DEBAT: Faktatjek af Hjemmeplejen i Jammerbugt kommune
AF Per Halsboe-Larsen (A), Næstformand Social- og Sundhedsudvalget og Ib Nellemann (V), Formand Social- og Sundhedsudvalget
Den seneste tids omtale af Hjemmeplejen i Jammerbugt kommune i medierne, kalder på et faktatjek – derfor har formandskabet i Social- og Sundhedsudvalget i Jammerbugt kommune undersøgt de fremsatte kritikpunkter, således at alle kan få kendskab til de faktuelle forhold.
Lad os først slå fast at vores borgere kan være helt trygge i forhold til den faglighed, som vores medarbejdere leverer i det daglige møde med borgerne og vi vil gerne anerkende den store indsats, som vores medarbejdere i hele ældreområdet yder – det kan vi alle være stolte af.
Høj faglighed
Pt. gennemfører vores eksterne tilsyn – BDO – tilsyn med hjemmeplejegrupperne og vi har modtaget de foreløbige tilbagemeldinger fra hjemmeplejegrupperne i Saltum og Kaas.
Stort set alle borgere, som har modtaget tilsynsbesøg har tilkendegivet stor tilfredshed med indsatsen fra hjemmeplejen og dokumentationen blev fundet meget systematisk.
Den faglige og daglige ledelse i alle hjemmeplejegrupperne har på et ekstraordinært ledermøde d. 31. oktober, tilkendegivet at der ikke er konkrete eksempler på borgere, der ikke får den nødvendige hjælp. En medarbejder og en opsagt medarbejder (begge fra Kaas hjemmepleje) har udtalt til pressen, at der er borgere, som har afføring i ble gennem hele natten og at borgere ikke får deres medicin udleveret sundhedsmæssigt forsvarligt.
Fakta er, at lederne ikke har modtaget henvendelser fra medarbejdere om borgere, som har afføring i ble gennem hele natten og fakta er at borgerne får deres medicin udleveret sundhedsmæssigt forsvarligt og ved behov for justering vil der altid ske en faglig vurdering i forhold til tidspunkt for medicingivning.
På et ekstraordinært personalemøde i Kaas hjemmeplejegruppe d. 31. oktober, kan ingen medarbejdere referere konkrete eksempler på hvor borgere ikke har modtaget hjælp, og at dette har betydet, at borgere har haft afføring i en ble hele natten eller at borgere har fået medicin udleveret sundhedsmæssigt uforsvarligt.
Medicinkontroller hos borgerne i Kaas hjemmeplejegruppe har vist korrekte medicindispenseringer.
Tid til opgavevaretagelsen
Det siger naturligvis sig selv at medarbejdere i hjemmeplejen skal have gode arbejdsmiljømæssige forhold, ligesom det står helt fast at medarbejderne skal have den fornødne tid til opgavevaretagelsen. Derfor tager planlægningen udgangspunkt i KL’s vejledning for beregning af ”Fremmødetid” – altså den tid medarbejderen fremmøder ud af den samlede ansættelsestid. I nogle hjemmeplejegrupper ligger fremmødetiden lavere end KL’s vejledning.
Fakta er, at der er afsat konkret opmålt tid til kørsel (over en hel dag), frokost og pauser, hvilket fremgår af medarbejdernes kørelister. Har der været uforudsete opgaver i løbet af dagen, skal medarbejderne kontakte planlæggeren og bede om assistance.
Ytringsfriheden
En opsagt medarbejder i hjemmeplejen har udtalt til pressen, at ”De banker en på plads når man åbner munden” og mener at opsigelsen hænger sammen med at hun har klaget over arbejdsmiljøet.
Fakta er, at det naturligvis ikke får ansættelsesmæssige konsekvenser at ”klage over” arbejdsmiljøet – tværtimod opfordres alle medarbejdere til at bidrage til at sikre det gode arbejdsmiljø. Ligesom arbejdsmiljø drøftes på alle MED møder.
Ledelsen kan desværre ikke kommentere en personalesag, uden samtykke fra medarbejderen.
Der er i dialogen med FOA svaret på de fremsendte spørgsmål fra den opsagte medarbejder.
Sygefravær og opsigelser
I medieomtalen fremgår det at Ekstraordinært mange ansatte er sygemeldte og andre siger deres stillinger op.
