrer samtidig en længere åbningstid i SFO.
Fra Skoleåret 2025/2026 reduceres undervisningstimetallet med samlet 320 timer årligt, fordelt med 80 timer pr. årgang for 0. – 3. klassetrin. Dette svarende til, at skoledagen i indskolingen reduceres med to timer ugentligt fra 27,8 timer til 25,8 timer.
Ændring i samlet timetal årligt | |||
2024/2025 | 2025/2026 | Forskel | |
Fagdelte timer | 8.610,00 | 8.520,00 | -90,00 |
Understøttende undervisning/timebank* | 1.705,00 | 1.529,13 | -175,87 |
Pausetid/resttid | 2.285,00 | 2.230,87 | -54,13 |
I alt | 12.600,00 | 12.280,00 | -320,00 |
* Understøttende undervisning/timebank beregnes som det samlede antal timer fratrukket de fagdelte timer og pausetid/resttid |
Den kortere skoledag får betydning for skolernes ressourcetildeling. Der er ikke tale om en besparelse, men en økonomisk tilpasning til kortere skoledag. Det samlede økonomiske potentiale ved en kortere skoledag er på baggrund af eksisterende ressourcetildelingsmodel for folkeskoleområdet opgjort til 3,343 mio. kr. Det er ikke muligt at opgøre fordeling på skoleniveau, da dette afhænger af elevtal og klassefordelingen for skoleåret 2025/2026. Denne er først kendt, når ressourcetildelingen til skolerne for næste skoleår er opgjort primo april måned. Dette med udgangspunkt i elevtallet pr. 15. marts 2025.
Som følge af at skoledagen i indskolingen reduceres med to timer ugentligt, er der behov for tilsvarende at udvide åbningstiden i SFO med 2 timer om ugen. Konkret betyder det, at åbningstiden i SFO’erne på de 200 årlige skoledage anbefales udvidet fra 24,58 timer om ugen til 26,58 timer om ugen. I henhold til ressourcetildelingsmodellen for SFO-området betyder dette en tilførsel til SFOerne på 1,376 mio. kr. årligt. (nettoudgift 851.000 kr.). Dette under forudsætning af uændret serviceniveau i forhold til i dag.
Forældrebetalingsprocenten i SFO er i 2025 61%. Merudgiften til den udvidede åbningstid vil derfor have betydning for forældrebetalingen. En stigning i forældrebetalingen skal varsles forældrene med mindst 3 måneder og vil skulle træde i kraft fra det nye skoleår, det vil sige pr. 1. august 2025. Nedenfor fremgår ændringerne i forældrebetalingen pr. 1. august 2025.
Takst godkendt for 2025 | Forslag til ny takst pr. 1. august 2025 | |
SFO fuldtidsplads | 1.915 kr. | 1.991 kr. |
SFO Morgenmodul | 479 kr. | 498 kr. |
SFO Eftermidddagsmodul | 1.436 kr. | 1.493 kr. |
Den samlede kommunale nettoudgift i forbindelse med den udvidede åbningstid i SFOerne udgør 851.000 kr., bestående af den kommunale andel til finansiering af den udvidede åbningstid i SFOerne på 537.000 kr. samt merudgifter til søskendetilskud og fripladstilskud med i alt 314.000 kr.
Kortere skoledag vil også medføre en merudgift til befordring, blandt andet af de elever i indskolingen der ikke benytter sig af SFO-tilbuddet. Kørselskontoret har derfor været i dialog med henholdsvis skolerne i forhold til deres forventede kørselsbehov fra næste skoleår og efterfølgende med NT omkring estimering af meromkostninger. På baggrund af skolernes tilbagemelding estimeres med behov for samlet 35 ekstra afgange ugentligt fra næste skoleår. De 35 afgange fordeler sig bredt på alle kommunens 12 folkeskoler.
Skolernes tilbagemeldinger skal tages med det forbehold, at skolerne ikke er påbegyndt skemalægningen for næste skoleår, og der er derfor taget udgangspunkt i et minimumsbehov for ekstra hjemkørsler. Mulighederne for fremrykning af senere busafgange er vurderet i denne forbindelse. Mange steder er det dog ikke en mulighed.
Dels er der ikke tale om, at skoledagene generelt afkortes på alle klassetrin og samtidig er der også andre brugere af busserne end skoleeleverne, herunder elever på ungdomsuddannelserne. En fremrykning af afgange eller væsentlig reduktion i det vurderede fremadrettede behov for ekstra afgange vil betyde, at det nuværende politisk fastsatte serviceniveau for befordring ikke kan overholdes.
