Jammerbugt Kommune modtager 2,7 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til science-projekt for børn i overgang mellem dagtilbud og skole
Når Børne- og Familieudvalget i Jammerbugt Kommune holder møde den 13. januar 2025 vil de bl.a. få en orientering om bevilling på 2,7 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til projektet Science som fælles afsæt i overgangen mellem dagtilbud og skole.
Sagsbeskrivelse
Jammerbugt Kommune har ansøgt Novo Nordisk Fonden om midler fra puljen Projektstøtte til naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer til projekt “Science som fælles afsæt i overgangen mellem dagtilbud og skole”. Projektet skal gennem praksisnær kompetenceudvikling af medarbejdere i de kommunale dagtilbud og førskoletilbud styrke og udvikle det sciencepædagogiske arbejde med de ældste børnehavegrupper og førskoletilbud (de 4- 6-årige) på tværs af alle de kommunale institutioner.
Ophæng i naturfagsstrategien og den styrkede pædagogiske læreplan
Vi ønsker, at der skabes rammer for en stærk naturfaglig rød tråd på tværs af dagtilbud og skole, hvor vi fastholder børnenes nysgerrighed og skaber grobund for at tilegne sig kompetencer indenfor naturfag og science. Projektet skal understøtte, at der skabes sammenhæng i metoder på tværs af niveauer, så det også virker understøttende for det enkelte barn i overgangen til førskole og skole.
Målet er, at science og den fælles metodik bliver et fælles tredje for børnene i overgangen mellem dagtilbud og skole, som kan være med til at skabe et fælles (naturfagligt) sprog og en vidensbase, som kan bruges til at samle børnene på tværs af de afgivende dagtilbud.
Projektet har ophæng i Den styrkede pædagogiske læreplan og Jammerbugt Kommunes Naturfagsstrategi, der blev vedtaget i maj 2023, samtidig med at der trækkes på erfaringer fra metoder kendt fra skolevæsnet, nemlig engineering.
Indhold i projektet
Projektet har tre overordnede indsatser:
- Opkvalificering af science-kulturbæreres science kompetencer
Kompetenceudviklingen vil have et stærkt afsæt i engineering didaktikken, som skolerne arbejder med i engineering i skolen. Samtidig skal der i kompetenceudviklingen ske en styrkelse af sciencekompetencer med fokus på kommunikative færdigheder, undersøgelseskompetence, empirikompetence og modelleringskompetence. - Løbende ledelsesfokus gennem ledelsespåklædning
- Prøvehandlinger med afsæt i praksis
Ud over kompetenceudvikling af science-kulturbærere i alle institutioner sammensættes og indkøbes science-rygsække til børn og voksne, for at understøtte rammerne omkring scienceindsatsen i praksis. I projektets andet år suppleres der med en fast sciencekasse i de enkelte institutioner, som indholdsmæssigt defineres lokalt ud fra det praksis kalder på i de enkelte institutioner.
Deltagerkreds:
Alle kommunale børnehavers ældste-/førskolegrupper og de 13 kommunale førskoletilbud.
Alle institutioner udpeger en-to science-kulturbærere under hensyntagen til institutionens størrelse, forventeligt i omegnen af 40 science-kulturbærere. Disse deltager sammen med afdelingsledere i kompetenceudviklingen og er ansvarlige for afvikling af lokale opfølgningsloops med prøvehandlinger tre gange årligt i de enkelte institutioner. Der etableres netværk for science-kulturbærerne en gang årligt med fokus på ny viden og erfaringsudveksling. På netværksmødet deltager også afdelingsledere og overordnede dagtilbudsledere og skoleledere.
Tidsplan Børne- og Familieudvalget d. 13.01.25
Retsgrundlag Ikke relevant
Budgetmæssige konsekvenser
Der er ansøgt og bevilget 2,7 mio. kr. til projektet, der løber frem til udgangen af 2028. Egenfinansieringen udgøres af medgået tid.
Høring/borger- og brugerinddragelse Ikke relevant.
Indstilling
Børne- og Familieforvaltningen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orientering om bevilling fra Novo Nordisk Fonden til projekt Science som fælles afsæt i overgangen mellem dagtilbud og skole til efterretning.