Fakta er, at sygefraværet ligger stort set på samme niveau i 2024, som niveauet i 2023 og 2022.
Antallet af opsigelser er ikke ekstraordinært mange og relaterer sig til andre årsager end arbejdsmiljø. Nogle opsigelser relaterer sig til vilkåret vedr. at arbejde hver 2. weekend.
Der er ikke gennemført besparelser i Hjemmeplejen i 2024 og 2025
I medieomtalen af Hjemmeplejen, er der refereret til besparelser i hjemmeplejen.
Der spares ikke på hjemmeplejen hvert år som det påståes – tværtimod fremskriver vi hvert år med meget store millionbeløb bl.a. for at tage højde for at vi hvert år bliver flere ældre der også er plejekrævende m.m.
Fakta er, at der ikke er gennemført besparelser i hjemmeplejen i 2024, hvilket også fremgår af beslutningerne i forbindelse med de politiske behandlinger af budgetopfølgningen i 2024. Tværtimod besluttede en samlet Kommunalbestyrelse ved 2. budgetopfølgning at give en tillægsbevilling til lønstigningen i hjemmeplejen på 2,4 mio. kr. og en tillægsbevilling på 1 mio. kr. til implementering af ældrereformen og styrket behandling i eget hjem. I forbindelse med 1. budgetopfølgning blev både Kommunalbestyrelsen og Social- og Sundhedsudvalget orienteret om, at forvaltningen ved 3. budgetopfølgning vil anmode om en tillægsbevilling vedr. stigning i visiterede timer, svarende til 4,1 mio. kr.
Ved første budgetopfølgning i 2024 blev det besluttet at optimere driften i hjemmeplejen, med henblik på at nedbringe det forventede forbrug, som ligger ud over udgiften til stigning i visiterede timer svarende til 4,1 mio. kr. Med andre ord, så brugte nogle dele af hjemmeplejen for mange ressourcer på at levere de visiterede timer i form af meget lav brugertidsprocent. På denne baggrund er der igangsat en større omorganisering i hjemmeplejen og der er et øget fokus på en effektiv drift i hele hjemmeplejen. Det betyder at der styres på en anden måde, end nogle måske har været vant til, hvilket bl.a. betyder at SOSU-assistenterne nu skal arbejde hver anden weekend, præcis som alle andre ansatte i hjemmeplejen. Det er et vilkår som nogle assistenter ikke har kunnet se sig selv i.
Fakta er også, at der ikke er gennemført besparelser på Ældreområdet i 2025 – tværtimod så er der i budget 2025 tilført 22 mio. kr. til Ældreområdet. Hertil kommer en pulje på 3 mio. kr. over tre år, som er øremærket til etablering af faste tværfaglige teams i hjemmeplejen.
Klar til fremtiden
Forvaltningen er i gang med en proces, som både omhandler at blive klar til fremtiden i forhold til etablering af faste tværfaglige teams i hjemmeplejen – præcis sådan som Ældrereformen lægger op til.
Omorganiseringen af hjemmeplejen og optimeringen af driften, har været gennemført i en god proces i MED udvalgene og der har været gennemført flere processer, som har til formål at understøtte det gode arbejdsmiljø i hjemmeplejen.
Det betyder, at der styres på en anden måde, end nogle måske har været vant til – al forandring er svær. Det ved vi at forvaltningen har fokus på og at der lyttes og handles på de konkrete henvendelser, som medarbejderne løbende kommer med.
Ledelsen og FOA har en god dialog i forhold til de aktuelle justeringer i hjemmeplejegrupperne og der er aftalt ekstraordinære personalemøder med deltagelse af FOA og den øverste ledelse i forvaltningen. Personalemøderne har til formål sikre at alle medarbejdere føler sig hørt.
I MED udvalgene har ledelsen og medarbejderne et godt og konstruktivt samarbejde, i en proces som sikrer at hjemmeplejen i Jammerbugt kommune forbliver en attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejdere og ledere trives i et godt og trygt arbejdsmiljø.
Der er hen over sommeren blevet revisiteret ude ved borgeren , uden at spørge dem som kommer ved borgeren , om der kunne tages nogle minutter , vi har derved fået mere travlt med de ting der skal udføres ude ved borgeren , dette bliver en forringelse af vores arbejdsopgave , da vi ikke kan rehabiliterer borgeren som vi har lært , ligeledes er der ikke tid til at opserverer for evt sygdom , der bliver ikke dokumenteret , i det omfang man ønsker .