I henhold til Bekendtgørelse om befordring må ventetiden for eleven ikke overskride 60 min. før og 60 min efter skoletid. Kommunalbestyrelsen har d. 16. juni 2016 godkendt et serviceniveau, der tilstræber en ventetid på mellem 10-20 min. både før indringning og efter endt skoletid. Hvis befordringsordningen medfører ventetid på skolen, har skolen pligt til at føre fornødent tilsyn med eleverne i ventetiden.
NT har estimeret den samlede årligt merudgift hertil til 820.000 kr. Hertil forventes udgifter til ekstra taxakørsel i forbindelse med befordring til og fra skoler, hvor der i dag er så få elever, der er befordringsberettigede, at det ikke er rentabelt at indsætte buskørsel. Endvidere forventes merudgifter til befordring i forbindelse med etablering af juniormesterlære, hvor Kommunalbestyrelsen d. 27. februar har besluttet, at juniormesterlære fra skoleåret 2025/2026 tilbydes på henholdsvis Fjerritslev, Jetsmark og Saltum Skoler. De samlede merudgifter til ovenstående er vurderet til at udgøre 180.000 kr. De samlede merudgifter til befordring kan således opgøres til 1,0 mio. kr.
Restbeløbet der frigøres ved en reduktion af skoledagen i indskolingen udgør på helårsplan samlet 1,492 mio. kr. Det anbefales at beløbet forbliver på skoleområdet med en fordeling i forhold til elevtallet på skolerne.
Almenområdet er under pres især i forhold til at kunne lave inkluderende tiltag, såsom blandt andet holddeling og to-voksenordninger. Samtidig er der behov for ekstra økonomiske ressourcer til implementeringen af de mange initiativer i Kvalitetsprogrammet. Dette for eksempel til finansiering af etablering af juniormesterlæreordning, oprettelse af lokale valgfag i 7.-8. eller 8.-9. klasse samt ekstra støtte til de mest udsatte elever i danske og matematik. Endvidere vil den afkortede skoledag og tilpasningen heraf medføre personalemæssige konsekvenser, hvorfor der vil være ekstra transaktionsomkostninger. Restbeløbet skal således være med til at sikre udviklingen af en folkeskole der kan mere for flere.
De samlede økonomiske konsekvenser af afkortning af skoledagen kan opgøres på følgende måde:
Initiativer | t. kr. i helårsvirkning | 5/12 i 2025 | 7/12 i 2026 |
Økonomisk tilpasning af kortere skoledag | 3.343 | 1.393 | 1.950 |
Merudgifter øget åbningstid SFO | -851 | -354 | -497 |
Merudgifter befordring | -1.000 | -417 | -583 |
Finansiering af Kvalitetsprogrammets øvrige initiativer | -1.492 | -622 | -870 |
Samlede udgifter | -3.343 | -1.393 | -1.950 |
Som en konsekvens af ovenstående ændringer, vil der være behov for at ændre ressourcetildelingsmodellen til folkeskoleområdet. Dette er ikke muligt at nå til næste skoleår, men vil ske fra skoleåret 2026/2027. Ændringer i ressourcetildelingsmodellen vil tage højde for den afkortede skoledag i indskolingen, samt de øvrige konsekvenser af folkeskolens kvalitetsprogram, som Kommunalbestyrelsen er orienteres om d. 27. marts.
ForvaltningsMED i Børne- og Familieforvaltningen har drøftet sagen og har følgende bemærkninger til forslagene.
Øget åbningstid i SFO
Med en reduktion i skolens undervisningstid vil der blive et behov for at udvide skolefritidsordningernes åbningstid med 2 timer, derfor skal der følge økonomiske midler med til at fastholde minimum den normering, vi har i dag, til de ekstra pædagogiske opgaver udvidelsen giver.
Vi har i Jammerbugt kommune lige vedtaget en ny og visionær Pædagogisk fritidspolitik, der tydeligt skriver, at vores SFO’ere er vigtige for at børnene får gode deltagelsesmuligheder for at øve sig og indgå i både betydningsfulde og forpligtigende fællesskaber. For at det kan lykkes, skal den pædagogiske faglighed og normering være til stede.
