Bopælspligt fravælges i Jammerbugt: Helårsboliger kan fortsat bruges som ferieboliger
Når Teknik og Miljøudvalget mødes den 2. september skal du behandle et beslutningstema om godkendelse af, at krav om bopælspligt i Jammerbugt Kommune ikke håndhæves.
Sagsbeskrivelse
I Jammerbugt Kommune har man siden kommunesammenlægningen i 2006 ikke håndhævet bopælspligten. Tidligere var det Lov om midlertidig boligregulering, der gav de enkelte kommuner mulighed for at vælge om man ville håndhæve bopælspligten. Bopælspligt kan defineres som ejerens pligt til at sørge for, at beboelsesejendom er beboet. Ejer man en helårsbolig, hvor man ikke selv bor, har man som udgangspunkt pligt til at leje den ud i stedet.
Kommunen kunne bestemme, at der i dele eller i hele kommunen ikke var bopælspligt i helårsboliger. Dette kunne dog ikke omfatte stuehuse til landbrugsejendomme eller almene boliger, hvor der efter anden lovgivning er bopælspligt.
Jammerbugt Kommune har som flere andre kommuner tilladt, at helårsboliger anvendes som ferieboliger for at trække flere feriegæster til byerne og samtidig undgå affolkning og forfald af bl.a. stuehuse på nedlagte landbrugsbygninger.
I Jammerbugt Kommune har dette betydet, at mange mindre landejendomme er overtaget som ferieboliger og på den måde fået en værdi, så de i dag fremstår som vedligeholdte ejendomme med fritidsliv.
Ligeledes er der f.eks. i Ingstrup By mange boliger, der er købt af nordmænd, som anvender boligen til feriebolig. Disse boliger har ligeledes fået en værdi og fremstår generelt vedligeholdte.
Ulempen ved ikke at have bopælspligt kan være, at der dannes “sommerhuskvarterer” i områder, der er udlagt til helårsbeboelse – særligt i de kystnære byer.
Det har været en begyndende problematik i bl.a. Hune By, hvor der er opført helårsboliger, der indrettes med henblik på udlejning. Det giver gener for de fastboere i boligområdet, at der kommer nye ferienaboer hver uge.
Juridisk set har Jammerbugt Kommune fravalgt at regulere bopælspligt jf. ”Lov om leje”.
I juli 2022 kom der en ny lov om boligforhold, der har overtaget regulering af bopælspligt.
Det drejer sig om Lov nr. 342 ” Lov om boligforhold”. Med denne lov kan Kommunalbestyrelsen forbyde, at helårsboliger bruges til ferieboliger.
Loven kræver, at Kommunalbestyrelsen hvert 4. år vedtager at loven – jf. §1 stk. 2 – skal gælde for den konkrete kommune.
Konkret giver loven mulighed for at kræve, at helårsboliger ikke tages i brug til andet formål – f.eks. feriebolig, og at borgeren i kommunen ikke kan benytte flere helårsboliger, da man kun kan opfylde kravet til en helårsbolig et sted.
Vækst- og Udviklingsforvaltningen vurderer at, en håndhævelse af ”Lov om boligforhold” med krav om at helårsboliger kun kan bruges til helårsboliger vil være et voldsomt indgreb, der vil få konsekvenser for mange landsbyer og nedlagte landbrug, hvor det kan frygtes, at der kommer flere tomme boliger til at stå og være usælgelige.
Selv om håndhævelse af loven vil løse de udfoldninger, der f.eks. er i Hune med udlejning i helårsområder, vurderes en håndhævelse af loven at give for store ulemper i forhold til at løse et relativt lille problem.
Tidsplan: TMU02.09.2024
Retsgrundlag: Retsgrundlag
Lov om boligforhold – Ikrafttrædelse 1. juli 2022
kapitel 1 (gengives kun delvis)
§ 1.
Reglerne i dette kapitel gælder i regulerede kommuner, jf. § 4 i lov om leje.
Stk. 2.
I kommuner, som ikke er regulerede, jf. § 4 i lov om leje, kan kommunalbestyrelsen under hensyn til boligforholdene i kommunen træffe bestemmelse om, at enkelte eller samtlige regler i dette kapitel skal gælde. Kommunalbestyrelsen angiver virkningstidspunktet for beslutningen. Beslutning herom kan træffes for højst 4 år adgangen.
§2.
Reglerne i dette kapitel gælder for boliger med køkken og dertil hørende afløb, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger eller er eller har været benyttet til helårsbeboelse
§ 3.
Det er ikke tilladt at nedlægge en bolig helt eller delvis uden kommunalbestyrelsens samtykke. Dette gælder, hvad enten nedlæggelsen sker ved nedrivning, ved hel eller delvis sammenlægning af to eller flere boliger, eller ved at boligen helt eller delvis tages i brug til andet end beboelse.
§ 4.
Det er ikke tilladt personer, der hører til samme husstand, at benytte mere end én bolig i samme kommune uden kommunalbestyrelsens samtykke. Kommunerne i Region Hovedstaden,
undtagen Bornholms Kommune, og Greve, Køge, Lejre, Roskilde, Solrød og Stevns Kommuner betragtes i denne henseende som én kommune.
§ 5.
Ejeren af en bolig, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig, skal sørge for, at boligen tages i brug til helårsbeboelse. Bliver en bolig, der hidtil har været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse, ledig, skal ejeren sørge for, at den fortsat benyttes til beboelse. En bolig anses for ledig, når den ikke er udlejet til eller ikke benyttes til beboelse. 1.-3. pkt. gælder tilsvarende for enkeltværelser i boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, og enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
Stk. 2.
Har en bolig været ledig i mere end 6 uger, skal ejeren foretage anmeldelse af den ledige bolig til kommunalbestyrelsen.
Budgetmæssige konsekvenser: Ingen såfremt det vedtages ikke at håndhæve krav om bopælspligt.
Modsat vil håndhævelse af Lov om boligforhold betyde ny væsentlig tilsynsforpligtelse og dermed kræve flere ressourcer til administration af opgaven.
Indstilling: Vækst- og Udviklingsforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at kapitel 1 om benyttelse af boligen jf. “Lov om Boligforhold” ikke skal gælde i Jammerbugt Kommune og dermed beslutte, at der ikke er bopælspligt i helårsboliger i Jammerbugt Kommune.