Vi har fået den besked at vi må søge om mere tid hvis ikke der er den tid som er nødvendig , det er ikke bare lige , da der skal ligge en forklaring bag, forklaringen er jo bare at man skal give os de tider tilbage som man uden at spørge os har taget .
Hvem kan bade på 15 min , ældre mennesker som har brug for rolig og tryg tempo , Rengørring af bolig på 35 min
Vi ønsker bare tiden tilbage til vores arbejde
Ud fra artiklen faktatjek ligger den lige til højrebenet, at I, der er ledere i social-og sundhedsudvalget m.fl., ikke aner hvad der virkelig foregår i hjemmeplejen i Jammerbugt kommune. I har jeres tal, undersøgelser og tabeller som I hævder, at det viser, hvor godt det går. Hvorfor lytter I ikke til medarbejderne, der siden juni i år har foretaget underskriftindsamling imod reducering i tiden til borgernes ydelser??
Hvad er der blevet af den underskriftindsamling, der bl.a blev sendt til Mogens Gade medio august?? 86 medarbejdere fra Industrivej skrev under!!! 86!!!
Hvordan kan I bare lade som ingenting?? Vi er flere, der har sendt bekymringsmails til ledelsen, FOA, samt politikere. Hvorfor reagerer I ikke??
BDO tilsyn! Hvor mange borgere er blevet adspurgt? Er det 4 vi taler om?? Kan det vise, hvor “godt det går” og hvor “fantastisk en hjemmepleje” hele Jammerbugt kommune kan bryste sig af på bekostning af medarbejderne??
Fakta er, at der på det ekstraordinære personale møde d 31/10 i Kaas gruppen BLEV givet konkrete eksempler på borgere, der ikke fik den hjælp de skulle have til natten. Så det er endnu en usandhed, at der ikke var konkrete eksempler.
Mht køretid fra A-B, så er fakta, at der IKKE er tid nok. Det kan godt være det ser sådan ud på jeres regneark, som så meget af det andet I henholder jer til, men virkeligheden ser altså anderledes ud!
Dette fag har med mennesker at gøre og de kan altså ikke puttes ned i jeres regneark, skemaer og hvad I ellers kan finde på, for at det skal se fint ud.
Medarbejderne på Industrivej har igennem lang tid gjort opmærksom på alle disse problemer, uden nogen har reageret. Derfor var sidste halmstrå at gå til medierne.
I er ikke lydhøre overfor alle de, der har sygemeldt sig med bl.a stress, som jo er en alvorlig sygdom og kan ende med døden. Vil I virkelig stå inde for det? Flere medarbejdere har sagt op også uden at have et andet job på hånden. Igen lukker I øjnene og siger, at der ikke er flere sygemeldinger end vanligt eller opsigelser, for den sags skyld. Det er simpelthen utroligt!
En opsagt medarbejder, der er blevet opsagt på baggrund af nogle påstande som medarbejderen ikke har haft mulighed for at dementere til en samtale. Normalt vil man blive indkaldt til en samtale, hvor man ville have haft mulighed for at rette misforståelser. Det skete så ikke i dette tilfælde. Medarbejderen blev præsenteret for påstandene for første gang, ved den tjenstlige samtale. Personalemappe var, indtil da, tom, men efterfølgende lå der lige pludselig 3 dokumenter i mappen, hvoraf det ene dokument var dateret samme dag som den tjenstlige samtale, men adskillige timer senere! De to andre dokumenter havde hverken dato eller underskrift!
Er det virkelig disse fakta I, Per Halsboe-Larsen og Ib Nellemann, vil lægge navn til??
Hej Esther
Skal jeg ikke bringe din kommentar til læserbrevet fra Ib Nellemann og Per Halsboe, som et nyt læserbrev fra dig – det vil gøre at mange flere får det od se og mulighed for at læse det ?
//Klaus Hansen
Jo, endelig! 👍
Bringer den i morgen.
//klaus
👍👍
Det blkiver denne overskrift:
Politikkere maler glansbillede af hjemmeplejen – men virkeligheden er en anden
👍👍nu spørger jeg dumt: hvor kan jeg se det?
Lige her:
https://jammerbugtposten.dk/politikkere-maler-glansbillede-af-hjemmeplejen-men-virkeligheden-er-en-anden/