Øgede transportudgifter
Christiansborg har ikke med kvalitetsprogrammet sikret midler til landdistriktskommuner, som med reduktionen i undervisningens længde får ekstra udgifter til et øget transportbehov; For Jammerbugt kommune vil dette betyde, at ca. 1 mio. kr., som tidligere har været øremærket kerneopgaverne i skolen, nu foreslås finansieret via personalereduktioner.
I forbindelse med de seneste to års budgetter, er befordringsområdet samlet blevet reduceret med 643.000 kr. i omstillingsforslag. ForvaltningsMED foreslår, at hvis ikke pengene kan findes andetsteds, så kan de sparede beløb nu i stedet anvendes til medfinansiering af de øgede transportudgifter.
Restbeløbet
På skoleområdet bruger skolerne de midler, de tildeles. Der ses pt. en tendens til at overførslerne ikke længere er med positivt fortegn. Medarbejdersiden foreslår derfor, at de resterende midler ved afkortningen af skoledagen forbliver i skolernes almenområde – udmøntet som en elevtildeling gennem ressourcetildelingen. Dette for at sikre, at midlerne kan understøtte nogle af de i alt 33 initiativer i kvalitetsprogrammet, som Christiansborg har besluttet, vi skal finansiere selv.
Initiativerne er rettet mod forskellige steder i skolen og intentionen med programmet er at styrke kvaliteten af undervisningen i Folkeskolen. Forandringerne sker i et højt tempo og samtidig oplever personalet, at opgaverne i skolen bliver mere og mere komplekse.
Bedst som vi har fået lært at udnytte potentialerne i konverteringen af den understøttende undervisning til holddeling og to-voksen/lærerordninger skal dette delvist reduceres og erstattes med nye initiativer; Juniormesterlære, nye valgfag og styrkede indsatser for de 10% mest udfordrede i dansk og matematik alt imens vi arbejder med deltagelsesmuligheder for alle og vores kommunale målsætning om en skole, der kan mere for flere.
Forslaget tilsiger at opgaven i skolen bliver 2 timer mindre pr. uge – det vil betyde personalereduktioner på skolerne. Det er væsentligt, at der på bedst mulig vis tages hånd om de afskedigede medarbejdere og at det sikres, at de indgår i skolernes forflyttelsesplan og omplaceringsaftaler for skoleåret 2025/26.
Medarbejdersiden ønsker at gøre opmærksom på, at vi på almenområdet i BFF ikke har ”råd ” til at reducere og miste kompetente medarbejdere.
De komplekse og mangeartede opgaver der forventes løst; at sikre alle børn og unges læring, trivsel og dannelse og dermed leve op til vores politikker på området, hænger ikke sammen med, at der skal ske personalereduktioner på almenområdet.
Tidsplan
Børne- og Familieudvalget: 10. marts 2025
Økonomiudvalget: 19. marts 2025
Kommunalbestyrelsen: 27. marts 2025
Retsgrundlag
Folkeskoleloven
Folkeskolens Kvalitetsprogram
Budgetmæssige konsekvenser
NT estimerer på det foreliggende grundlag, at merudgiften til yderligere tidlige hjemkørsler er 0,82 mio. kr. for et skoleår. Det påvirker udgifterne til busdrift med estimeret 0,37 mio. kr. i 2025 (5/12) og estimeret til 0,82 mio. kr. i helårsvirkning fra 2026 og fremover.
Når overblik over de faktiske udgifter for indeværende år og helårsvirkningen er endelig kendt foretages budgetomplacering i forbindelse med Budgetopfølgning 3-2025 fra Politikområde 2 Undervisning og fritid til Politikområde 10 Infrastruktur.
Indstilling
Børne- og Familieforvaltningen indstiller, at Børne- og Familieudvalget anbefaler, at Kommunalbestyrelsen godkender
at tildelingen til folkeskolerne tilpasses Folkeskolens Kvalitetsprogram fra 1. august 2025
at åbningstiden i SFOerne udvides med to timer ugentligt fra skoleåret 2025/2026, der finansieres som beskrevet
at nye takster for forældrebetaling i SFO træder i kraft pr. 1. august 2025
at merudgifter til befordring afregnes for 2025 og frem som beskrevet på baggrund af de opgjorte udgifter fra NT
at de resterende midler bevares indenfor folkeskoleområdet til finansiering af øvrige initiativer indenfor Folkeskolens Kvalitetsprogram og fordeles på baggrund af elevtallet på folkeskolerne
Beslutning fra Børne- og Familieudvalg, den 10. marts 2025, punkt 19:
Anbefales godkendt.