HHX-elever vinder andenplads til Danmarks Entreprenørskabs Festival
Thisted Handelsgymnasium deltog i slutningen af november i Danmarks Entreprenørskabs Festival med 60 elever, fordelt på 20 grupper. Flere hundrede elever deltog i konkurrencen, hvor en gruppe fra Thisted Handelsgymnasium blev tildelt en flot 2. plads for deres idé: Et AI-program, der gør det lettere at producere musik.
Til konkurrencen havde eleverne Jacob Midholm Gravesen, Nikolai Raadkjær Enevoldsen og Silas Vilsgaard Votborg, der går i 3.g, dannet gruppe. De har udviklet et AI-program, som kan gøre musikproduktion lettere. Det fungerer på den måde, at man giver programmet noget information, og ud fra det laver programmet et beat til ens musik. De har selv udviklet programmet lige fra idé til kodning af programmet, og for det stykke arbejde vandt de en andenplads og dermed 6000 kr.
“Det var et projekt, jeg arbejdede på derhjemme, og så passede det, at vi som gruppe kunne arbejde videre på det i innovationstimerne og præsentere det i Herning. Vi præsenterede en AI assistent, som er målrettet dem, der gerne vil producere musik og have hjælp til det. Idéen præsenterede vi for alle, der var til stede til konkurrencen, så nerverne var uden på tøjet, men det var sjovt og meget lærerigt at prøve at pitche en idé på den måde,” fortæller 3.g-elev Nikolai Enevoldsen.
Gruppen præsenterede sammen idéen for dommerne og de mere end 1000 elever, der deltog i dagens tre konkurrencer. Der var omkring 125 hold i den konkurrence, som Nikolai, Jacob og Silas deltog i.
På Thisted handelsgymnasium er der mange elever, der vælger innovationslinjen, fordi de har interesse for iværksætteri, og her kan de afprøve deres idéer i praksis. Af den årsag er det oplagt, at HHX-eleverne deltager i Danmarks Entreprenørskabs Festival.
“Vi er enormt glade for, at vi kan være med til at skabe nogle gode rammer, så elever, der interesserer sig for innovation og iværksætteri, kan få lov til at udfolde sig. Vi ser gerne, at undervisningen giver rum for samarbejde med virksomheder og mulighed for at afprøve sine idéer i praksis – og så er det jo spændende, når de kan deltage i innovationskonkurrencer og få nogle gode oplevelser med sig. Det er dejligt at se, når arbejdet bærer frugt, og vi stolte af vores dygtige elever,” fortæller uddannelseschef Lene Kjelgaard.